iQ mieri na Slovensko

Piatok, 29 máj 2009

Na Slovensko mieri najmenšia Toyota, model iQ, ktorý sa u nás pôvodne nemal predávať. O dovoze tohto unikátneho automobilu do mesta rozhodlo vedenie českého importéra a jeho slovenského zastúpenia práve v týchto dňoch. Takže už onedlho sa dočkáme premiéry tohto mestského automobilu aj na Slovensku.

Toyota iQ

Model iQ sa po prvý raz objavil vo finálnej podobe na vlaňajšom autosalóne v Paríži. Cieľom konceptu iQ bolo postaviť nový typ vozidla do mesta, ktoré by pri celkovej dĺžke do 3 metrov slúžilo štyrom pasažierom. Dominancia modelu iQ je v priestornosti interiéru – v automobile s dĺžkou len 2985 mm, šírkou 1680 mm a výškou 1500 mm môžu cestovať až štyri osoby, napríklad trojica dospelých s dieťaťom. Tým sa môže pochváliť len málo automobilov. Model iQ ukazuje, ako by malo vyzerať vozidlo do dnešných preplnených miest, to navyše v čase, kedy sa zvýšená pozornosť venuje otázkam životného prostredia a bezpečnosti.

Model iQ s motorom 1,0 VVT-i, ktorý produkuje len 99 g emisií CO2 na kilometer a jeho kombinovaná spotreba len 4,3 l/100 km, je príkladnou ukážkou mestského automobilu. Okrem tohto motora môže mať pod kapotou ďalšie dva – 1,4 D-4D a tiež nový motor 1,33 Dual VVT-i. Aj prevodové ústrojenstvo sa vyvíjalo v súlade s filozofiou pohonu Toyota Optimal Drive, ktorá zaisťuje extrémne nízku spotrebu paliva a hladinu emisií, avšak bez nepriaznivých dopadov na výkon či potešenie z jazdy.

Napriek svojim veľmi kompaktným rozmerom bol model iQ navrhnutý tak, aby cestujúcim zaistil maximálnu úroveň ochrany v prípade nehody. Malý Japonec je štandardne vybavený celým radom prvkov aktívnej aj pasívnej bezpečnosti. Vďaka ním získal podľa nového hodnotenie v nárazových testoch Euro NCAP maximálne päťhviezdičkové ohodnotenie. Pomohla tomu aj špeciálna konštrukcia karosérie vyvinutá podľa princípu viacnásobnej distribúcie zaťaženia.

Toyota iQ

Už v základnej výbave má model iQ systém Toyota VSC+, ktorý slúži na riadenie trakcie a dynamickej stability a až osem airbagov. Okrem toho sa tento malý mestský automobil môže pochváliť aj jedným svetovým prvenstvom, a tým je hlavový airbag v oblasti zadného okna.

Na Slovensku by sa nová Toyota iQ mala začať predávať v júni tohto roku. Ceny importér zatiaľ nezverejnil.

Autor: J. Goldberger
Foto: Toyota
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.