Jaguar XFR: anglická šelma

Piatok, 23 január 2009

Aj vám sa páči najnovší Jaguar XF? Ale popritom si myslíte, že nemá napríklad na BMW M5 alebo na Mercedes-Benz CLS 63 AMG. Po uvedení najnovšej verzie základného modelu XF, ktorá nesie označenie XFR a bola predstavená na tohtoročnom detroitskom autosalóne to však už neplatí.

Jaguar XFR

Do hry vstúpila totiž anglická šelma s modelom XFR s novým päťlitrovým osemvalcom s výkonom 510 koní a akceleráciou pod päť sekúnd na stovku a Jaguar zamieril tak do vyšších sfér rýchlych automobilov vyššej strednej triedy. Nová špičková verzia úspešného modelového radu XF má v duchu tradície značky označenie dodatkovým písmenom R, ktoré symbolizuje najvýkonnejšie verzie.

Pri premiére XFR charakterizoval riaditeľ Jaguaru Mike O'Driscoll nový model ako fascinujúci individuálny automobil, ktorý kombinuje dizajn a výkony športového automobilu s jazdným komfortom, priestorovou ponukou a kultivovanosťou luxusnej limuzíny. Podľa neho je model XFR príkladom toho, čo si Jaguar predstavuje pod pojmom krásny a rýchly automobil. A s novým motorom, najlepším aký Jaguar kedy vyrobil, vytvára XFR nové štandardy vo svojej triede.

Jaguar XFR

Nový motor AJ-V8 5.0 Supercharged tretej generácie je kompaktný, účinný a svojim výkonom 510 koní a krútiacim momentom 625 Nm výrazne najvýkonnejší z doterajšieho radu. Tieto parametre dosahuje pomocou výkonného dvojitého kompresora Vortex šiestej generácie a priameho vstrekovania paliva, čo zvyšuje účinnosť a zlepšuje priebeh krútiaceho momentu i kontinuálnemu variabilnému časovaniu ventilov na všetkých štyroch vačkových hriadeľoch. Emisiami CO2 292g/km pri priemernej spotrebe 12,5 l/100 km spĺňa budúcu emisnú normu Euro 5 a normu ULEV2 platnú v USA.

S novým motorom zrýchli XFR z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Pri každodennom používaní si však zachováva výraznú pružnosť. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h nový Jaguar XFR dosiahne za približne dve sekundy. Oproti predchodcovi to nie je vykúpené zvýšenou spotrebou paliva. Kombinovaná spotreba a emisie CO2 sú dokonca nižšie ako pri pôvodnom motore V8 4,2 Supercharged.

Jaguar XFR

Model XFR podčiarkuje ambíciu značky Jaguar vyrábať výkonné automobily pre skutočných entuziastov. Špeciálny dizajn karosérie s označením R ešte výraznejšie akcentuje športový charakter. Predná časť karosérie má väčšie spodné vstupné otvory s čiernou sieťovinovou mriežkou a chrómovanými rámčekmi okolo bočných otvorov. Maska chladiča má typické chrómované vyhotovenie, kapota motora nesie podobne markantné vetracie otvory, ako kupé a kabriolet XKR.

Už základný model XF sa prezentuje splývajúcimi líniami pripomínajúcimi kupé v elegantnom dizajne. Nový XFR je ultimatívnym športovým výrazom tohto dizajnu. So svojim širokým rozchodom a jedinečnými proporciami má XFR výrazne mužný výzor. Model XFR má nové nižšie pretiahnuté bočné prahy a zadný nárazník. Na zadnej časti dominujú štyri koncovky výfuku a emblém R na veku batožinového priestoru. Nový zadný spojler bol vyvíjaný spolu s predným nárazníkom a zlepšuje rozdelenie aerodynamického prítlaku na prednú a zadnú nápravu a tým aj stabilitu pri vysokej rýchlosti. Nové vonkajšie spätné zrkadlá majú aerodynamický tvar a nesú bočné smerové svetlá zo svietiacich diód LED.

Jaguar XFR

Športový charakter XFR zvýrazňujú aj nové disky kolies z ľahkej zliatiny vo veľkosti 20 palcov a ich špecifický dizajn. Verzia XFR je jediným modelom radu XF, na ktorý sa štandardne montujú kolesá takejto veľkosti. Majú sedem dvojitých lúčov a v strede vyrazený nápis Jaguar Supercharged. Brzdové kotúče priemeru 380 mm sa kombinujú s brzdičmi lakovanými striebrosivou farbou a s emblémami "R".

Dizajn interiéru je moderný a individualistický. Nesie niektoré detaily, ktoré podčiarkujú jeho dynamické vlastnosti. Súčasťou sériového vybavenia je kompletné kožené čalúnenie kvality Softgrain v štyroch farebných odtieňoch. Ako drevené dekoračné obklady sa pri XFR sériovo používa nové dubové drevo Dark Oak. Športové sedadlá, elektricky nastaviteľné v 18 smeroch u vodiča a v 14 smeroch u spolujazdca majú nastaviteľné bočnice nového tvaru, zabezpečujúce lepšiu bočnú oporu tela. Sedadlá vpredu i vzadu majú do kože čalúnenia vylisované emblémy R. Spodné rameno trojramenného volantu je potiahnuté kožou a opatrené emblémom R.

Typický zvuk motora Jaguar je dôležitý pre zákazníkov značky. Preto sa pri vývoji venovala veľká pozornosť komponovaniu zvuku motora. Tlakové impulzy v nasávacej sústave sa preto privádzajú do akustického filtra, umiestneného za motorom a v ňom sa ladia na tzv. tenorové C. Manažment motora ovláda tento filter tak, aby zvuk motora prenikal do kabíny iba pri určitých prevádzkových podmienkach, napríklad pri akcelerácii maximálnou intenzitou.

Jaguar XFR

Najväčšia inovácia na podvozku XFR sa týka dvoch nových technológií. Aktívny elektronicky riadený diferenciál ADC poskytuje širšiu funkčnosť ako klasický mechanický samosvorný diferenciál. Môže presne regulovať rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé poháňané kolesá podľa stavu vozovky a momentálneho výkonu motora. Citlivé reakcie optimalizujú trakciu na každom kolese, zlepšujú akceleráciu na šmykľavom povrchu a výrazne zvyšujú stabilitu pri jazde v zákrute. Nový systém ADC sa automaticky vypne, keď nie je potrebný. Preto nevyvoláva neželanú nedotáčavosť, alebo rušivé vibrácie pri pomalej jazde.

Druhým je adaptívny podvozok Adaptive Dynamics. Využíva mimoriadne citlivé tlmiče pruženia, ktoré sa permanentne a automaticky prispôsobujú stavu cesty a štýlu jazdy. Systém Adaptive Dynamics bezstupňovo prispôsobuje charakteristiku tlmičov momentálnemu jazdnému stavu. Systém namiesto pevných nastavení pracuje s progresívnou krivkou tlmenia medzi extrémnymi hodnotami a vždy zabezpečuje komfortné a športové jazdné vlastnosti a optimálnu ovládateľnosť.

Systém DSC spolu s ďalšími systémami, ako trakčná kontrola, ABS a aktívny diferenciál ADC výrazne zlepšuje jazdné výkony a zabezpečujú precíznu ovládateľnosť. To sú parametre, ktoré spolu s vysokým výkonom motora robia z nového modelu XFR perfektného nositeľa emblému Jaguar R a najšportovejší model z celého radu XF.

Nový Jaguar XFR sa začne predávať od marca 2009.

Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.