Ford predstavuje novú Fiestu

Pondelok, 21 júl 2008

Na začiatku bol koncept Verve, predstavený pred necelým rokom na autosalóne vo Frankfurte. Trojdverový automobil bol základom pre Ford Fiestu novej generácie. Na jar tohto roku už Ford uviedol hotový troj- i päťdverový sériový model. A v týchto dňoch poskytla automobilka kompletné informácie o novom modeli.

Ford Fiesta Ford Fiesta

Po debute na jarnom ženevskom autosalóne bude na jeseň tohto roku nový model Fiesta už v sieti všetkých európskych predajcov tak v trojdverovom ako aj päťdverovom vyhotovení. Do roku 2010 sa bude nový model Fiesta predávať aj na trhoch v Ázii, južnej Afrike, Austrálii a severnej Amerike.

Nový Ford Fiesta má byť pre spoločnosť Ford medzníkom, najvýznamnejším automobilom určeným pre celý svet od čias Modelu T – povedal šéf vývoja malých automobilov Fordu. Od začiatku bol vraj model Fiesta navrhovaný a vyvíjaný tak, aby vyhovoval rozličným potrebám zákazníkov na celom svete. I Z toho vidieť, aký veľký význam pripisuje automobilka novému modelu v segmente malých automobilov.

Nová Fiesta je podľa jej tvorcov malým Fordom pre novú generáciu, vytvorená je v novom štýle fordovho kinetického dizajnu - je osobitý a odvážny. Prednej partii nového modelu dominuje veľká mriežka v tvare obráteného lichobežníka v strede s oválnym znakom Ford a nový tvar svetlometov. Líniu strechy, spodnú hranu okien a bočný prelis kopíruje Fiesta z konceptu Verve.

Nová Fiesta je dlhá 3950 mm (trojdverová verzia, 3953 mm päťdverová), široká 1722 mm a vysoká 1481 mm, rázvor má 2489 mm. Batožinový priestor má objem 295 litrov. Fiesta prichádza podobne ako príbuzný model Mazda2 s odľahčenou konštrukciou oproti predošlému modelu, čo prináša viacero výhod – nižšiu spotrebu, lepšiu akceleráciu a menej škodlivých splodín. Trojdverová verzia má zredukovanú hmotnosť na 979 - 1044 kg (podľa výbavy), päťdverová 961 – 1025 kg.

Zásadnou novinkou novej Fiesty je elektrický posilňovač riadenia, z bezpečnostných prvkov okrem čelných, bočných a hlavových airbagov aj kolenný airbag pre vodiča.

Na výber ponúkne Fiesta päť verzií výbav – Ambiente, Trend, Ghia, Sport a Titanium a 20 rôznych kombinácií farieb. Každá alternatíva interiéru obsahuje dvojfarebný prístrojový panel s rozličnými kontrastmi, ktoré sú prispôsobené tak, aby ladili s paletou exteriéru – jasnejšie pri športových modeloch a tlmené pri tradičnejších interiéroch Ghia.

V ponuke pohonných jednotiek budú tri benzínové s objemom 1,25 litra (60 k, 109/114 Nm), 1,4 litra (96 k, 128 Nm) a 1,6 litra (120 k, 152 Nm). Z naftových si budúci zákazník môže vybrať turbodiesel 1,4 TDCi Duratorq (68 k, 160 Nm), 1,6 TDCi Duratorq s filtrom pevných častíc DPF (90 k, 204 Nm) a ekologický 1,6 ECOnetic Duratorq s DPF (90 k, 204 Nm) s CO2 99 g/km (!). Všetky tieto motory spĺňajú normu Euro 4. Navyše všetky majú skvelú spotrebu. Benzínové 5,4 – 5,7 l/100 km (6,5 l/100 km s automatickou prevodovkou), turbodiesely 4,2 l/100 km a Duratorq ECOtenic má mať dokonca len 3,7 l/100 km. Výkon motorov na predné kolesá budú prenášať päťstupňové manuálne alebo štvorstupňové automatické prevodovky.

Výroba novej Fiesty sa rozbehne už na jeseň tohto roku v Kolíne nad Rýnom a predaj v Európe, vrátane Slovensku, sa začne koncom roka.

Autor: J. Goldberger
Foto: Ford
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.