Hyundai ix35 FCEV: vodíkové SUV

Nedeľa, 24 jún 2012

Vodíkové SUV Hyundai ix35 FCEV sa zúčastnili na ekologickej rallye cez Švédsko a Nórsko. Klimatické a terénne podmienky Zero Rally preverili spôsobilosť modelu ix35 FCEV v reálnych podmienkach. Hyundai ix35 FCEV vystačí s jednou vodíkovou nádržou na 525 km.

Hyundai ix35 FCEV Zero Rally
Hyundai ix35 FCEV na vodíkový pohon preveroval svoje schopnosti na reálnej súťaži

Hyundai preveril na rallye vo Švédsku a Nórsku spôsobilosť tretej generácie automobilu poháňaného palivovým článkom pre reálne prevádzkové podmienky nasadením prototypu ix35 FCEV v ekologickej Zero Rally.

Vozidlo riadené tímom vodičov zloženým zo zástupcov značky Hyundai a novinárov, úspešne absolvovalo trasu súťaže pravidelnosti dlhú 314 kilometrov a umiestnilo sa ako štvrté v triede s vodíkovým pohonom. Porazilo pritom viaceré sériovo vyrábané elektromobily, ale aj vozidlá typu plug-in hybrid a automobily poháňané biopalivami.

"Hyundai skúma rozličné spôsoby alternatívneho pohonu, pričom v stredobode pozornosti značky je výskum a vývoj automobilov poháňaných palivovými článkami na vodík. Úspešná účasť na Zero Rally je ďalším potvrdením kvalít modelu Hyundai ix35 FCEV a všeobecnej spôsobilosti vodíkového palivového článku v reálnych podmienkach ako alternatívy k pohonu spaľovacím motorom," povedal viceprezident európskej divízie spoločnosti Hyundai Allan Rushforth.

Prototyp ix35 FCEV konštrukčne vychádza z kompaktného SUV Hyundai ix35, ktorý bol navrhnutý, skonštruovaný a vyrobený v Európe. Tretia generácia vodíkového prototypu Hyundai ix35 používa označenie FCEV, čo znamená Fuel Cell Electric Vehicle.

Dve tlakové nádrže na vodík s celkovou kapacitou 5,64 kg sú zabudované v podlahe a vystačia modelu ix35 FCEV na 525 kilometrov. Počas jazdy vypúšťa do okolia ako odpadový produkt pohonu iba vodu. Hyundai ix35 FCEV je vybavený palivovým článkom s výkonom 100 kW, ktorý sa prenáša na elektromotor a umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Zero Rally je každoročná súťaž pre ekologické automobily bez emisií alebo s nízkymi emisiami. Tento ročník bol štvrtým v poradí. Trať bola dlhá 314 kilometrov, viedla po tzv. Zelenej diaľnici (Green Highway) – najdlhšej "čistej" diaľnici na svete a spája atlantické pobrežie v Nórsku (mesto Trondheim) s pobrežím baltického mora vo Švédsku (mesto Sundsvall). Na Zelenej diaľnici sú inštalované nabíjacie stanice pre elektromobily a čerpacie stanice pre rozličné ekologické palivá – bioplyn, bionaftu a palivo E85 na báze bioetanolu.

Hyundai ix35 FCEV Zero Rally Hyundai ix35 FCEV Zero Rally
Autor: J. Goldberger
Foto: Hyundai
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.