Jaguar XKR-S Convertible: bez strechy 300 km/h

Piatok, 25 november 2011

Britský Jaguar po extrémnom kupé XKR-S predstavenom na jar v Ženeve uvádza teraz rovnaký model bez strechy ako kabriolet. Používa aj rovnaké označenie XKR-S s dodatkom Convertible. Aj pod kapotou mu bije rovnaké srdce aké používa kupé – kompresorom preplňovaný vidlicový osemvalec so zdvihovým objemom päť litrov.

jaguar xkr-s convertible
Jaguar XKR-S Convertible je najvýkonnejšie GT s otvorenou strechou v histórii značky

Pohonná jednotka disponuje výkonom 550 koní (405 kW) v rozsahu od 6000 do 6500 otáčok a najvyšší krútiaci moment 680 Nm od 2500 do 5500 otáčok. Primeraný zvukový efekt má vďaka novo naladenému výfukovému systému so štvoricou koncoviek. Prenos sily na kolesá zadnej nápravy obstaráva šesťstupňový automat cez aktívny diferenciál.

Najvyššiu rýchlosť udáva výrobca 300 km/h a akceleráciu z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy. Oproti XKR narástol výkon nového modelu o 41 koní a krútiaci moment je väčší o 65 Nm. Pevnú strechu kupé nahradila pri kabriolete strecha plátenná, ktorej stiahnutie a natiahnutie trvá len 18 sekúnd.

Jaguar XKR-S Convertible je najvýkonnejší automobil typu GT s otvorenou strechou v histórii značky. Nový kabriolet posúva Jaguar na vyššiu výkonovú úroveň. Model XKR-S stojí na vrchole modelového radu XK, ktorý teraz zahŕňa verzie XK, XKR a XKR-S vo vyhotoveniach kupé a kabriolet.

jaguar xkr-s convertible
Hliníková architektúra má vysokú torznú tuhosť a kabrio XKR-S je najtuhším vo svojej triede

Ľahká hliníková konštrukcia modelu XK sa vyznačuje obrovskou torznou tuhosťou, ktorá umožnila montáž komponentov zavesenia ako prepracovaného hliníkového otočného čapu riadenia, upravenej geometrie zadnej nápravy a tuhších pružín i tlmičov.

Štandardne montované ľahké kované 20palcové disky z ľahkých zliatin majú obuté pneumatiky Pirelli P-Zero vpredu 255/30 a vzadu 295/30. Na krotenie rýchlosti používa XKR-S výkonný brzdový systém s prednými kotúčmi s priemerom 380 mm a zadnými 376 mm.

Interiér sa chváli sedadlami Jaguar Performance, ktoré poskytujú väčšiu oporu pre vodiča i spolujazdca pri prechádzaní zákrut. Sedadlá sú potiahnuté karbónovou kožou a ponúkajú vyhrievanie a nastavovanie v 16 smeroch. Karbón sa použil aj pri obklade kabíny a zdôrazňuje sebavedomú náturu vozidla.

jaguar xkr-s convertible
Zadné krídlo s vložkou z uhlíkových vláken a spodok nárazníka zaisťujú vyváženú aerodynamiku prednej a zadnej časti kabrioletu XKR-S. Zvukový efekt zvyšuje štvorica koncoviek výfuku

Šéfdizajnér spoločnosti Jaguar Cars Ian Callum: "Prevzatie pretekársky orientovaného étosu kupé XKR-S a jeho uplatnenie pri kabriolete je veľmi vzrušujúce. Jazda s otvorenou strechou prináša skutočné nadšenie a vzrušenie a v aute schopnom dosahovať takéto rýchlosti sa tieto pocity ešte znásobia, čím vytvoria veľmi dramatický a špeciálny zážitok."

Svetovú premiéru má nový Jaguar XKR-S Convertible práve v týchto dňoch na autosalóne v Los Angeles. Európe sa predstaví pravdepodobne na autosalóne v Ženeve v marci 2012.

Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.