Honda CRF 1000L Africa Twin: Návrat legendy

Streda, 05 august 2015

Honda hlási návrat k legendárnemu modelu Africa Twin (XRV 750), ktorý prestala vyrábať pred dvanástimi rokmi. Úplne nový model ponesie teraz meno CRF 1000L Africa Twin a v Európe sa začne predávať už pred koncom tohto roku.

1 Honda CRF 1000L Africa Twin
Honda CRF 1000L Africa Twin, nové cestovné enduro, prichádza znovu na scénu

Predchádzajúci model Africa Twin XRV750 sa prestal vyrábať a mnohým bolo za ním veľmi smutno. Označenie Africa Twin mal už model XRV 650 z rokov 1988 a 1989, keď mu potom Honda pridala na objeme sto kubických centimetrov, vznikol tak silnejší stroj a využíval sa ako športové cestovné enduro, ktoré vychádzalo zo známeho a úspešného dakarského špeciálu NXR.

Legendárne cestovné enduro poháňal vidlicový trojventilový dvojvalec s objemom 742 cm3a výkonom 63 koní, pričom sa predávali aj slabšie verzie. Charakteristické pre tento motocykel bola dvojica hlavných svetiel. Bol vhodný nielen na asfalt, ale zvládal s veľkou ľahkosťou aj nespevnené cesty. Nenáročný a spoľahlivý stroj si obľúbili najmä cestovatelia. V roku 2003 sa však jeho výroba dosť nepochopiteľne skončila.

Prototyp označený ako True Adventure, z ktorého Honda nový model vyvinula, predstavili Japonci už v závere minulého roka na výstave motocyklov EICMA v Milane. V týchto dňoch už v sériovej podobe, takže teraz je už isté, že následník slávnej Twin Africa je tu.

2 Honda CRF 1000L Africa Twin
Nová Honda má tak ako predchodca dva reflektory a veľkú, až 18,8 litrovú palivovú nádrž. Kapotáž a plexištít chránia jazdca pred vetrom i nepriazňou počasia.

Nové cestovné enduro Honda bude poháňať úplne nový kompaktný radový dvojvalec s objemom 998 cm3, výkonom 95 koní (70 kW) a najvyšším krútiacim momentom 98 Nm. Upevnený je v kompaktnom a ľahkom ráme a ponúkne mimoriadne vlastnosti pre jazdu v teréne, cestovný komfort i agilnú ovládateľnosť pre každodenné používanie.

Africa Twin do veľkej miery konštrukčne čerpá zo skúseností Hondy z motoristického športu, predovšetkým z pretekárskych strojov CRF 250R/450R a CRF 450R Rally. Má napríklad rovnakú konštrukciu štvorventilovej hlavy Unicam, ktorá prispieva ku kompaktným celkovým rozmerom agregátu. Ľahký odlievaný vačkový hriadeľ, ktorý je vyrobený z rovnakého materiálu ako v CBR 1000 RR Fireblade, ovláda ventilový rozvod. O zážih sa v každej spaľovacej komore starajú dve zapaľovacie sviečky.

Prenos výkonu motora na cestu obstaráva šesťstupňová prevodovka s priamym radením. Za príplatok môže byť aj dvojspojková DCT spolu so systémom kontroly trakcie HSTC s viacerými režimami pre optimálnu trakciu na asfalte i v teréne. Na bezpečné spomalenie a zastavenie poslúžia brzdy s vypínateľným systémom ABS.

Nastaviteľná predná vidlica Showa s dlhým zdvihom je vybavená dvoma radiálne umiestnenými štvorpiestikovými brzdovými strmeňmi Nissin a 310 mm "vlnovitými" plávajúcimi kotúčmi. Zadný tlmič Showa disponuje hydraulickou reguláciou predpätia. Model CRF 1000L Africa Twin využíva vpredu 21 palcové a vzadu 18palcové kolesá s drôteným výpletom a pneumatiky s rozmerom 90/90-21 a 150/70-18.

3 Honda CRF 1000L Africa Twin
Nové Enduro Africa Twin v mnohom pripomína svojho predchodcu, pôsobí však štíhlejšie

Honda Africa Twin je vybavený minimom kapotáže a vyznačuje sa robustným, ale súčasne ľahkým vyhotovením, ktoré jazdcovi poskytuje ochranu pred poveternostnými vplyvmi, zároveň však zachováva štíhle a agilné proporcie stroja. Dva predné svetlomety majú charakteristický tvar a výšku sedla je možné nastaviť na 870 alebo 850 mm. Palivová nádrž s 18,8 litrami benzínu umožňuje s úsporným motorom prejsť viac ako 450 km.

Nový Africa Twin bude k dispozícii v štyroch farebných vyhotoveniach: CRF Dakar Rally, trikolóra, strieborná a čierna.

Hlavné technické parametre

Typ motoraKvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec s 8 ventilmi, 270° predsadením ojničných čapov a hlavou uni-cam
Zdvihový objem998 cm3
Najvyšší výkon70 kW/95 k pri 7500 ot/min (95/1/ES)
Max. krútiaci moment98 Nm pri 6 000 ot/min (95/1/ES)
Vŕtanie/zdvih92,0 a 75,1 mm
SpojkaLamelová s vinutými pružinami v olejovom kúpeli
Sekundárny prevodReťaz s tesniacimi O-krúžkami
Prevodovka/typ6-stupňová manuálna so stálym záberom/6-stupňová DCT s režimom jazdy pre cestu a terén
Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC)* HSTC – 3 úrovne +vypnutie (* iba modely s ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli)
Typ rámuOceľový dvojitý kolískový rám so zadným pomocným rámom z vysokopevnostnej ocele
Polomer otáčania2,5m
Hmotnosť bez náplní208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT)
Pohotovostná hmotnosť228kg (STD), 232 kg (ABS), 242kg (DCT)
Objem palivovej nádrže18,8 litra
Dĺžka × šírka × výška2335 × 875 × 1475mm (STD), 2 335×930×1475 mm (ABS/DCT)
Rázvor kolies1575mm
Výška sedla (STD poloha/nízka poloha)870/850mm
Svetlá výška250mm
Systém ABS, typABS* 2-kanálový systém s možnosťou vypnutia pre zadné koleso (* iba modely ABS a DCT, nie je možné pri štandardnom modeli)
Brzdy vpreduHydraulické, dva 310mm vlnovité kotúče s plávajúcimi strmeňmi, hliníkovou hlavou a radiálnymi 4-piestovými strmeňmi (*ABS) so sintrovanými doštičkami
Brzdy vzaduHydraulické, 256mm kotúč s 2-piestikovým strmeňom (*ABS) a doštičkami zo sintrovaného materiálu. Parkovacia brzda ovládaná pákou pri modeli DCT.
Predné kolesoLiaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom
Zadné kolesoLiaty hliníkový ráfik s drôteným výpletom
Veľkosť ráfika vpredu21M/C × MT2,15
Veľkosť ráfika vzadu18M/C × MT4,00
Pneumatika vpredu90/90-R21 dušová
Pneumatika vzadu150/70-R18 dušová

1 Honda CRF 1000L Africa Twin 2 Honda CRF 1000L Africa Twin 3 Honda CRF 1000L Africa Twin 4 Honda CRF 1000L Africa Twin 5 Honda CRF 1000L Africa Twin
Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.