Honda: nový pretekársky špeciál

Štvrtok, 21 január 2010

Honda po odchode z formuly 1 má nový pretekársky špeciál HSV-010 GT. Zúčastní sa s ním domáceho majstrovského seriálu Super GT v kategórii GT500, a to už s najväčšou pravdepodobnosťou v tomto roku. Žeby nový špeciál bol náhradou za pôvodne zamýšľaný superšport s desaťvalcovým vidlicovým motorom, ktorý mal podľa plánov Hondy nahradiť slávny model NSX?

Honda HSV-010 GT

Nový špeciál HSV-010 GT vyzerá úžasne a je každým cólom športový. Poháňa ho kvapalinou chladený nepreplňovaný vidlicový osemvalec (so suchou kľukovou skriňou) s elektronicky riadeným vstrekovaním. Pri vŕtaní 93 mm a zdvihu 62,5 mm zdvihový objem činí 3397 cm³, dosahuje najvyšší výkon 500 koní a krútiaci moment 392 Nm. Konštruktéri ho umiestnili pozdĺžne pred zadnú nápravu. Prenos sily na kolesá sa deje prostredníctvom sekvenčnej prevodovky s radením pádlami pod volantom. Riadenie je hrebeňové s elektrickým posilňovačom.

Pretekársky špeciál má vzdialenosť medzi nápravami 2700 mm, je dlhý 4675 mm, široký 2000 mm a výšku výrobca nezverejnil. Vážiť by mal minimálne 1100 kg. Zavesenie kolies vpredu je na dvojitých priečnych ramenách, vzadu sa uvádza skrutná tyč. Brzdy hydraulické, na všetkých kolesách kotúčové s vnútorným chladením a obutie vpredu 330/40 R 18, vzadu 330/45 R17.

Technické údaje Hondy HSV-010 GT

Rozmery, hmotnosťDĺžka/šírka/výška (mm)4675/2000/(nezverejnená)
Rázvor (mm)2700
Hmotnosť (kg)Min. 1100
MotorOznačenie motoraHR10EG
UsporiadanieV8 s atmosfér. plnením, vodou chladený
Uhol rozovretia valcov90°
RozvodDOHC: 4 ventily na valec
Zdvihový objem (cm³)3397
Vŕtanie / zdvih (mm)93,0 / 62,5
Stupeň kompresie(nezverejnený)
Maximálny výkon kW [k]Minimálne. 370 [500] podľa prevedenia
Max. krút. mom. (Nm)Minimálne. 392 [40,0] podľa prevedenia
Škrtiaca klapkaMechanicky ovládaná
Palivový systémElektr. riad. vstrekovanie Honda PGM-FI
PalivoBenzín
MazanieSo suchou kľukovou skriňou
Prevodovka, riadenie a podvozokPrevodovkaSekvenčná
RadeniePáčky pod volantom
RadenieHrebeňové s elektrickým posilňovačom
Pneumatiky p/z330/40R18 - 330/45R17
BrzdyHydraulické, vzduchom chladené
Zavesenie kolies vpreduDvojitý lichobežník
Zavesenie kolies vzaduSkrutná tyč

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.