Citroën C5 Snow Motion

Streda, 18 február 2009

Obávate sa snehu na cestách? Neveríte si na šmykľavých a zľadovatených cestách? V takomto prípade môže pomôcť systém Snow Motion vyvinutý Citroënom. Háčik je len v tom, že zatiaľ ho používa jedine luxusný Citroën C5.

Citroën C5

Snow Motion vyvinul Citroën inteligentný systém, ktorý im pomôže pokojne a účinne prejsť po zasnežených cestách bez toho, aby musel zasiahnuť stabilizačný systém ESP, aj keď by to malo byť iba pár dní v roku. Snahou bolo vyvinúť premyslený systém, ktorý by bol ľahko používateľný a dostal by sa k zákazníkom v základnej výbave bez toho, aby si ho museli priplácať.

Pomocou tejto technológie sa môžu začínajúci, ale aj zruční vodiči pokojne pohnúť či rozbehnúť aj na zasnežených či zľadovatených cestách a v kopcoch so sklonom do 10 stupňov, i keď im na to chýbajú potrebné skúsenosti. Avšak ani tento systém nedokáže poprieť fyzikálne zákony. Snow Motion zlepšuje priľnavosť na všetkých druhoch povrchov a za každých poveternostných podmienok, čím zároveň zvyšuje bezpečnosť jazdy.

Citroën C5

Reakcie systému zlepšuje aj použitie zimných pneumatík, ktoré v daných poveternostných podmienkach zabezpečujú účinnejší a bezpečnejší pohyb. Pokiaľ nepoužívate zimné pneumatiky, nepomôže zlepšiť priľnavosť a jazdné vlastnosti v pozdĺžnom smere (zrýchľovanie, brzdenie) ani systém Snow Motion, ani náhon na všetky štyri kolesá.

Automobily s tradičným protipreklzovým systémom ASR regulujú prešmykovanie kolies hnacej nápravy. Technológia Snow Motion túto vlastnosť vylepšuje a prináša úplne nový postup riadenia protipreklzového systému, vďaka čomu sa Citroën C5 na zasnežených a zľadovatených vozovkách spoľahlivo pohne a rozbehne.

Zásah systému Snow Motion prebieha v troch fázach a pokyny k tomu vydáva riadiaca jednotka po tom, čo vyhodnotí všetky podmienky jazdy a zladí ich s pokynmi od vodiča, pričom systém analyzuje všetky vonkajšie podmienky, ako sklon cesty, priľnavosť, hrúbka snehu a iné. Systém Snow Motion riadi rozdelenie krútiaceho momentu na konkrétne poháňané koleso tak pri jazde na suchej ako aj mokrej vozovke. Tým sa zvyšuje priľnavosť a zlepšujú jazdné vlastnosti automobilu.

Citroën C5

Pri silnom priečnom zrýchlení, skôr ako dôjde k nedotáčavému šmyku, riadiaca jednotka porovnáva zadefinované údaje s dátami z vonkajšieho kolesa a podľa toho reguluje výkon motora. V tom momente nepríde k náhlemu prerušeniu toku výkonu motora, ako sa to deje vo vozidlách s tradičným ASR. Ak sa vozidlo dostane do nedotáčavého šmyku, riadiaca jednotka sa zameria na rýchlosť otáčania sa vonkajšieho kolesa, aby stabilizovala vozidlo úpravou výkonu motora.

Nový systém Snow Motion vyvinutý Citroënom je charakteristický najmä tým, že má spontánny nástup, zlepšuje za každých podmienok jazdné vlastnosti automobilu a zvyšuje bezpečnosť jazdy. Porovnávať by sa Snow Motion mohol s automobilmi vybavenými samosvorným diferenciálom, s ktorým má veľmi podobný účinok, alebo s automobilmi SUV s pohonom 4x4, pretože podľa Citroëna dokáže v krízových situáciách vyriešiť až 95 percent problémových situácií. Navyše je Snow Motion finančne o dosť úspornejší.

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."