Citroën C5 Snow Motion

Streda, 18 február 2009

Obávate sa snehu na cestách? Neveríte si na šmykľavých a zľadovatených cestách? V takomto prípade môže pomôcť systém Snow Motion vyvinutý Citroënom. Háčik je len v tom, že zatiaľ ho používa jedine luxusný Citroën C5.

Citroën C5

Snow Motion vyvinul Citroën inteligentný systém, ktorý im pomôže pokojne a účinne prejsť po zasnežených cestách bez toho, aby musel zasiahnuť stabilizačný systém ESP, aj keď by to malo byť iba pár dní v roku. Snahou bolo vyvinúť premyslený systém, ktorý by bol ľahko používateľný a dostal by sa k zákazníkom v základnej výbave bez toho, aby si ho museli priplácať.

Pomocou tejto technológie sa môžu začínajúci, ale aj zruční vodiči pokojne pohnúť či rozbehnúť aj na zasnežených či zľadovatených cestách a v kopcoch so sklonom do 10 stupňov, i keď im na to chýbajú potrebné skúsenosti. Avšak ani tento systém nedokáže poprieť fyzikálne zákony. Snow Motion zlepšuje priľnavosť na všetkých druhoch povrchov a za každých poveternostných podmienok, čím zároveň zvyšuje bezpečnosť jazdy.

Citroën C5

Reakcie systému zlepšuje aj použitie zimných pneumatík, ktoré v daných poveternostných podmienkach zabezpečujú účinnejší a bezpečnejší pohyb. Pokiaľ nepoužívate zimné pneumatiky, nepomôže zlepšiť priľnavosť a jazdné vlastnosti v pozdĺžnom smere (zrýchľovanie, brzdenie) ani systém Snow Motion, ani náhon na všetky štyri kolesá.

Automobily s tradičným protipreklzovým systémom ASR regulujú prešmykovanie kolies hnacej nápravy. Technológia Snow Motion túto vlastnosť vylepšuje a prináša úplne nový postup riadenia protipreklzového systému, vďaka čomu sa Citroën C5 na zasnežených a zľadovatených vozovkách spoľahlivo pohne a rozbehne.

Zásah systému Snow Motion prebieha v troch fázach a pokyny k tomu vydáva riadiaca jednotka po tom, čo vyhodnotí všetky podmienky jazdy a zladí ich s pokynmi od vodiča, pričom systém analyzuje všetky vonkajšie podmienky, ako sklon cesty, priľnavosť, hrúbka snehu a iné. Systém Snow Motion riadi rozdelenie krútiaceho momentu na konkrétne poháňané koleso tak pri jazde na suchej ako aj mokrej vozovke. Tým sa zvyšuje priľnavosť a zlepšujú jazdné vlastnosti automobilu.

Citroën C5

Pri silnom priečnom zrýchlení, skôr ako dôjde k nedotáčavému šmyku, riadiaca jednotka porovnáva zadefinované údaje s dátami z vonkajšieho kolesa a podľa toho reguluje výkon motora. V tom momente nepríde k náhlemu prerušeniu toku výkonu motora, ako sa to deje vo vozidlách s tradičným ASR. Ak sa vozidlo dostane do nedotáčavého šmyku, riadiaca jednotka sa zameria na rýchlosť otáčania sa vonkajšieho kolesa, aby stabilizovala vozidlo úpravou výkonu motora.

Nový systém Snow Motion vyvinutý Citroënom je charakteristický najmä tým, že má spontánny nástup, zlepšuje za každých podmienok jazdné vlastnosti automobilu a zvyšuje bezpečnosť jazdy. Porovnávať by sa Snow Motion mohol s automobilmi vybavenými samosvorným diferenciálom, s ktorým má veľmi podobný účinok, alebo s automobilmi SUV s pohonom 4x4, pretože podľa Citroëna dokáže v krízových situáciách vyriešiť až 95 percent problémových situácií. Navyše je Snow Motion finančne o dosť úspornejší.

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.