Honda CR-Z: hybridné športové kupé

Utorok, 26 január 2010

Na autosalóne v americkom Detroite predstavila Honda vo svetovej premiére produkčný, úplne nový unikátny model CR-Z, ktorý spája výhody benzínového a elektrického hybridného pohonu so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a štýlovou karosériou typu kupé 2+2. Európska verzia modelu CR-Z sa predstaví na autosalóne v Ženeve začiatkom marca tohto roku.

Honda CR-Z
Nový hybrid Honda CR-Z sa predstavil pred pár dňami na autosalóne v Detroite

Honda CR-Z je prvým hybridným automobilom so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, má unikátny pohonný systém s troma režimami, ktoré upravujú charakteristiku riadenia, škrtiacej klapky a systému IMA podľa požiadaviek vodiča. Motor 1,5 i-VTEC, spojený paralelne s hybridným systémom Honda IMA, vypúšťa do vzduchu len 117 g/km CO2 a spotrebuje len 5,0 litrov benzínu na 100 km.

Karoséria modelu CR-Z vychádza z koncepcie "dynamického klinu", ktorá sa vyznačuje nízkou líniou kapoty a výraznou šírkou karosérie, dodáva automobilu sebavedomý a atletický výraz. Dizajn tohto elegantného kupé obsahuje charakteristické dizajnové prvky značky, ako delené sklo dverí batožinového priestoru alebo aerodynamickú, mierne sa zvažujúcu líniu strechy, ktoré dopĺňajú zakrivené a atraktívne tvarované línie exteriéru.

U novej Hondy CR-Z sa po prvýkrát kombinuje úsporný hybridný systém s benzínovo-elektrickou pohonnou jednotkou s nízkymi emisiami s bežnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá je spojená s 1,5litrovým štvorvalcovým motorom, ktorý bude v európskom portfóliu Hondy novinkou a je jedným z prvkov unikátneho charakteru modelu CR-Z. Elektromotor umiestnený medzi motorom a prevodovkou dopĺňa svojim výkonom 19 koní celkový výkon pohonnej sústavy na 124 koní. Najvyšší krútiaci moment činí 174 Nm, čo je práve toľko ako má bežný motor 1,8 i-VTEC, ibaže tu sa dosahuje už pri 1500 otáčkach. Pritom emisie CO2 sú o 35 g/km nižšie.

Honda CR-Z
Športové kupé vyniká unikátnym dizajnom a nekopíruje žiadny starší model Hondy

Honda CR-Z je vybavená systémom pohonu s troma režimami, ktoré poskytujú vodičovi viac možností používania na každodenné jazdenie. Tento unikátny prvok umožňuje vodičovi zvoliť si jeden z troch režimov jazdy, ktoré sa líšia rôznym nastavením škrtiacej klapky, riadenia, dobou do vypnutia motora pri voľnobehu, riadením klimatizácie a pod. Vďaka tomuto systému si môže vodič zvoliť, či si praje väčšiu radosť z jazdy, či najnižšiu spotrebu, alebo či požaduje rovnováhu medzi oboma faktormi.

Európska verzia modelu CR-Z bude vybavená svetlami pre denné svietenie, pri ktorom LED diódy budú rozmiestnené v spodnej línii predných svetlometov. Je to po prvýkrát, kedy je sériový model značky Honda vybavený týmto druhom svetiel. Vďaka nim a predným hmlovým svetlám, ktoré sú tiež k dispozícii len pri európskej verzii, sa model CR-Z pre Európu vyznačuje mierne odlišným vzhľadom.

Skrátená platforma Hondy CR-Z zdieľa niektoré komponenty s modelom Insight, avšak rázvor náprav, rozchod kolies a priestorové usporiadanie sú u tohto nového hybridu iné. Model CR-Z má o 115 mm menší rázvor náprav a je o 295 mm kratší ako Honda Insight. Kvôli zníženiu hmotnosti a zvýšeniu pevnosti sa použili kované hliníkové vzpery McPherson. To tiež prispelo k zníženiu hmotnosti o 44 kg na 1194 kg v porovnaní s päťdverovou a päťmiestnou Hondou Insight. Systém zavesenia kolies pri modeli CR-Z obsahuje aj nové nastavenie pružín a tlmičov.

Honda CR-Z
Za unikátnym exteriérom v ničom nezaostáva ani vrcholne decentný interiér CR-Z

Honda CR-Z pre európsky trh bude vybavená flexibilným usporiadaním sedadiel 2+2 . Ponúkať sa bude v troch stupňoch výbav, pričom už v základnom stupni S bude šesť airbagov, rádio a automatická klimatizácia. Druhým stupňom je Sport a najvyšším GT – ten už s koženým čalúnením interiéru a xenónovými svetlometmi. Na európsky trh má Honda CR-Z doraziť začiatkom druhého polroka 2010.

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.