Elektrický Smart Fortwo: už jazdí

Pondelok, 11 január 2010

Elektrické Smarty Fortwo už schádzajú z výrobných liniek. Zatiaľ ide o 1000 kusovú sériu určenú na testovanie. Veľkosériovú výrobu ekologických bezemisných elektrosmartov má spoločnosť Daimler spustiť v roku 2012.

Smart Fortwo

V uliciach Berlína už jazdia nové elektrickým prúdom poháňané elektrosmarty, ktoré poskytol Daimler firmám, inštitúciám a súkromným osobám na testovanie. Neskôr pribudnú ďalšie mestá v Nemecku, Taliansku, Španielsku, Anglicku, Francúzsku a Švajčiarsku a od druhého polroku 2010 aj v Spojených štátoch a Kanade.

Cieľom tohto testovania je, aby sa potom v roku 2012, po nábehu veľkosériovej výroby, bezproblémovo rozbehol predaj týchto malých ekologických elektromobilov. Zásobovať ekologicky vyrobenou elektrickou energiou bezplatne tieto bezemisné malé Smarty Fortwo bude energetická spoločnosť RWE.

Nový smart fortwo electric drive, ktorý má hneď od štartu výkon 30 kW/41 k, krútiaci moment 120 Nm a dokáže zrýchliť z nuly na 60 km/h za 6,5 sekundy, má najvyššiu rýchlosť obmedzenú na 100 km/h a bez nabíjania prejde 135 kilometrov. Nabíjacie stanice od RWE umožnia rýchle nabitie a poskytnú nabíjací výkon 22 kW na nabíjacom boxe RWE pre domácu garáž a 44 kW na verejných staniciach (bežná elektrická zásuvka v domácnosti poskytne výkon najviac 3,7 kW).

Energiu smartu najnovšej generácie dodáva inovovaný vysoko efektívny lítium-iónový akumulátor s kapacitou 16,5 kWh umiestnený medzi nápravami tak, aby nezaberal miesto v kabíne alebo batožinovom priestore. Ponuka priestoru a bezpečnostná koncepcia tohto iba 2,7 metrového dvojmiestneho vozidla tak ostala i pri elektrosmarte úplne zachovaná.

Elektrický Smart Fortwo vyrába od novembra 2009 automobilka vo francúzskom Hambachu.

Smart Fortwo Smart Fortwo Smart Fortwo Smart Fortwo
Autor: J. Goldberger
Foto: Daimler
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.