Hyundai Intrado: Štúdia na palivové články

Štvrtok, 19 december 2013

Dva a pol mesiaca pred autosalónom v Ženeve sa dozvedáme od juhokórejskej automobilky prvé informácie o štúdii, ktorú tu predstaví pod menom Intrado. Štúdiou chce Hyundai demonštrovať svoj príspevok k inováciám v automobilovom priemysle a naznačuje smer jej budúceho vývoja.

Hyundai Intrado
Intrado je pokračovaním vývoja a overovania pohonu s vodíkovými palivovými článkami

Koncepčné Intrado je ďalšou štúdiou automobilky Hyundai (po sedane Genesis novej generácie), ktorá využíva nový dizajnový jazyk Fluidic Sculpture 2.0. Jej ľahká štruktúra využíva najmodernejšie materiály, novú konštrukciu a pohon vodíkovými palivovými článkami. Štúdiu navrhli a vytvorili v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai Motor v nemeckom Rüsselsheime a je deviatym konceptom Hyundaia navrhnutým v Európe.

Meno štúdie Intrado je odvodené od označenia spodnej zaklenutej časti krídla lietadla, ktorá vytvára aerodynamický vztlak a umožňuje let. Aj niektoré technické aspekty štúdie Intrado sú inšpirované leteckým priemyslom. Napríklad využívanie vyspelých materiálov, eliminácia zbytočných hmôt, zameranosť konštrukcie výlučne na účel a pohonné ústrojenstvo s vysokou účinnosťou.

Karoséria štúdie Intrado je vyrobená z kombinácie moderných materiálov, ktoré sú pospájané s využitím revolučnej techniky a ktorá má potenciál zmeniť spôsob konštrukcie automobilov v budúcnosti. Štúdia využíva elektrický pohon na vodíkové palivové článkov novej generácie, ktoré sú ľahšie a menšie ako tie, ktoré používa súčasný systém poháňajúci aktuálny sériovo vyrábaný Hyundai ix35 Fuel Cell.

Crossover ix 35 Fuel Cell poháňa elektromotor s výkonom 100 kW (136 k), s ktorým vie vyvinúť najvyššiu rýchlosť 160 km/h a dokáže prejsť 594 km. Toľko vydrží vodík, ktorý je vo dvoch palivových nádržiach umiestnených v priestore zadnej nápravy. Majú kapacitu 5,6 kilogramu a ich naplnenie zaberie len niekoľko minút.

Hyundai Intrado podľa prezidenta a CDO Hyundai Motor Group Petra Schreyera zviditeľňuje budúcnosť motorizmu založenú na účinnosti a slobode, ktoré sú spojené s lietaním. Povedal, že verí na silu mobility, ktorá vytvára emocionálne a fyzické väzby a s týmto automobilom pomôže opäť nájsť radosť z objavovania.

Autor: J. Goldberger
Foto: Hyundai
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.