Honda CR-Z: hybridné športové kupé

Utorok, 26 január 2010

Na autosalóne v americkom Detroite predstavila Honda vo svetovej premiére produkčný, úplne nový unikátny model CR-Z, ktorý spája výhody benzínového a elektrického hybridného pohonu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a štýlovou karosériou typu kupé 2+2. Európska verzia modelu CR-Z sa predstaví na autosalóne v Ženeve začiatkom marca tohto roku.

Honda CR-Z
Nový hybrid Honda CR-Z sa predstavil pred pár dňami na autosalóne v Detroite

Honda CR-Z je prvým hybridným automobilom so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, má unikátny pohonný systém s troma režimami, ktoré upravujú charakteristiku riadenia, škrtiacej klapky a systému IMA podľa požiadaviek vodiča. Motor 1,5 i-VTEC, spojený paralelne s hybridným systémom Honda IMA, vypúšťa do vzduchu len 117 g/km CO2 a spotrebuje len 5,0 litrov benzínu na 100 km.

Karoséria modelu CR-Z vychádza z koncepcie "dynamického klinu", ktorá sa vyznačuje nízkou líniou kapoty a výraznou šírkou karosérie, dodáva automobilu sebavedomý a atletický výraz. Dizajn tohto elegantného kupé obsahuje charakteristické dizajnové prvky značky, ako delené sklo dverí batožinového priestoru alebo aerodynamickú, mierne sa zvažujúcu líniu strechy, ktoré dopĺňajú zakrivené a atraktívne tvarované línie exteriéru.

U novej Hondy CR-Z sa po prvýkrát kombinuje úsporný hybridný systém s benzínovo-elektrickou pohonnou jednotkou s nízkymi emisiami s bežnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá je spojená s 1,5litrovým štvorvalcovým motorom, ktorý bude v európskom portfóliu Hondy novinkou a je jedným z prvkov unikátneho charakteru modelu CR-Z. Elektromotor umiestnený medzi motorom a prevodovkou dopĺňa svojim výkonom 19 koní celkový výkon pohonnej sústavy na 124 koní. Najvyšší krútiaci moment činí 174 Nm, čo je práve toľko ako má bežný motor 1,8 i-VTEC, ibaže tu sa dosahuje už pri 1500 otáčkach. Pritom emisie CO2 sú o 35 g/km nižšie.

Honda CR-Z
Športové kupé vyniká unikátnym dizajnom a nekopíruje žiadny starší model Hondy

Honda CR-Z je vybavená systémom pohonu s troma režimami, ktoré poskytujú vodičovi viac možností používania na každodenné jazdenie. Tento unikátny prvok umožňuje vodičovi zvoliť si jeden z troch režimov jazdy, ktoré sa líšia rôznym nastavením škrtiacej klapky, riadenia, dobou do vypnutia motora pri voľnobehu, riadením klimatizácie a pod. Vďaka tomuto systému si môže vodič zvoliť, či si praje väčšiu radosť z jazdy, či najnižšiu spotrebu, alebo či požaduje rovnováhu medzi oboma faktormi.

Európska verzia modelu CR-Z bude vybavená svetlami pre denné svietenie, pri ktorom LED diódy budú rozmiestnené v spodnej línii predných svetlometov. Je to po prvýkrát, kedy je sériový model značky Honda vybavený týmto druhom svetiel. Vďaka nim a predným hmlovým svetlám, ktoré sú tiež k dispozícii len pri európskej verzii, sa model CR-Z pre Európu vyznačuje mierne odlišným vzhľadom.

Skrátená platforma Hondy CR-Z zdieľa niektoré komponenty s modelom Insight, avšak rázvor náprav, rozchod kolies a priestorové usporiadanie sú u tohto nového hybridu iné. Model CR-Z má o 115 mm menší rázvor náprav a je o 295 mm kratší ako Honda Insight. Kvôli zníženiu hmotnosti a zvýšeniu pevnosti sa použili kované hliníkové vzpery McPherson. To tiež prispelo k zníženiu hmotnosti o 44 kg na 1194 kg v porovnaní s päťdverovou a päťmiestnou Hondou Insight. Systém zavesenia kolies pri modeli CR-Z obsahuje aj nové nastavenie pružín a tlmičov.

Honda CR-Z
Za unikátnym exteriérom v ničom nezaostáva ani vrcholne decentný interiér CR-Z

Honda CR-Z pre európsky trh bude vybavená flexibilným usporiadaním sedadiel 2+2 . Ponúkať sa bude v troch stupňoch výbav, pričom už v základnom stupni S bude šesť airbagov, rádio a automatická klimatizácia. Druhým stupňom je Sport a najvyšším GT – ten už s koženým čalúnením interiéru a xenónovými svetlometmi. Na európsky trh má Honda CR-Z doraziť začiatkom druhého polroka 2010.

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.