Jaguar I-Pace: Šelma s elektrickým pohonom

Utorok, 31 júl 2018

Jaguar vypustil z klietky šelmu, ktorá môže byť inšpirujúca pre mnohých výrobcov elektrických automobilov, ale aj ich nebezpečným konkurentom.

1 Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace

Jaguar I-Pace je britský crossover na elektrický pohon, ktorého by sa aj americká Tesla mohla báť. Britská automobilka začiatkom roka, ešte pred tohtoročným jarným autosalónom v Ženeve, ukázala svoj prvý elektromobil. Jeho príchod automobilka avizovala ako rovnocenný koncept už pred vyše rokom a pol, premiéry sa však nový Jaguar na elektrický pohon dočkal až v Ženeve. Automobilka nový elektrický Jaguar I-Pace ukázala na Slovensku koncom mája tohto roku.

„Pokiaľ iní o budúcnosti len hovoria, my ju tvoríme. Úplne sme porušili zaužívané pravidlá a vytvorili najnovšieho člena rodiny Pace, elektromobil Jaguar I-Pace. Neprodukuje žiadne výfukové emisie, ani CO2 či pevné častice, vďaka čomu sme sa výrazne priblížili k našej vízii čistej, bezpečnej a trvalo udržateľnej budúcnosti,“ uviedol generálny riaditeľ Jaguar Land Rover Ralf Speth.

Jaguar I-Pace britská automobilka od samého začiatku nevyvíjala na báze existujúceho modelu, ale od piky ako úplne nový model a ako čisto elektrické vozidlo (EV). I-Pace aj preto prináša pôsobivý aerodynamický dizajn, miesto pre piatich cestujúcich a solídne veľký priestor pre batožinu.

Zdrojom výkonu a pohon všetkých kolies je od dvoch elektromotorov z dielne automobilky Jaguar, ktoré dosahujú kombinovaný výkon 400 koní a krútiaci moment 696 Nm. Automobil s nimi dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy.

Lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 90 kWh zaručuje dojazd 480 km, a to aj vďaka navigácii pre elektromobily, ktorá vyhľadáva optimálnu trasu s ohľadom na čo najdlhší dojazd.

Špeciálna hliníková konštrukcia elektromobilu prispela k vytvoreniu karosérie s najvyššou torznou tuhosťou, akú kedy malo vozidlo značky Jaguar, rovnako aj rozloženie hmotnosti v pomere 50:50.

Rýchle verejné nabíjanie z 0 na 80 % je za menej ako 45minút, pričom už 15 minút nabíjania znamená dojazd 100 km.

Vďaka nulovým emisiám výfukových plynov môžu majitelia modelu I-Pace využívať výhody platné pre elektromobily, napríklad nižšiu cestnú daň, nižšie mýtne poplatky či znížené poplatky za vjazd do centier niektorých miest.

Vozidlo si záujemcovia môžu objednávať už teraz za cenu od 77 000 eur.

1 Jaguar I-Pace 2 Jaguar I-Pace 3 Jaguar I-Pace
Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
Alessandro Dambrosio
Spoločnosť Mitsubishi vymenovala do pozície nového šéfa dizajnu Alessandra Dambrosia. Stane sa novým výkonným riaditeľom pre pokročilý dizajn. Povedie tímy v troch návrhárskych štúdiách Mitsubishi - v Japonsku v Okazaki a Tokiu, a v nemeckom Frankfurte. Do Mitsubishi prichádza v čase, keď automobilka usilovne pracuje na koncepciách štylistického stvárnenia budúcich modelov. Jeho chápanie hodnôt značky má byť mimoriadne cenným prínosom do návrhárskeho tímu Mitsubishi. Dambrosio, pôvodom z Milána, začal svoju profesionálnu kariéru v automobilke Fiat v Centro Stile Lancia, kde pôsobil ako hlavný návrhár značky Alfa Romeo. Následne viedol dizajnérov značky Maserati Design. Potom nastúpil do koncernu Volkswagen ako vedúci dizajnérskeho štúdia Audi Concept Design v Mníchove.
Israeli-start-up-Anagog
Škoda Auto kúpila v izraelskom technologickom startupe Anagog menšinový vlastnícky podiel. Izraelská spoločnosť založená v roku 2010 vyvíja technológie v oblasti umelej inteligencie, ktoré už fungujú vo viac ako stovke rôznych aplikácií pre smartfóny. Bernhard Maier, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto"Strategickou účasťou v technologickom startupe Anagog rozširujeme svoje schopnosti a získavame prístup k novým technológiám. Umelá inteligencia v oblasti mobility hrá dôležitú úlohu." K tomu dodáva:"Vďaka technológii Anagogu sme schopní lepšie porozumieť našim zákazníkom a ponúknuť im riešenia šité na mieru." Generálny riaditeľ Anagog Ofer Tziperman:"Sme hrdí na to, že máme príležitosť spolupracovať s takým silným partnerom, akým je Škoda Auto."Bernhard Maier a Ofer Tziperman pri podpise zmluvy
Opel Crossland
Automobilka Opel sa vracia do čiernych čísiel a za prvý polrok tohto roku vykázala prevádzkový zisk vo výške 502 miliónov eur a prevádzkovú maržu vo výške 5,0 %. Na tieto údaje pozitívne reagujú popredné ekonomické médiá, al6e aj akciové trhy. Akcie skupiny PSA, do ktorej sa Opel pred rokom začlenil, výrazne posilňujú. "Ide o najvýraznejší obrat k ziskovosti aký som v automobilové branži zažil za dlhé roky" – uvádza v komentári analytik spoločnosti JP Morgan. Britský denník The Times zasa v palcovom titulku píše, že Vauxhall môže oslavovať ako v roku 1999. Nemecký denník Allgemeine Zeitung píše o pozoruhodnom obrate k lepšiemu. A nakoniec: Zázrak! – lakonicky zhŕňa situáciu okolo Opla francúzsky ekonomický titul Les Echos.Opel Crossland, úspešné kompaktné SUV či mestský crossover