Duster - nové SUV Dacie

Pondelok, 14 december 2009

Z oficiálnych fotografií už vieme, aká je definitívna podoba nového SUV rumunsko-francúzskej automobilky Dacie Duster. Ako koncept sa Duster predstavil na jar tohto roku na autosalóne v Ženeve. Vyrábať sa bude vo verziách s pohonom len predných kolies, alebo všetkých štyroch a do predaja, vrátane na slovenský trh, príde už na jar budúceho roku.

Dacia Duster

Duster je šiestym modelom Dacie, ktorý opúšťa brány rumunskej továrne. V tomto prípade však ide o neveľké SUV – päťdverový automobil dlhý 4,31 metra a široký až 1,82 metra. Šili ho tak, aby vyhovoval väčšine záujemcov o tento typ automobilu, mal široké možnosti použitia a predával sa za rozumnú cenu. Duster svojou menšou veľkosťou a nižšou cenou bude dobrým protipólom väčších a drahších SUV.

Už pohľad na Daciu Duster prezrádza, že pred nami stojí automobil s pohonom 4x4. Predná časť pôsobí robustným dojmom, čo podčiarkujú aj rozšírené blatníky, impozantná chrómovaná mriežka chladiča i rozmerné ochranné prvky. To jednoznačne nasvedčuje, že Duster je plnohodnotný automobil s pohonom 4x4. Pohľadu z profilu neunikne vyššia svetlá výška a postranné ochranné lišty, vďaka ktorým si vodič bez problémov môže dovoliť aj výlet mimo spevnených ciest.

V niektorých štátoch bude mať Duster k dispozícii iba pohon prednej nápravy. Vlastník takto využije jeho vyššiu svetlú výšku, bezpečnejšiu a vyššiu pozíciu sedenia, no pohon štyroch kolies je mu nepotrebný. A naopak, tam kde je to nevyhnuté, nebude chýbať ani pohon 4x4 od aliančného partnera Nissan so zosilneným podvozkom, ktorý bez problémov zvládne aj terénne nároky. Aj vďaka zvýšenej svetlej výške viac ako 200 mm, ale aj výrazným nájazdovým uhlom 30° vpredu a 35° vzadu.

Pri pohone 4x4 si vodič Dacie Duster môže vybrať jeden z troch režimov. V režime Auto sa krútiaci moment rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu v závislosti od adhéznych podmienok. Za bežných podmienok smeruje krútiaci moment na kolesá prednej nápravy. Pri strate priľnavosti smeruje časť krútiaceho momentu na kolesá zadnej nápravy a v extrémnych podmienkach na obe nápravy v pomere 50:50. V režime Lock sa elektronicky uzavrie elektromagnetická spojka a krútiaci moment sa permanentne rozdeľuje na obe nápravy v pomere 50:50. V režime 4x2 smeruje krútiaci moment iba na kolesá prednej nápravy.

Vonkajšími i vnútornými rozmermi sa Duster radí na horný okraj triedy kompaktných automobilov. Na predných aj zadných sedadlách je pre cestujúcich slušná priestorová ponuka. Konkurencieschopný je aj objem batožinového priestoru, keď v základnom usporiadaní má 475 litrov a po sklopení operadiel zadných sedadiel sa zväčší až na 1600 litrov (!).

Pod kapotu môže mať Duster jeden z trojice motorov – benzínový 1,6 16V s výkonom 110 koní, alebo jeden z dvojice naftových motorov 1,5 dCi s výkonmi 85 koní alebo 105 koní. Všetky zodpovedajú požiadavkám na nízke prevádzkové náklady a jednoduchú údržbu. V kombinácii s nízkou pohotovostnou hmotnosťou má Duster veľmi slušnú dynamiku, nízku spotrebu (s motorom 1,5 dCi/85 k 5,3 l/100 km, resp. 5,7 l/100 km pri verzii 4x4) a aj nízke emisie – menej jako 140 g CO2/km v prípade verzie 4x2 a menej ako 150 g CO2/km pri verzii 4x4.

Dacia Duster Dacia Duster Dacia Duster
Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.