Dacia: nový model Sandero

Štvrtok, 03 júl 2008

Dacia pod krídlami francúzskeho Renaultu mala celkom pekný rozlet. Po modeloch sedan Logan a veľkom kombi MCV uvádza teraz tretí – päťdverový hatchback Sandero.

Dacie Sandero Dacie Sandero Dacie Sandero

Pred pár rokmi vyšla rumunsko-francúzska (francúzsko-rumunská ?) značka s veľmi zaujímavým počinom – so zámerom vyrábať globálny osobný automobil s cenou päť tisíc dolárov či euro (?). Renault, v ktorého réžii sa to všetko dialo, sľub dodržal, aj keď nie doslova a do písmena. Medzičasom totiž všeličo zdraželo, okrem pohonných hmôt aj surovinové vstupy, a tak Dacia Logan nestála rovných a sľubovaných päť tisíc. I tak to však bol cenový hit a Logan sa dobre predával. Kupovali ho nie len v štátoch bývalého východného bloku, ale aj v západnej Európe. Aj o druhý model Dacie, kombi MCV s veľkým vnútorným priestorom a obrovským až 700 litrovým batožinovým priestorom bol záujem kupujúcich, lenže už to nebol osobný automobil, takže aj predané počty boli nižšie.

Dacie Sandero Dacie Sandero Dacie Sandero

Cenovým, ale aj predajným trhákom podľa všetkého bude tretí model Dacie – päťdverový hatchback Sandero. Začne sa predávať 15. júla tohto roku a cena základnej verzie je stanovená na 6990 euro – na Slovensku pri súčasnom kurze to predstavuje 211 220 korún. To je cena, ktorá môže nalákať a Sandero sa určite bude dobre predávať. Sú však aj ďalšie dôvodu, pre ktoré bude o Sandero nemalý záujem. Oproti Loganu je Sandero krásavec. Je to automobil časovo posunutý dopredu, a teda aj technicky, aj keď v technike nenastal žiadny veľký prevrat. Čo je na Sandero bez akýchkoľvek pochybností lákavé, je dizajn. Teda jeho kabát, ktorý si určite získa zákazníkov už na prvý pohľad. Ten Sanderu nemožno odoprieť. Vyzerá dobre, má moderný vzhľad zvonku a aj interiér je súčasný. Má pätoro dverí a slušný batožinový priestor 320 litrov, čo v tejto kategórii malých áut patrí medzi najväčšie. Navyše je veľmi dobre prístupný a aj vstupný otvor má správny tvar a rozmer.

Svojou veľkosťou je Sandero o necelé tri centimetre dlhšie ako Fabia (Sandero má 4020 mm), širšie o vyše desať centimetrov (1746 mm) a vyššie o 3,5 (1534 mm) centimetra. A čo je podstatné, rázvor náprav je väčší o úctyhodných 12,5 cm (2588 mm – toľko nemá ani Škoda Octavia – má 2510 mm), čo si určite budú pochvaľovať najmä cestujúci na zadných sedadlách Sandera. V interiéri je tiež veľa nového. Iný oproti Loganu je prístrojový panel, lepšie členený a s použitím kvalitnejších materiálov aj kvalitne spracovaný. Navyše interiér je aj farebne pestrejší. A dobre na nás zapôsobili aj sedadlá vodiča i spolujazdca so snahou o lepšie bočné vedenie, ale aj zadné, kde aj vyšší pasažier má dosť priestoru nad hlavou.

Dacie Sandero Dacie Sandero

Dacia Sandero prichádza k nám s troma stupňami výbavy. Základnou je Access, prostrednou Ambiance a najvyššou Lauréate. Už v základnej Access má nárazníky vo farbe karosérie, 15palcové disky kolies, tónované sklá, imobilizér, prípravu na rádio, dva čelné airbagy, ABS s brzdovým asistentom a otáčkomer. Najvyššia Lauréate má navyše napríklad svetlomety do hmly, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, palubný počítač, výškovo nastaviteľný volant, zadné sedadlo sklopné a delené a iné. Za príplatok sú zliatinové disky kolies, manuálna klimatizácia, rádio s CD prehrávačom, bočné airbagy vpredu a ďalšie.

Základnou pohonnou jednotkou je benzínová 1,4 s výkonom 75 koní a krútiacim momentom 112 NM pri 3000 otáčkach. S ňou Sandero dosahuje najvyššiu rýchlosť 161 km/h, z nuly na stovku akceleruje za 13 sekúnd a kombinovanú spotrebu udáva výrobca 7,0 l/100 km. Emisie CO2 - 165 g/km. Druhou jednotkou je tiež benzínový motor – objem 1,6 litra, výkon 87 koní, maximálna rýchlosť 174 km/h, , 0-100 km/h za 11,5 sekundy, spotreba 7,2 l/100 km a emisie 170 g/km. Zatiaľ teda bez nafty. Má však byť už na budúci rok, takmer s určitosťou to bude úsporný turbodiesel 1,5 dCi.

Kompletný cenník Dacie Sandero bude až v polovici júla tohto roku, kedy sa nový model Dacie začne predávať.

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."