Hyundai Intrado: Štúdia na palivové články

Štvrtok, 19 december 2013

Dva a pol mesiaca pred autosalónom v Ženeve sa dozvedáme od juhokórejskej automobilky prvé informácie o štúdii, ktorú tu predstaví pod menom Intrado. Štúdiou chce Hyundai demonštrovať svoj príspevok k inováciám v automobilovom priemysle a naznačuje smer jej budúceho vývoja.

Hyundai Intrado
Intrado je pokračovaním vývoja a overovania pohonu s vodíkovými palivovými článkami

Koncepčné Intrado je ďalšou štúdiou automobilky Hyundai (po sedane Genesis novej generácie), ktorá využíva nový dizajnový jazyk Fluidic Sculpture 2.0. Jej ľahká štruktúra využíva najmodernejšie materiály, novú konštrukciu a pohon vodíkovými palivovými článkami. Štúdiu navrhli a vytvorili v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai Motor v nemeckom Rüsselsheime a je deviatym konceptom Hyundaia navrhnutým v Európe.

Meno štúdie Intrado je odvodené od označenia spodnej zaklenutej časti krídla lietadla, ktorá vytvára aerodynamický vztlak a umožňuje let. Aj niektoré technické aspekty štúdie Intrado sú inšpirované leteckým priemyslom. Napríklad využívanie vyspelých materiálov, eliminácia zbytočných hmôt, zameranosť konštrukcie výlučne na účel a pohonné ústrojenstvo s vysokou účinnosťou.

Karoséria štúdie Intrado je vyrobená z kombinácie moderných materiálov, ktoré sú pospájané s využitím revolučnej techniky a ktorá má potenciál zmeniť spôsob konštrukcie automobilov v budúcnosti. Štúdia využíva elektrický pohon na vodíkové palivové článkov novej generácie, ktoré sú ľahšie a menšie ako tie, ktoré používa súčasný systém poháňajúci aktuálny sériovo vyrábaný Hyundai ix35 Fuel Cell.

Crossover ix 35 Fuel Cell poháňa elektromotor s výkonom 100 kW (136 k), s ktorým vie vyvinúť najvyššiu rýchlosť 160 km/h a dokáže prejsť 594 km. Toľko vydrží vodík, ktorý je vo dvoch palivových nádržiach umiestnených v priestore zadnej nápravy. Majú kapacitu 5,6 kilogramu a ich naplnenie zaberie len niekoľko minút.

Hyundai Intrado podľa prezidenta a CDO Hyundai Motor Group Petra Schreyera zviditeľňuje budúcnosť motorizmu založenú na účinnosti a slobode, ktoré sú spojené s lietaním. Povedal, že verí na silu mobility, ktorá vytvára emocionálne a fyzické väzby a s týmto automobilom pomôže opäť nájsť radosť z objavovania.

Autor: J. Goldberger
Foto: Hyundai
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.