Duster - nové SUV Dacie

Pondelok, 14 december 2009

Z oficiálnych fotografií už vieme, aká je definitívna podoba nového SUV rumunsko-francúzskej automobilky Dacie Duster. Ako koncept sa Duster predstavil na jar tohto roku na autosalóne v Ženeve. Vyrábať sa bude vo verziách s pohonom len predných kolies, alebo všetkých štyroch a do predaja, vrátane na slovenský trh, príde už na jar budúceho roku.

Dacia Duster

Duster je šiestym modelom Dacie, ktorý opúšťa brány rumunskej továrne. V tomto prípade však ide o neveľké SUV – päťdverový automobil dlhý 4,31 metra a široký až 1,82 metra. Šili ho tak, aby vyhovoval väčšine záujemcov o tento typ automobilu, mal široké možnosti použitia a predával sa za rozumnú cenu. Duster svojou menšou veľkosťou a nižšou cenou bude dobrým protipólom väčších a drahších SUV.

Už pohľad na Daciu Duster prezrádza, že pred nami stojí automobil s pohonom 4x4. Predná časť pôsobí robustným dojmom, čo podčiarkujú aj rozšírené blatníky, impozantná chrómovaná mriežka chladiča i rozmerné ochranné prvky. To jednoznačne nasvedčuje, že Duster je plnohodnotný automobil s pohonom 4x4. Pohľadu z profilu neunikne vyššia svetlá výška a postranné ochranné lišty, vďaka ktorým si vodič bez problémov môže dovoliť aj výlet mimo spevnených ciest.

V niektorých štátoch bude mať Duster k dispozícii iba pohon prednej nápravy. Vlastník takto využije jeho vyššiu svetlú výšku, bezpečnejšiu a vyššiu pozíciu sedenia, no pohon štyroch kolies je mu nepotrebný. A naopak, tam kde je to nevyhnuté, nebude chýbať ani pohon 4x4 od aliančného partnera Nissan so zosilneným podvozkom, ktorý bez problémov zvládne aj terénne nároky. Aj vďaka zvýšenej svetlej výške viac ako 200 mm, ale aj výrazným nájazdovým uhlom 30° vpredu a 35° vzadu.

Pri pohone 4x4 si vodič Dacie Duster môže vybrať jeden z troch režimov. V režime Auto sa krútiaci moment rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu v závislosti od adhéznych podmienok. Za bežných podmienok smeruje krútiaci moment na kolesá prednej nápravy. Pri strate priľnavosti smeruje časť krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy a v extrémnych podmienkach na obe nápravy v pomere 50:50. V režime Lock sa elektronicky uzavrie elektromagnetická spojka a krútiaci moment sa permanentne rozdeľuje na obe nápravy v pomere 50:50. V režime 4x2 smeruje krútiaci moment iba na kolesá prednej nápravy.

Vonkajšími i vnútornými rozmermi sa Duster radí na horný okraj triedy kompaktných automobilov. Na predných aj zadných sedadlách je pre cestujúcich slušná priestorová ponuka. Konkurencieschopný je aj objem batožinového priestoru, keď v základnom usporiadaní má 475 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel sa zväčší až na 1600 litrov (!).

Pod kapotu môže mať Duster jeden z trojice motorov – benzínový 1,6 16V s výkonom 110 koní, alebo jeden z dvojice naftových motorov 1,5 dCi s výkonmi 85 koní alebo 105 koní. Všetky zodpovedajú požiadavkám na nízke prevádzkové náklady a jednoduchú údržbu. V kombinácii s nízkou pohotovostnou hmotnosťou má Duster veľmi slušnú dynamiku, nízku spotrebu (s motorom 1,5 dCi/85 k 5,3 l/100 km, resp. 5,7 l/100 km pri verzii 4x4) a aj nízke emisie – menej jako 140 g CO2/km v prípade verzie 4x2 a menej ako 150 g CO2/km pri verzii 4x4.

Dacia Duster Dacia Duster Dacia Duster
Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.