Duster - nové SUV Dacie

Pondelok, 14 december 2009

Z oficiálnych fotografií už vieme, aká je definitívna podoba nového SUV rumunsko-francúzskej automobilky Dacie Duster. Ako koncept sa Duster predstavil na jar tohto roku na autosalóne v Ženeve. Vyrábať sa bude vo verziách s pohonom len predných kolies, alebo všetkých štyroch a do predaja, vrátane na slovenský trh, príde už na jar budúceho roku.

Dacia Duster

Duster je šiestym modelom Dacie, ktorý opúšťa brány rumunskej továrne. V tomto prípade však ide o neveľké SUV – päťdverový automobil dlhý 4,31 metra a široký až 1,82 metra. Šili ho tak, aby vyhovoval väčšine záujemcov o tento typ automobilu, mal široké možnosti použitia a predával sa za rozumnú cenu. Duster svojou menšou veľkosťou a nižšou cenou bude dobrým protipólom väčších a drahších SUV.

Už pohľad na Daciu Duster prezrádza, že pred nami stojí automobil s pohonom 4x4. Predná časť pôsobí robustným dojmom, čo podčiarkujú aj rozšírené blatníky, impozantná chrómovaná mriežka chladiča i rozmerné ochranné prvky. To jednoznačne nasvedčuje, že Duster je plnohodnotný automobil s pohonom 4x4. Pohľadu z profilu neunikne vyššia svetlá výška a postranné ochranné lišty, vďaka ktorým si vodič bez problémov môže dovoliť aj výlet mimo spevnených ciest.

V niektorých štátoch bude mať Duster k dispozícii iba pohon prednej nápravy. Vlastník takto využije jeho vyššiu svetlú výšku, bezpečnejšiu a vyššiu pozíciu sedenia, no pohon štyroch kolies je mu nepotrebný. A naopak, tam kde je to nevyhnuté, nebude chýbať ani pohon 4x4 od aliančného partnera Nissan so zosilneným podvozkom, ktorý bez problémov zvládne aj terénne nároky. Aj vďaka zvýšenej svetlej výške viac ako 200 mm, ale aj výrazným nájazdovým uhlom 30° vpredu a 35° vzadu.

Pri pohone 4x4 si vodič Dacie Duster môže vybrať jeden z troch režimov. V režime Auto sa krútiaci moment rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu v závislosti od adhéznych podmienok. Za bežných podmienok smeruje krútiaci moment na kolesá prednej nápravy. Pri strate priľnavosti smeruje časť krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy a v extrémnych podmienkach na obe nápravy v pomere 50:50. V režime Lock sa elektronicky uzavrie elektromagnetická spojka a krútiaci moment sa permanentne rozdeľuje na obe nápravy v pomere 50:50. V režime 4x2 smeruje krútiaci moment iba na kolesá prednej nápravy.

Vonkajšími i vnútornými rozmermi sa Duster radí na horný okraj triedy kompaktných automobilov. Na predných aj zadných sedadlách je pre cestujúcich slušná priestorová ponuka. Konkurencieschopný je aj objem batožinového priestoru, keď v základnom usporiadaní má 475 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel sa zväčší až na 1600 litrov (!).

Pod kapotu môže mať Duster jeden z trojice motorov – benzínový 1,6 16V s výkonom 110 koní, alebo jeden z dvojice naftových motorov 1,5 dCi s výkonmi 85 koní alebo 105 koní. Všetky zodpovedajú požiadavkám na nízke prevádzkové náklady a jednoduchú údržbu. V kombinácii s nízkou pohotovostnou hmotnosťou má Duster veľmi slušnú dynamiku, nízku spotrebu (s motorom 1,5 dCi/85 k 5,3 l/100 km, resp. 5,7 l/100 km pri verzii 4x4) a aj nízke emisie – menej jako 140 g CO2/km v prípade verzie 4x2 a menej ako 150 g CO2/km pri verzii 4x4.

Dacia Duster Dacia Duster Dacia Duster
Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.