Ďalší elektrický Chevrolet: Volt MPV5

Nedeľa, 25 apríl 2010

Chevrolet urobil ďalší krok k výrobe hospodárnych globálnych automobilov. Prostredníctvom spoločného podniku Shanghai GM predstavil v Číne hospodárne modely Cruze a New Sail. Ale najmä nový koncept, elektrický Volt MPV5, ktorý ako sériový model sa chystá uviesť v roku 2011. Nový crossover, elektrický Volt MPV5, bude mať predĺžený dojazd a vychádza zo základov známeho Chevroletu Volt. Štúdia päťmiestneho viacúčelového crossovera demonštruje potenciál pohonného systému Voltec a využíva na bezemisnú jazdu s elektrickým pohonom rovnaký základ ako model Volt.

Chevrolet Volt MPV5

Styling štúdie Volt MPV5 si vypožičal dizajnérske a aerodynamické prvky z modelu Chevrolet Volt. Predné čelo patrí medzi najaerodynamickejšie spomedzi crossoverov vďaka uzatvorenej mriežke a aerodynamicky optimalizovanému prednému spojleru, čo spoločne napomáha zníženiu spotreby paliva. Kryt spodnej časti, spolu s ochranou podvozka, tvarovanými koncovými svetlami a špeciálne navrhnutými plochami v zadnej časti tiež pomáhajú štúdii Volt MPV5 znížiť odpor vzduchu. Intenzívne zameranie sa na aerodynamiku umožňuje zvýšiť dojazd v čisto elektrickom režime.

Exteriér konceptu Volt MPV5 nie je výlučne len o hospodárnosti. Jeho modrá metalická farba Sonic Blue je pôsobivá, pričom dvojité presklené panely strechy a 19palcové kolesá inšpirované Voltom dávajú Voltu MPV5 športový akcent. Štúdia Volt MPV5 preberá efektívny dizajn Chevroleta Volt a prispôsobuje ho segmentu rodinných crossoverov. Je na prvý pohľad identifikovateľná ako skutočný člen rodiny Chevrolet.

Rozmery štúdie Volt MPV5 prinášajú cestujúcim zvýšený komfort. Kým rázvor štúdie Volt MPV5 2760 mm je dlhší len o 15 mm, v porovnaní s rázvorom Chevroletu Volt je jeho karoséria dlhšia o 181 mm (4585 mm), širšia o 73 mm (1871 mm) a vyššia o 182 mm (1612 mm).

Aj interiér štúdie Volt MPV5 využíva prvky modelu Volt, napríklad stredovú konzolu a prístrojový panel, ale aj výrazné dvojfarebné kožené sedadlá. Vďaka väčším rozmerom sedia cestujúci pohodlne aj na zadných sedadlách, vyšší je aj komfort, flexibilta a zlepšené nastupovanie i vystupovanie. Základný batožinový priestor 864 litrov možno po sklopení zadných sedadiel zväčšiť na 1764 litrov.

Štúdia Volt MPV5 využíva rovnaký systém pohonu Voltec ako Chevrolet Volt, vrátane prídavnej možnosti využitia motorového generátora na predĺženie jazdného dosahu. Sústava líthium-ionových batérií má kapacitu 16 kWh a zásobuje energiou pohonnú elektrickú jednotku.

Systém Voltec umožňuje štúdii Volt MPV5 dynamickú jazdu v čisto elektrickom režime pri obsadení piatimi cestujúcimi na vzdialenosť až 51,5 km. Je to dvojnásobok vzdialenosti, ktorú priemerný mestský vodič v Číne absolvuje za deň. Ak sa batéria vyčerpá, začne ju dobíjať generátor poháňaný motorom so zdvihovým objemom 1,4 l a umožní tak na elektrinu dojazd ďalších 482 km.

Autor: J. Goldberger
Foto: Chevrolet
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.