Hyundai ix35 FCEV: vodíkové SUV

Nedeľa, 24 jún 2012

Vodíkové SUV Hyundai ix35 FCEV sa zúčastnili na ekologickej rallye cez Švédsko a Nórsko. Klimatické a terénne podmienky Zero Rally preverili spôsobilosť modelu ix35 FCEV v reálnych podmienkach. Hyundai ix35 FCEV vystačí s jednou vodíkovou nádržou na 525 km.

Hyundai ix35 FCEV Zero Rally
Hyundai ix35 FCEV na vodíkový pohon preveroval svoje schopnosti na reálnej súťaži

Hyundai preveril na rallye vo Švédsku a Nórsku spôsobilosť tretej generácie automobilu poháňaného palivovým článkom pre reálne prevádzkové podmienky nasadením prototypu ix35 FCEV v ekologickej Zero Rally.

Vozidlo riadené tímom vodičov zloženým zo zástupcov značky Hyundai a novinárov, úspešne absolvovalo trasu súťaže pravidelnosti dlhú 314 kilometrov a umiestnilo sa ako štvrté v triede s vodíkovým pohonom. Porazilo pritom viaceré sériovo vyrábané elektromobily, ale aj vozidlá typu plug-in hybrid a automobily poháňané biopalivami.

"Hyundai skúma rozličné spôsoby alternatívneho pohonu, pričom v stredobode pozornosti značky je výskum a vývoj automobilov poháňaných palivovými článkami na vodík. Úspešná účasť na Zero Rally je ďalším potvrdením kvalít modelu Hyundai ix35 FCEV a všeobecnej spôsobilosti vodíkového palivového článku v reálnych podmienkach ako alternatívy k pohonu spaľovacím motorom," povedal viceprezident európskej divízie spoločnosti Hyundai Allan Rushforth.

Prototyp ix35 FCEV konštrukčne vychádza z kompaktného SUV Hyundai ix35, ktorý bol navrhnutý, skonštruovaný a vyrobený v Európe. Tretia generácia vodíkového prototypu Hyundai ix35 používa označenie FCEV, čo znamená Fuel Cell Electric Vehicle.

Dve tlakové nádrže na vodík s celkovou kapacitou 5,64 kg sú zabudované v podlahe a vystačia modelu ix35 FCEV na 525 kilometrov. Počas jazdy vypúšťa do okolia ako odpadový produkt pohonu iba vodu. Hyundai ix35 FCEV je vybavený palivovým článkom s výkonom 100 kW, ktorý sa prenáša na elektromotor a umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 160 km/h.

Zero Rally je každoročná súťaž pre ekologické automobily bez emisií alebo s nízkymi emisiami. Tento ročník bol štvrtým v poradí. Trať bola dlhá 314 kilometrov, viedla po tzv. Zelenej diaľnici (Green Highway) – najdlhšej "čistej" diaľnici na svete a spája atlantické pobrežie v Nórsku (mesto Trondheim) s pobrežím baltického mora vo Švédsku (mesto Sundsvall). Na Zelenej diaľnici sú inštalované nabíjacie stanice pre elektromobily a čerpacie stanice pre rozličné ekologické palivá – bioplyn, bionaftu a palivo E85 na báze bioetanolu.

Hyundai ix35 FCEV Zero Rally Hyundai ix35 FCEV Zero Rally
Autor: J. Goldberger
Foto: Hyundai
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.