Crossover Saab 9-4X už vo výrobe

Utorok, 22 február 2011

Prvý komerčne vyrábaný crossover švédskej automobilky Saab zišiel z výrobnej linky továrne Ramos Arizpe v Mexiku. Prvý Saab 9-4X s číslom podvozku 00001 bol vyrobený v metalickej farbe Ice Pearl vo výbave Aero. Pod kapotou má výkonný motor 2,8 V6 turbo.

Saab 9-4X spredu
Prvý crossover automobilky Saab, model 9-4X, začali vyrábať v týchto dňoch

"Je to pre Saab veľký deň," povedal prezident automobilky Saab Jan Åke Jonsson. "Príchod 9-4X je ďalší dôležitý krok v naplňovaní nášho business plánu. Toto športové a výrazné vozidlo významne rozšíri príťažlivosť našej značky a umožní nám vstúpiť do dôležitého a neustále rastúceho segmentu," – dodal Jonsson.

Crossover Saab 9-4X sa v produkčnej podobe predstavil na autosalóne v Los Angeles v novembri minulého roku. Dizajn prvého SUV švédskej automobilky vychádza z konceptu Aero X a je návrhom dizajnérov Saab-u.

Saab 9-4X je dlhý 4,77 metra, šírku má 1,8 metra a výšku 1,68 metra. Rázvor náprav je dlhý 2,81 metra. Svojou dĺžkou prekonáva približne o 10 centimetrov Audi Q5 i Volvo XC 60.

Saab 9-4X zboku
Progresívny škandinávsky dizajn modelu 9-4X sa inšpiroval konceptom Aero X

Ponuka motorov pozostáva z dvoch účinných celohliníkových šesťvalcov. Trojlitrový atmosférický motor o výkone 265 koní je vybavený priamym vstrekovaním a je základnou motorizáciou. S ním dokáže 9-4X akcelerovať z 0 na 100 km/h za 9,0 sekúnd. V najvyššej verzii Aero je k dispozícii 2,8-litrový turbodúchadlom prepĺňaný motor s výkonom 300 koní a krútiacim momentom 400 Nm. S ním 9-4X akceleruje z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy.

Pokročilé technológie nového 9-4X zahŕňajú mimo iného 6stupňovú automatickú prevodovku a pohon Saab XWD. Sofistikovaný pohon všetkých kolies variabilne prenáša krútiaci moment na kolesá prednej a zadnej nápravy.

Saab 9-4X interiér
V interiéri 9-4X je zjavný rukopis Saabu – kokpit vozidla je orientovaný na vodiča

Saab 9-4X s pohonom všetkých kolies Saab XWD a adaptívnym riadením podvozku sa začne predávať najprv v Spojených štátoch v máji. Začiatok predaja na Slovensku je naplánovaný na september tohto roku.

Saab 9-4X spredu Saab 9-4X interiér Saab 9-4X spredu Saab 9-4X spredu Saab 9-4X zboku Saab 9-4X zboku
Autor: J. Goldberger
Foto: Saab
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.