Jaguar XFR: anglická šelma

Piatok, 23 január 2009

Aj vám sa páči najnovší Jaguar XF? Ale popritom si myslíte, že nemá napríklad na BMW M5 alebo na Mercedes-Benz CLS 63 AMG. Po uvedení najnovšej verzie základného modelu XF, ktorá nesie označenie XFR a bola predstavená na tohtoročnom detroitskom autosalóne to však už neplatí.

Jaguar XFR

Do hry vstúpila totiž anglická šelma s modelom XFR s novým päťlitrovým osemvalcom s výkonom 510 koní a akceleráciou pod päť sekúnd na stovku a Jaguar zamieril tak do vyšších sfér rýchlych automobilov vyššej strednej triedy. Nová špičková verzia úspešného modelového radu XF má v duchu tradície značky označenie dodatkovým písmenom R, ktoré symbolizuje najvýkonnejšie verzie.

Pri premiére XFR charakterizoval riaditeľ Jaguaru Mike O'Driscoll nový model ako fascinujúci individuálny automobil, ktorý kombinuje dizajn a výkony športového automobilu s jazdným komfortom, priestorovou ponukou a kultivovanosťou luxusnej limuzíny. Podľa neho je model XFR príkladom toho, čo si Jaguar predstavuje pod pojmom krásny a rýchly automobil. A s novým motorom, najlepším aký Jaguar kedy vyrobil, vytvára XFR nové štandardy vo svojej triede.

Jaguar XFR

Nový motor AJ-V8 5.0 Supercharged tretej generácie je kompaktný, účinný a svojim výkonom 510 koní a krútiacim momentom 625 Nm výrazne najvýkonnejší z doterajšieho radu. Tieto parametre dosahuje pomocou výkonného dvojitého kompresora Vortex šiestej generácie a priameho vstrekovania paliva, čo zvyšuje účinnosť a zlepšuje priebeh krútiaceho momentu i kontinuálnemu variabilnému časovaniu ventilov na všetkých štyroch vačkových hriadeľoch. Emisiami CO2 292g/km pri priemernej spotrebe 12,5 l/100 km spĺňa budúcu emisnú normu Euro 5 a normu ULEV2 platnú v USA.

S novým motorom zrýchli XFR z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Pri každodennom používaní si však zachováva výraznú pružnosť. Pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h nový Jaguar XFR dosiahne za približne dve sekundy. Oproti predchodcovi to nie je vykúpené zvýšenou spotrebou paliva. Kombinovaná spotreba a emisie CO2 sú dokonca nižšie ako pri pôvodnom motore V8 4,2 Supercharged.

Jaguar XFR

Model XFR podčiarkuje ambíciu značky Jaguar vyrábať výkonné automobily pre skutočných entuziastov. Špeciálny dizajn karosérie s označením R ešte výraznejšie akcentuje športový charakter. Predná časť karosérie má väčšie spodné vstupné otvory s čiernou sieťovinovou mriežkou a chrómovanými rámčekmi okolo bočných otvorov. Maska chladiča má typické chrómované vyhotovenie, kapota motora nesie podobne markantné vetracie otvory, ako kupé a kabriolet XKR.

Už základný model XF sa prezentuje splývajúcimi líniami pripomínajúcimi kupé v elegantnom dizajne. Nový XFR je ultimatívnym športovým výrazom tohto dizajnu. So svojim širokým rozchodom a jedinečnými proporciami má XFR výrazne mužný výzor. Model XFR má nové nižšie pretiahnuté bočné prahy a zadný nárazník. Na zadnej časti dominujú štyri koncovky výfuku a emblém R na veku batožinového priestoru. Nový zadný spojler bol vyvíjaný spolu s predným nárazníkom a zlepšuje rozdelenie aerodynamického prítlaku na prednú a zadnú nápravu a tým aj stabilitu pri vysokej rýchlosti. Nové vonkajšie spätné zrkadlá majú aerodynamický tvar a nesú bočné smerové svetlá zo svietiacich diód LED.

Jaguar XFR

Športový charakter XFR zvýrazňujú aj nové disky kolies z ľahkej zliatiny vo veľkosti 20 palcov a ich špecifický dizajn. Verzia XFR je jediným modelom radu XF, na ktorý sa štandardne montujú kolesá takejto veľkosti. Majú sedem dvojitých lúčov a v strede vyrazený nápis Jaguar Supercharged. Brzdové kotúče priemeru 380 mm sa kombinujú s brzdičmi lakovanými striebrosivou farbou a s emblémami "R".

Dizajn interiéru je moderný a individualistický. Nesie niektoré detaily, ktoré podčiarkujú jeho dynamické vlastnosti. Súčasťou sériového vybavenia je kompletné kožené čalúnenie kvality Softgrain v štyroch farebných odtieňoch. Ako drevené dekoračné obklady sa pri XFR sériovo používa nové dubové drevo Dark Oak. Športové sedadlá, elektricky nastaviteľné v 18 smeroch u vodiča a v 14 smeroch u spolujazdca majú nastaviteľné bočnice nového tvaru, zabezpečujúce lepšiu bočnú oporu tela. Sedadlá vpredu i vzadu majú do kože čalúnenia vylisované emblémy R. Spodné rameno trojramenného volantu je potiahnuté kožou a opatrené emblémom R.

Typický zvuk motora Jaguar je dôležitý pre zákazníkov značky. Preto sa pri vývoji venovala veľká pozornosť komponovaniu zvuku motora. Tlakové impulzy v nasávacej sústave sa preto privádzajú do akustického filtra, umiestneného za motorom a v ňom sa ladia na tzv. tenorové C. Manažment motora ovláda tento filter tak, aby zvuk motora prenikal do kabíny iba pri určitých prevádzkových podmienkach, napríklad pri akcelerácii maximálnou intenzitou.

Jaguar XFR

Najväčšia inovácia na podvozku XFR sa týka dvoch nových technológií. Aktívny elektronicky riadený diferenciál ADC poskytuje širšiu funkčnosť ako klasický mechanický samosvorný diferenciál. Môže presne regulovať rozdeľovanie krútiaceho momentu na jednotlivé poháňané kolesá podľa stavu vozovky a momentálneho výkonu motora. Citlivé reakcie optimalizujú trakciu na každom kolese, zlepšujú akceleráciu na šmykľavom povrchu a výrazne zvyšujú stabilitu pri jazde v zákrute. Nový systém ADC sa automaticky vypne, keď nie je potrebný. Preto nevyvoláva neželanú nedotáčavosť, alebo rušivé vibrácie pri pomalej jazde.

Druhým je adaptívny podvozok Adaptive Dynamics. Využíva mimoriadne citlivé tlmiče pruženia, ktoré sa permanentne a automaticky prispôsobujú stavu cesty a štýlu jazdy. Systém Adaptive Dynamics bezstupňovo prispôsobuje charakteristiku tlmičov momentálnemu jazdnému stavu. Systém namiesto pevných nastavení pracuje s progresívnou krivkou tlmenia medzi extrémnymi hodnotami a vždy zabezpečuje komfortné a športové jazdné vlastnosti a optimálnu ovládateľnosť.

Systém DSC spolu s ďalšími systémami, ako trakčná kontrola, ABS a aktívny diferenciál ADC výrazne zlepšuje jazdné výkony a zabezpečujú precíznu ovládateľnosť. To sú parametre, ktoré spolu s vysokým výkonom motora robia z nového modelu XFR perfektného nositeľa emblému Jaguar R a najšportovejší model z celého radu XF.

Nový Jaguar XFR sa začne predávať od marca 2009.

Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5