Ford Mustang Mach-E, prvý elektrický z rodu divokých koní

Pondelok, 01 marec 2021

Mustang Mach 1, ikonický model amerického Fordu, predstavila automobilka po prvý raz svetu v roku 1969. Viac generácií od tohto času až po dnešok púta pozornosť bežných motoristov i zberateľov. Model poslednej generácie rodu mustangov, Mach 1, si prináša aj elektrickú verziu Mach E a v jeho cestovateľskom denníku má aj Európu, a zavíta aj na Slovensko.

Ford-Mustang-Mach-e

Mustang Mach 1 po prvý raz predstavený v roku 1969, zlepšil schopnosti Mustangu GT. Dostal výkonnejšie osemvalcové vidlicové motory a nové športové zavesenie kolies. Už jeho prvá generácia vytvorila na soľnom jazere v Bonneville množstvo rýchlostných rekordov. Doteraz Ford vyrobil viac ako 300 tisíc Mustangov Mach 1.

Nástup osemvalcových motorov

Z historických Mustangov Mach 1 výnimočne cenené boli modely 1972 a 1973. Mach 1 mal pod kapotou vidlicový osemvalcový motor s výkonom 260 konských síl. Pred nejakými pár rokmi jeden z nich objavil Mike Brewer z britského seriálu o autách Obchodníci s autami. S mechanikom Antom ho zrenovovali a ukázali, že aj desiatky rokov starý Mustang Mach 1 je veľmi cenný a výnimočný model.

Ubehlo päť desaťročí a okolo modelu Ford Mach 1 sa aj naďalej točí svet. Jeho popularita je stále vysoká. Na každý nový model Mach 1 fanúšikovia tejto ikony netrpezlivo čakajú, hlavne tí americkí, kde predovšetkým tento model putuje. Teraz sa však môže tešiť aj Európa, ktorej trh Mach 1 i Mach E obohatí.

Prvý elektrický Mustang

Vráťme sa však do súčasnosti, k novému Mustangu Mach-E. Je prvým sériovo vyrábaným Fordom, ktorý automobilka od začiatku vyvíjala ako čistý elektromobil. Ním Ford rozširuje modelový rad Mustang o nové SUV s novým menom Mach-E s elektrickou pohonnou jednotkou, ktorá spája športový výkon a jazdu s nulovými lokálnymi emisiami.

Nový Mach-E má najsofistikovanejšie technológie v histórii Fordu, vrátane najmodernejších asistenčných technológií. Chváliť sa môže aj elegantným dizajnom, priestrannou a štýlovou karosériou pre piatich cestujúcich.

Zadokolka i 4x4

Prvé SUV z rodiny Mustangov bude v ponuke buď s pohonom jedného elektromotora a zadných kolies, ale vo verzii s dvomi elektromotormi a pohonom všetkých kolies. S ním dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy, čo je porovnateľné so superšportami.

Rýchle a jednoduché nabíjanie

Mach E s lítiovo-iónovým akumulátorom s kapacitou 68 kWh so štandardným dojazdom alebo s kapacitou 88 kWh a predĺženým dojazdom, má akumulátory umiestnené pod podlahou medzi nápravami. To kvôli nízkemu ťažisku, ktoré podporuje jazdné vlastnosti a športovú jazdu.

Nabíjanie Mustanga Mach E je rýchle a jednoduché. Ford ponúka k autu voliteľnú nabíjačku Ford Connected Wallbox, s ktorou bude nabíjanie doma rýchle a praktické. Nabíjačka je k dispozícii vo verziách s výkonom 7,4 kW a 11 kW, a dokáže nabiť akumulátor modelu Mach-E z 10 % na 80 % za približne šesť hodín.

Ovládanie jedným pedálom

Model Mach-E s funkciou ovládania jedným pedálom pomáha rekuperovať viac kinetickej energie do akumulátora, čím sa zdokonaľuje efektivita. Zrýchlenie a spomalenie možno ovládať zošliapnutím alebo uvoľnením plynového pedála pre autentický zážitok z čisto elektrickej jazdy. Brzdový pedál zostáva aktívny a je určený pre situácie, keď je potrebný väčší brzdný výkon.

Miesto kľúča telefón

Nový Mustang Mach-E bude možné odomknúť smart telefónom. Nemusíte ho ani vybrať z vrecka, pretože ten prostredníctvom zapnutého Bluetooth a po dotyku vašej ruky rámu dverí auto otvorí. Ak by bol telefón vybitý, stačí na klávesnici B-stĺpiku vyťukať osobný kód a auto sa otvorí. Funkcia telefónu umožňuje vstup do auta bez kľúča vďaka rozpoznaniu majiteľa pomocou smartfónu.

Každý si vyberie

Mustang Mach-E s pohonom zadných kolies má vo verzii so štandardným dojazdom výkon 269 koní, s predĺženým dojazdom 294 koní, krútiaci moment 430 Nm a zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,1 až 6,2 sekundy. Mach-E s pohonom všetkých kolies má so štandardným dojazdom výkon 269 koní, s predĺženým 351 koní, krútiaci moment 580 Nm a zrýchliť ma 100 km/h vie za 5,1 až 5,6 sekundy.

Silnejší je Mach-E First Edition. S pohonom všetkých kolies s predĺženým dojazdom má 351 koní, 580 Nm a zrýchľuje na stovku za 5,1 sekundy. Vrcholom je verzia Mach-E GT s pohonom všetkých kolies s predĺženým dojazdom a výkonom 487 koní, krútiacim momentom 860 Nm a zrýchlením na stovku za 3,7 sekundy.

Nový čisto elektrický Mustang Mach-E sa k zákazníkom v Európe dostane koncom roku 2021.

Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5