Hyundai ix35 FCEV: vodíkové SUV

Nedeľa, 24 jún 2012

Vodíkové SUV Hyundai ix35 FCEV sa zúčastnili na ekologickej rallye cez Švédsko a Nórsko. Klimatické a terénne podmienky Zero Rally preverili spôsobilosť modelu ix35 FCEV v reálnych podmienkach. Hyundai ix35 FCEV vystačí s jednou vodíkovou nádržou na 525 km.

Hyundai ix35 FCEV Zero Rally
Hyundai ix35 FCEV na vodíkový pohon preveroval svoje schopnosti na reálnej súťaži

Hyundai preveril na rallye vo Švédsku a Nórsku spôsobilosť tretej generácie automobilu poháňaného palivovým článkom pre reálne prevádzkové podmienky nasadením prototypu ix35 FCEV v ekologickej Zero Rally.

Vozidlo riadené tímom vodičov zloženým zo zástupcov značky Hyundai a novinárov, úspešne absolvovalo trasu súťaže pravidelnosti dlhú 314 kilometrov a umiestnilo sa ako štvrté v triede s vodíkovým pohonom. Porazilo pritom viaceré sériovo vyrábané elektromobily, ale aj vozidlá typu plug-in hybrid a automobily poháňané biopalivami.

"Hyundai skúma rozličné spôsoby alternatívneho pohonu, pričom v stredobode pozornosti značky je výskum a vývoj automobilov poháňaných palivovými článkami na vodík. Úspešná účasť na Zero Rally je ďalším potvrdením kvalít modelu Hyundai ix35 FCEV a všeobecnej spôsobilosti vodíkového palivového článku v reálnych podmienkach ako alternatívy k pohonu spaľovacím motorom," povedal viceprezident európskej divízie spoločnosti Hyundai Allan Rushforth.

Prototyp ix35 FCEV konštrukčne vychádza z kompaktného SUV Hyundai ix35, ktorý bol navrhnutý, skonštruovaný a vyrobený v Európe. Tretia generácia vodíkového prototypu Hyundai ix35 používa označenie FCEV, čo znamená Fuel Cell Electric Vehicle.

Dve tlakové nádrže na vodík s celkovou kapacitou 5,64 kg sú zabudované v podlahe a vystačia modelu ix35 FCEV na 525 kilometrov. Počas jazdy vypúšťa do okolia ako odpadový produkt pohonu iba vodu. Hyundai ix35 FCEV je vybavený palivovým článkom s výkonom 100 kW, ktorý sa prenáša na elektromotor a umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Zero Rally je každoročná súťaž pre ekologické automobily bez emisií alebo s nízkymi emisiami. Tento ročník bol štvrtým v poradí. Trať bola dlhá 314 kilometrov, viedla po tzv. Zelenej diaľnici (Green Highway) – najdlhšej "čistej" diaľnici na svete a spája atlantické pobrežie v Nórsku (mesto Trondheim) s pobrežím baltického mora vo Švédsku (mesto Sundsvall). Na Zelenej diaľnici sú inštalované nabíjacie stanice pre elektromobily a čerpacie stanice pre rozličné ekologické palivá – bioplyn, bionaftu a palivo E85 na báze bioetanolu.

Hyundai ix35 FCEV Zero Rally Hyundai ix35 FCEV Zero Rally
Autor: J. Goldberger
Foto: Hyundai
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.