Citroën CXperience: Koncept luxusnej limuzíny

Streda, 31 august 2016

Budúcnosť v podaní Citroënu môže vyzerať aj takto: dĺžka tesne pod päť metrov, kombinovaný výkon hybridnej techniky 300 koní a na elektrinu prejde 60 kilometrov. Taký je koncept CXperience, ktorý francúzska automobilka predstaví koncom septembra na autosalóne v Paríži.

1 Citroen CXperience
Koncept luxusnej limuzíny Citroën CXperience mesiac pred svetovou premiérou v Paríži

Koncept CXperience predstaví Citroën v Paríži povedľa novej generácie hatchbacku C3, najpredávanejšieho modelu značky. XCperience je veľmi vhľadný extravagantný koncept, za ktorým sa skrýva dvojpriestorová (trojpriestorová ?) limuzína dlhá 4,85 m. Má štvoricu dverí, zadné výklopné veko, luxusný interiér zameraný na komfort a pohodlie posádky.

CXperience predstavuje schopnosť značky rozvíjať slogan Be Different, Feel Good, čo vo voľnom preklade môže znamenať Byť odlišný, cítiť sa dobre, v tomto prípade v segmente veľkých limuzín. Má úplne nové a originálne tvary a potenciál zaujať.

5 Citroen CXperience
Priestranný interiér konceptu je zameraný hlavne na komfort a pohodlie cestujúcich. Ozvláštňuje ho otváranie dverí proti sebe s uhlom 90º a absencia stredového stĺpika.

Štúdia CXperience sa na pohľad vyznačuje dvojpriestorovým poňatím tvarov karosérie s napnutými líniami a s premyslene navrhnutými proti sebe sa otvárajúcimi dverami. Pocit dynamiky karosérie vychádza aj z odvážnych línií, spojených s veľkými plochami, ktoré obohacujú vlastný dizajnový prvok štúdie.

Štúdia má impozantnú dĺžku 4,85 metre, široká je 2,0 metre a vysoká len 1,37 metra, má veľmi krátke previsy a rázvor až 3 metre, čo zvýrazňuje jej výnimočný zjav a plynulé tvary. Zaujmú tri samostatné natáčacie LED svetlomety nezvyčajných tvarov umiestnené v rohoch vozidla. Zadné svetlá majú rovnako 3D optiku s laserovými svetelnými vláknami v tvare V a smerovkami, ktoré sú v ich strede. Vonkajšie spätné zrkadlá nahradili kamery.

Pohľad na štúdiu CX Perience zozadu pripomína skôr superšport s dvojicou koncoviek výfuku ako luxusnú limuzínu. Príslušnosť k prémiovej triede podčiarkujú veľké 5-lúčové kolesá s priemerom 22 palcov.

Jedinečnosť a osobitosť štúdie CXperience dotvárajú dvere, ktoré sa otvárajú proti seba až o 90°, čo výrazne uľahčuje nastupovanie a vystupovanie. Po ich otvorení sa ponúka pohľad na prémiovo spracovaný a mimoriadne priestranný, komfortný a pohodlný interiér.

2 Citroen CXperience
Koncept Citroën CXperience z pohľadu zozadu pripomína viac superšport ako limuzínu

CXperience má pod kapotou až 300 koní z plug-in hybridnej techniky, ktoré sú poskladané zo 150 (110 kW) až 200 (147 kW) koní z benzínového motora a 80 kW elektromotora. Na elektrickú energiu z akumulátora s kapacitou 3 kWh vie štúdia prejsť až 60 kilometrov. Nabitie akumulátora z domácej zásuvky trvá približne 4,5 hodiny. Prenos síl na kolesá obstaráva osemstupňová samočinná prevodovka.

Odpruženie limuzíny má na starosti nový hydraulický systém pruženia.

1 Citroen CXperience 2 Citroen CXperience 3 Citroen CXperience 4 Citroen CXperience 5 Citroen CXperience 6 Citroen CXperience 7 Citroen CXperience 8 Citroen CXperience 9 Citroen CXperience
Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.