Ford Focus 1,0 EcoBoost: extrémny downsizing

Sobota, 07 júl 2012

A je to tu. Litrový trojvalec v aute nižšej strednej triedy je skutočnosťou. Má ho pod kapotou Ford Focus a v týchto dňoch sa začal predávať aj na Slovensku. Je to dobrý, alebo šialený nápad? Môže to fungovať?

Ford Focus
Ford Focus s novým trojvalcovým litrovým motorom sa začne predávať už v júli

Tí, ktorí ho pri rôznych prezentáciách mali možnosť vyskúšať tvrdia, že nový 1,0-litrový motor EcoBoost spoločnosti Ford, ktorý získal ocenenie "Medzinárodný motor roka" za rok 2012, funguje perfektne. Do redakcie nášho internetového portálu pozvánka na žiadnu prezentáciu nedorazila, a tak môžeme toto konštatovanie len prebrať bez bližšieho komentára.

EcoBoost kombinuje preplňovanie, priame vstrekovanie paliva a variabilné časovanie nasávacích i výfukových ventilov a tak dosahuje výkon ako väčšie motory a spotrebu paliva má ako menšie agregáty. Ford Focus je prvý automobil vybavený trojvalcovým 1,0-litrovým motorom EcoBoost. Navyše; motor sa bude v tomto roku v Európe montovať aj do modelov Ford C-Max a B-Max.

"Keď sme sa rozhodli skonštruovať tento motor, latku sme nastavili neuveriteľne vysoko. Chceli sme poskytnúť prekvapujúcu spotrebu paliva, výkon, tichosť a kultivovanosť – a to všetko vo veľmi malom, 3valcovom motore," povedal Joe Bakaj, viceprezident pre konštrukciu globálnych pohonných sústav spoločnosti Ford.

Nový litrový motor EcoBoost debutuje tento rok v modeli Focus v Európe a neskôr v tomto roku ho nájdeme aj v modeloch C-Max a B-Max. 1,0-litrový motor EcoBoost bude dostupný v modeloch Ford aj v USA, v ázijsko-pacifickom regióne a v Afrike na budúci rok.

Litrový motor EcoBoost využíva turbodúchadlo s malou zotrvačnosťou na rýchle dodanie výkonu, keď sa škrtiaca klapka otvára pri nízkych otáčkach motora. Na dodanie vysokého výkonu sa lopatky turbodúchala roztočia až do 248 000 otáčok za minútu.

Nový Focus s 1,0-litrovým motorom EcoBoost s výkonom 100 k poskytuje podľa výrobcu najnižšiu spotrebu paliva v triede, a to 4,8 l/100 km a emisie CO2 s hodnotou 109 g/km. Model s výkonom 125 k má spotrebu 5,0 l/100 km a emisie CO2 114 g/km.

Ceny Focus 1,0 EcoBoost začínajú od 12 990 eur.

Ford Focus Ford Land Ford 1,0 EcoBoost
Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.