Jaguar XJ: ikona sa vracia

Streda, 15 júl 2009

Jaguar oficiálne predstavil koncom minulého týždňa v londýnskej Saatchi Gallery novú generáciu limuzíny Jaguar XJ. Prezentáciu novej vlajkovej lode značky Jaguar moderoval Jay Leno, významný americký televízny moderátor a nadšený zberateľ automobilov a zúčastnilo sa jej mnoho významných VIP hostí.

Jaguar XJ
Nová vlajková loď Jaguar XJ má nový štýl, úplne odlišný od svojho predchodcu

Nový Jaguar XJ má s doterajšími generáciami modelu XJ pramálo spoločné. Je odklonom od doterajšieho dizajnového poňatia a prakticky uzatvára klasické línie pôvodného sedana z roku 1968. Nový sedan XJ je blízky štýlu modelov XF a XK a podľa generálneho riaditeľa Jaguaru Mike O'Driscolla nový Jaguar XJ disponuje vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, má čistý a výrazný dizajn a je "stelesnením ultimatívneho športového luxusného automobilu."

Po úspechoch modelov XK a XF je predstavenie novej generácie modelu XJ ďalším míľnikom pri revitalizácii značky Jaguar. S jasnou pozíciou vlajkovej lode značky v segmente limuzín oslovuje Jaguar XJ novú generáciu zákazníkov. Inovatívna nová panoramatická sklenená strecha, ktorá je integrálnou súčasťou koncepcie dizajnu limuzíny XJ novej generácie, umožňuje dosiahnuť aerodynamickejšiu líniu strechy pri dramatickom umocnení pocitu svetla a priestoru v kabíne.

Od začiatku budú k dispozícii dve verzie karosérie – so štandardným rázvorom 3032 mm i predĺženým, ktorý má 3157 mm. Vonkajší rozmer XJ v základnej verzii meria 5122 mm, predĺžená verzia je dlhá 5247 mm. Na šírku má 1894 mm, vysoký je 1448 mm a koeficient odporu vzduchu karosérie cx má hodnotu 0,29. Verzia s predĺženým rázvorom poskytuje cestujúcim na zadných sedadlách veľkorysý priestor a vyššiu mieru pohodlia vďaka zväčšeniu priestoru pre nohy o 125 mm. Bez ohľadu na rázvor má batožinový priestor objem 520 litrov. Použitím leteckých materiálov na stavbu karosérie je prevádzková hmotnosť Jaguara XJ s osemvalcovým motorom len 1755 kg a je vo svojej triede najľahšou limuzínou na svete.

Jaguar XJ
Komfortný a luxusný interiér limuzíny Jaguar XJ má moderný dizajn a športový štýl

Kabína novej generácie limuzíny XJ s elegantným moderným dizajnom poskytuje komfort a luxus spolu so športovým štýlom značky Jaguar. Chrómované detaily interiéru v kombinácii s prvkami v čiernom klavírovom laku vytvárajú atraktívny kontrast ku kvalitne vypracovanej koži a k dreveným obkladom. Pre interiér je k dispozícii paleta farieb kože a dekoračných obkladov v takom rozsahu, ako nikdy doteraz u značky Jaguar.

Tri úrovne vybavenia – Luxury, Premium Luxury a Portfolio – umožňujú zákazníkovi vybrať si automobil podľa individuálneho vkusu. Navyše osobitná verzia Supercharged a špičková verzia Supersport poskytujú ultimatívny výkon a luxus s osobitnou špecifikáciou vybavenia, ktorá obsahuje kožené čalúnenie okrajov stropu kabíny, sedadlá s poťahom zo semianilínovej kože a obklady s laserovými intarziami.

Najmodernejšie technológie v kabíne posádky umožnili dizajnérom vytvoriť prostredie, ktoré sa viac približuje k exkluzívnym obytným interiérom, ako k jednoduchej kabíne automobilu. Unikátny virtuálny združený prístroj, vytvorený z 12,3-palcového (31,2 cm) monitora s vysokým rozlíšením, je doplnený dotykovým monitorom s uhlopriečkou 8 palcov (20,3 cm) s inovatívnou technológiou Dual-View. Dotykový monitor môže prenášať obraz z DVD prehrávača, alebo televízneho tunera pre spolujazdca, pričom vodič súčasne môže sledovať funkcie vozidla, alebo informácie navigačného systému.

Základnou pohonnou jednotkou je naftový motor V6 3,0 D/275 k. Benzínové motory sú tri vidlicové osemvalce s objemom 5,0 litra a výkonmi 385, 470 a 510 koní – s atmosférickým nasávaním i s prepĺňaním mechanickým kompresorom. Spotreba paliva a emisie zodpovedajú aktuálnym nárokom, napríklad s naftovým motorom dosahuje XJ kombinovanú spotrebu iba 7,0 litrov nafty na 100 km a emisie CO2 184 g/km.

Osvedčené technológie Jaguar sa v novej generácii modelu XJ dostávajú na novú úroveň. Prvky ako pneumatické pruženie, tlmiče pruženia s kontinuálnou reguláciou charakteristiky Adaptive Dynamics a elektronicky ovládaný diferenciál Active Differential Control zabezpečujú spontánnu, dynamickú reakciu pri ovládaní a vysoký komfort pruženia, ktorý zákazníci očakávajú od značky Jaguar.

Nový Jaguar XJ si zákazníci na vybraných trhoch už teraz môžu objednať, prvé automobily prídu na trh začiatkom roka 2010. Základný model XJ Luxury s naftovým motorom V6 3,0 D a štandardným rázvorom bude stáť v prepočte 61.200 eur (1.843.711 Sk). Základná benzínová verzia XJ V8 5,0 Premium Luxury sa bude predávať za 73.310 eur (2.208.537 Sk) a špičkový model Jaguar XJ V8 5,0 s/c Supersport s výkonom 510 koní bude mať cenu 99.068 eur (2.984.507 Sk).

Jaguar XJ Jaguar XJ Jaguar XJ Jaguar XJ Jaguar XJ
Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.