Dacia: nový model Sandero

Štvrtok, 03 júl 2008

Dacia pod krídlami francúzskeho Renaultu mala celkom pekný rozlet. Po modeloch sedan Logan a veľkom kombi MCV uvádza teraz tretí – päťdverový hatchback Sandero.

Dacie Sandero Dacie Sandero Dacie Sandero

Pred pár rokmi vyšla rumunsko-francúzska (francúzsko-rumunská ?) značka s veľmi zaujímavým počinom – so zámerom vyrábať globálny osobný automobil s cenou päť tisíc dolárov či euro (?). Renault, v ktorého réžii sa to všetko dialo, sľub dodržal, aj keď nie doslova a do písmena. Medzičasom totiž všeličo zdraželo, okrem pohonných hmôt aj surovinové vstupy, a tak Dacia Logan nestála rovných a sľubovaných päť tisíc. I tak to však bol cenový hit a Logan sa dobre predával. Kupovali ho nie len v štátoch bývalého východného bloku, ale aj v západnej Európe. Aj o druhý model Dacie, kombi MCV s veľkým vnútorným priestorom a obrovským až 700 litrovým batožinovým priestorom bol záujem kupujúcich, lenže už to nebol osobný automobil, takže aj predané počty boli nižšie.

Dacie Sandero Dacie Sandero Dacie Sandero

Cenovým, ale aj predajným trhákom podľa všetkého bude tretí model Dacie – päťdverový hatchback Sandero. Začne sa predávať 15. júla tohto roku a cena základnej verzie je stanovená na 6990 euro – na Slovensku pri súčasnom kurze to predstavuje 211 220 korún. To je cena, ktorá môže nalákať a Sandero sa určite bude dobre predávať. Sú však aj ďalšie dôvodu, pre ktoré bude o Sandero nemalý záujem. Oproti Loganu je Sandero krásavec. Je to automobil časovo posunutý dopredu, a teda aj technicky, aj keď v technike nenastal žiadny veľký prevrat. Čo je na Sandero bez akýchkoľvek pochybností lákavé, je dizajn. Teda jeho kabát, ktorý si určite získa zákazníkov už na prvý pohľad. Ten Sanderu nemožno odoprieť. Vyzerá dobre, má moderný vzhľad zvonku a aj interiér je súčasný. Má pätoro dverí a slušný batožinový priestor 320 litrov, čo v tejto kategórii malých áut patrí medzi najväčšie. Navyše je veľmi dobre prístupný a aj vstupný otvor má správny tvar a rozmer.

Svojou veľkosťou je Sandero o necelé tri centimetre dlhšie ako Fabia (Sandero má 4020 mm), širšie o vyše desať centimetrov (1746 mm) a vyššie o 3,5 (1534 mm) centimetra. A čo je podstatné, rázvor náprav je väčší o úctyhodných 12,5 cm (2588 mm – toľko nemá ani Škoda Octavia – má 2510 mm), čo si určite budú pochvaľovať najmä cestujúci na zadných sedadlách Sandera. V interiéri je tiež veľa nového. Iný oproti Loganu je prístrojový panel, lepšie členený a s použitím kvalitnejších materiálov aj kvalitne spracovaný. Navyše interiér je aj farebne pestrejší. A dobre na nás zapôsobili aj sedadlá vodiča i spolujazdca so snahou o lepšie bočné vedenie, ale aj zadné, kde aj vyšší pasažier má dosť priestoru nad hlavou.

Dacie Sandero Dacie Sandero

Dacia Sandero prichádza k nám s troma stupňami výbavy. Základnou je Access, prostrednou Ambiance a najvyššou Lauréate. Už v základnej Access má nárazníky vo farbe karosérie, 15palcové disky kolies, tónované sklá, imobilizér, prípravu na rádio, dva čelné airbagy, ABS s brzdovým asistentom a otáčkomer. Najvyššia Lauréate má navyše napríklad svetlomety do hmly, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, palubný počítač, výškovo nastaviteľný volant, zadné sedadlo sklopné a delené a iné. Za príplatok sú zliatinové disky kolies, manuálna klimatizácia, rádio s CD prehrávačom, bočné airbagy vpredu a ďalšie.

Základnou pohonnou jednotkou je benzínová 1,4 s výkonom 75 koní a krútiacim momentom 112 NM pri 3000 otáčkach. S ňou Sandero dosahuje najvyššiu rýchlosť 161 km/h, z nuly na stovku akceleruje za 13 sekúnd a kombinovanú spotrebu udáva výrobca 7,0 l/100 km. Emisie CO2 - 165 g/km. Druhou jednotkou je tiež benzínový motor – objem 1,6 litra, výkon 87 koní, maximálna rýchlosť 174 km/h, , 0-100 km/h za 11,5 sekundy, spotreba 7,2 l/100 km a emisie 170 g/km. Zatiaľ teda bez nafty. Má však byť už na budúci rok, takmer s určitosťou to bude úsporný turbodiesel 1,5 dCi.

Kompletný cenník Dacie Sandero bude až v polovici júla tohto roku, kedy sa nový model Dacie začne predávať.

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.