Insignia OPC: ostrá sestra Auta roka

Utorok, 12 máj 2009

Výkonovo špičková verzia Auta roka 2009, Insignia OPC, sa v týchto dňoch predstavuje na autosalóne v Barcelone. Jej srdcom je motor vidlicový šesťvalec s objemom 2,8 litra, ktorý najvyšší výkon 325 koní dosahuje pomocou turbodúchadla a zvládne šprint z nuly na stokilometrovú rýchlosť za šesť sekúnd.

Opel Insignia OPC

Konštruktéri z oddelenia Opel Performance Center (odtiaľ OPC) odvodili nový motor z existujúceho doteraz najsilnejšieho motora (293 k) rovnakého objemu. Zvýšenie výkonu dosiahli úpravami motora a prepracovaný bol aj celý výfukový systém. A keďže zvuk je pri takomto motore tiež veľmi dôležitý, zapracovali aj špecialisti na akustiku použitím špeciálneho stredného a zadného tlmiča.

Insignia OPC je k dispozícii so 6- stupňovou manuálnou prevodovkou. Vysoký krútiaci moment 400 Nm zabezpečuje veľkú ťažnú silu aj v nižších otáčkach. S takýmto výkonom Insignia OPC je schopná dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzenú) a akcelerácia z 0 na 100 km/h jej trvá šesť sekúnd.

Opel Insignia OPC
Šesťvalcový motor, objem 2,8 litra, výkon 325 koní, akcelerácia na stovku za šesť sekúnd – to sú základné parametre športovo ladenej Insignie OPC

Veľmi dobrý podvozok základného modelu Insignie pre verziu OPC ešte doladili. Svetlá výška v porovnaní s bežnou Insigniou sa znížila o 10 mm (verziou AWD Sport). Novo vyvinutý mechatronický podvozok dostal tiež novú prednú nápravu. Architektúra predných závesov zostala verná koncepcii vzpier McPherson, no konštruktéri vyvinuli špičkovejší systém nazvaný HiPerStrut (high performance strut – vysokovýkonná vzpera). Výhodou je vyšší cit pri riadení, zníženie rušivých vnemov od riadenia z vysokého krútiaceho momentu a zlepšená odozva vozidla na pokyny vodiča pri riadení.

Insignia OPC je vybavená adaptívnym podvozkom FlexRide, ktorý sa prispôsobuje nielen jazdným situáciám a štýlu jazdy, ale tiež voľbe vodiča. Kým v Insignii ponúka systém výber medzi štandardným adaptívnym nastavením, komfortnejším módom a módom športovým, OPC jednoznačne cieli na vodičov preferujúcich športovejšiu jazdu. Vodič OPC si môže vybrať z troch rôznych športových módov: štandardného vysoko komfortného módu, špeciálneho módu Sport a módu OPC pre optimálny výkon.

Opel Insignia OPC
Športové prvky obsahuje aj kokpit – vidieť a cítiť to v celom interiéri Insignie OPC

Po prvý raz je aj v portfóliu OPC štandardom systém Adaptive 4x4 a jeho zadný diferenciál s elektronicky obmedzenou svornosťou (eLSD). Manažment pohonu 4x4 bol prekalibrovaný tak, aby podriadil prenos krútiaceho momentu športovej filozofii OPC. Vzhľadom na vysoký výkon OPC boli výrazne vylepšené aj brzdy. Majú strmene Brembo a na prednej náprave vŕtané disky s priemerom 355 mm. Súčasťou vývoja Insignie OPC boli aj rozsiahle testy na najnáročnejšej pretekárskej trati na svete, na Severnej slučke Nürburgringu, len aby Opel splnil cieľ byť "najlepší medzi najlepšími".

Športový štýl karosérie OPC je inšpiráciou prevzatou zo štúdie GTC a odlišuje sa od slabších verzií Insignie. Iné sú oba nárazníky i koncovky výfuku. OPC má inú prednú časť karosérie s dvoma veľkými vertikálnymi vstupnými otvormi pre vzduch. Pneumatiky s rozmerom 245/40 a 19palcové disky kolies sú štandardom a dávajú vozidlu vzhľad, aký si športovo zameraný automobil zaslúži. Nové 20palcové kované disky s pneumatikami 255/35 sú k dispozícii na prianie zákazníka.

Opel Insignia OPC
Jedinečné sedadlá Rekaro dopĺňajú celkové ladenie športovej Insignie OPC

Dynamika a športový vzhľad exteriéru sa odzrkadľuje aj v kokpite. Vidieť a cítiť ho už po otvorení dverí – od jedinečnej grafiky prístrojov a sedadiel Recaro po športový volant s plochou dolnou časťou a špecifickú hlavicu radiacej páky.

Nový Opel Insignia OPC príde s prvými kusmi na trh už na jeseň tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.