Elektrická Honda v Los Angeles

Pondelok, 22 november 2010

Spoločnosť Honda predstavuje na autosalóne v Los Angeles úplne nový elektromobil Fit EV Concept a platformu pre plug-in hybridný automobil strednej veľkosti. Obe vozidlá sú súčasťou siete Honda Electric Mobility Network, ktorá predstavuje komplexný prístup značky Honda k znižovaniu emisií CO2.

Honda Fit EV spredu
Produkčný model Honda Fit EV bude vychádzať z konceptu vystavovaného v Los Angeles

Svojim vzhľadom sa koncept Fit EV Concept veľmi blíži charakteru a štýlu pripravovaného produkčného elektromobilu Honda Fit EV, ktorý bude na japonský a americký trh uvedený v roku 2012. Druhý koncept vystavovaný teraz v Los Angeles, nová platforma pre plug-in hybridný automobil, predstavuje novú generáciu dvojmotorovej hybridnej technológie Honda. V produkčnej verzii sa predstaví v roku 2012 a mali by sme sa jej dočkať aj v Európe.

Model Fit EV bol skonštruovaný tak, aby spĺňal bežné požiadavky bežného užívateľa, ktorý denne dochádza do zamestnania. Vozidlo využíva rovnaké priestorové usporiadanie pre 5 cestujúcich ako obľúbený hatchback Fit, v Európe známy pod názvom Jazz. V dobe svojho uvedenia na trh bude produkčný model Fit EV poháňaný lithium-iontovými batériami a koaxiálnym elektromotorom.

Pohonná jednotka vychádza z agregátu použitého u vodíkového modelu FCX Clarity a vyznačuje sa vysokou účinnosťou a výkonom. Pritom zostáva tichá aj pri vysokých rýchlostiach. Maximálna rýchlosť modelu Fit EV bude 144 km/h.

Honda Fit EV interiér
Interiéru Honda Fit EV Concept dominujú sedadlá čalúnené ekologickou sivou biotkaninou

Dojazd modelu Fit EV sa bude pohybovať okolo 160 km na jedno nabitie. Možno ho predĺžiť pomocou inovatívneho elektrického pohonného systému s tromi režimami, ktoré sú známe zo športového hybridného kupé Honda CR-Z. Systém umožňuje vodičovi vybrať si niektorý z režimov Econ, Normal a Sport s ohľadom na maximálnu úsporu energie alebo na lepšiu akceleráciu. Pri ekonomickom režime jazdy sa akčný rádius oproti športovému predĺži približne o štvrtinu.

Model Fit EV bude štandardne vybavený systémom, ktorý umožní vodičovi zostať prostredníctvom inteligentného telefónu, osobného počítača alebo exkluzívneho interaktívneho diaľkového ovládača v spojení s vozidlom i vtedy, keď ho nepoužíva. Takto potom môže na diaľku sledovať úroveň nabitia batérie, spustiť nabíjanie či zapnúť klimatizáciu. Mobilné aplikácie a webová stránka umožnia vodičovi nastaviť si zasielanie informácií o úrovni nabitia batérií.

Honda Fit EV interiér
Jazdné režimy Econ, Normal a Sport umožňujú jazdiť úsporne alebo na lepšiu akceleráciu

Vozidlo Fit EV bude vybavené štandardným satelitným navigačným systémom Honda Satellite Linked Navigation System™, ktorý ponúkne funkciu pre vyhľadávanie verejných nabíjacích staníc. Nabitie batérie z bežnej 120 V zásuvky bude trvať necelých 12 hodín. Pri použití zásuvky s napätím 240 V sa táto doba skracuje na menej než šesť hodín.

Karoséria konceptu Fit EV vystaveného na autosalóne v Los Angeles má modrú perleťovú farbu a špeciálne päťlúčové kolesá z ľahkých zliatin s modrými prvkami. Koncept sa vyznačuje unikátnymi svetlometmi z LED diód, chrómovanou prednou mriežkou, aerodynamickým nárazníkom, čírymi zadnými svetlami z LED. Interiéru prototypu Fit EV Concept dominujú sedadlá čalúnené ekologickou sivou biotkaninou.

Honda Fit EV stojan
Dobíjací stojan ukazuje, ako bude v budúcnosti vyzerať "tankovanie"

Pri modeli Fit EV Concept je na autosalóne vystavený tiež prototyp dobíjacieho stojanu. K nabitiu vozidla musí vodič len priložiť k obrazovke zvláštnu kartu a potom už stačí iba pripojiť nabíjačku k vozidlu. Nabíjací stojan Honda ukazuje, ako by v budúcnosti mohla vyzerať intuitívna a ľahko použiteľná infraštruktúra pre nabíjanie elektromobilov.

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.