Insignia OPC: ostrá sestra Auta roka

Utorok, 12 máj 2009

Výkonovo špičková verzia Auta roka 2009, Insignia OPC, sa v týchto dňoch predstavuje na autosalóne v Barcelone. Jej srdcom je motor vidlicový šesťvalec s objemom 2,8 litra, ktorý najvyšší výkon 325 koní dosahuje pomocou turbodúchadla a zvládne šprint z nuly na stokilometrovú rýchlosť za šesť sekúnd.

Opel Insignia OPC

Konštruktéri z oddelenia Opel Performance Center (odtiaľ OPC) odvodili nový motor z existujúceho doteraz najsilnejšieho motora (293 k) rovnakého objemu. Zvýšenie výkonu dosiahli úpravami motora a prepracovaný bol aj celý výfukový systém. A keďže zvuk je pri takomto motore tiež veľmi dôležitý, zapracovali aj špecialisti na akustiku použitím špeciálneho stredného a zadného tlmiča.

Insignia OPC je k dispozícii so 6- stupňovou manuálnou prevodovkou. Vysoký krútiaci moment 400 Nm zabezpečuje veľkú ťažnú silu aj v nižších otáčkach. S takýmto výkonom Insignia OPC je schopná dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzenú) a akcelerácia z 0 na 100 km/h jej trvá šesť sekúnd.

Opel Insignia OPC
Šesťvalcový motor, objem 2,8 litra, výkon 325 koní, akcelerácia na stovku za šesť sekúnd – to sú základné parametre športovo ladenej Insignie OPC

Veľmi dobrý podvozok základného modelu Insignie pre verziu OPC ešte doladili. Svetlá výška v porovnaní s bežnou Insigniou sa znížila o 10 mm (verziou AWD Sport). Novo vyvinutý mechatronický podvozok dostal tiež novú prednú nápravu. Architektúra predných závesov zostala verná koncepcii vzpier McPherson, no konštruktéri vyvinuli špičkovejší systém nazvaný HiPerStrut (high performance strut – vysokovýkonná vzpera). Výhodou je vyšší cit pri riadení, zníženie rušivých vnemov od riadenia z vysokého krútiaceho momentu a zlepšená odozva vozidla na pokyny vodiča pri riadení.

Insignia OPC je vybavená adaptívnym podvozkom FlexRide, ktorý sa prispôsobuje nielen jazdným situáciám a štýlu jazdy, ale tiež voľbe vodiča. Kým v Insignii ponúka systém výber medzi štandardným adaptívnym nastavením, komfortnejším módom a módom športovým, OPC jednoznačne cieli na vodičov preferujúcich športovejšiu jazdu. Vodič OPC si môže vybrať z troch rôznych športových módov: štandardného vysoko komfortného módu, špeciálneho módu Sport a módu OPC pre optimálny výkon.

Opel Insignia OPC
Športové prvky obsahuje aj kokpit – vidieť a cítiť to v celom interiéri Insignie OPC

Po prvý raz je aj v portfóliu OPC štandardom systém Adaptive 4x4 a jeho zadný diferenciál s elektronicky obmedzenou svornosťou (eLSD). Manažment pohonu 4x4 bol prekalibrovaný tak, aby podriadil prenos krútiaceho momentu športovej filozofii OPC. Vzhľadom na vysoký výkon OPC boli výrazne vylepšené aj brzdy. Majú strmene Brembo a na prednej náprave vŕtané disky s priemerom 355 mm. Súčasťou vývoja Insignie OPC boli aj rozsiahle testy na najnáročnejšej pretekárskej trati na svete, na Severnej slučke Nürburgringu, len aby Opel splnil cieľ byť "najlepší medzi najlepšími".

Športový štýl karosérie OPC je inšpiráciou prevzatou zo štúdie GTC a odlišuje sa od slabších verzií Insignie. Iné sú oba nárazníky i koncovky výfuku. OPC má inú prednú časť karosérie s dvoma veľkými vertikálnymi vstupnými otvormi pre vzduch. Pneumatiky s rozmerom 245/40 a 19palcové disky kolies sú štandardom a dávajú vozidlu vzhľad, aký si športovo zameraný automobil zaslúži. Nové 20palcové kované disky s pneumatikami 255/35 sú k dispozícii na prianie zákazníka.

Opel Insignia OPC
Jedinečné sedadlá Rekaro dopĺňajú celkové ladenie športovej Insignie OPC

Dynamika a športový vzhľad exteriéru sa odzrkadľuje aj v kokpite. Vidieť a cítiť ho už po otvorení dverí – od jedinečnej grafiky prístrojov a sedadiel Recaro po športový volant s plochou dolnou časťou a špecifickú hlavicu radiacej páky.

Nový Opel Insignia OPC príde s prvými kusmi na trh už na jeseň tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."
1-Homola-Rím
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola si odnáša z pretekov FIA Motorsport Games 2019 Rome, ktoré nazývali aj malými majstrovstvami sveta či olympijskými hrami v motoršporte, bronzovú medailu. V sobotu v prvých pretekoch skončil druhý a v nedeľu piaty, čo mu v konečnom hodnotení vynieslo miesto na stupni víťazov. V druhých pretekoch potreboval auto bezpečne doviezť do cieľa a skončiť do piateho miesta, aby obsadil celkové tretie miesto. Svoju úlohu splnil a cieľovú pásku preťal na 5. mieste. Diváci tak na historicky prvom výnimočnom podujatí FIA Motorsport Games 2019 Rome videli pódium zložené z ruského, belgického a slovenského pretekára Mateja Homolu.