Kia CUB: štúdia malého kupé

Piatok, 05 apríl 2013

Koncept Kia CUB vytvorila kórejská automobilka ako kompaktné, štvordverové kupé – vraj so zameraním na výkon a praktickosť. Takto to zdôvodnil Thomas Oh, výkonný prezident Kia Motors Corporation. Štúdia ponúka štvormiestnu kabínu, ktorá má vytvárať príjemný pocit, ale zároveň aj každodenné výhody. Svetovú premiéru má nový koncept v týchto dňoch na domácom Soul Motor Show.

Kia CUB
Kia Cub, ktorá sa vydáva za štvordverové kupé, má premiéru na autosalóne v Soule

V posledných rokoch pribúdajú karosárske verzie, ktoré automobilky pomenovávajú prívlastkom kupé. Napríklad zo štvordverového sedanu s viac sa zvažujúcou zadnou časťou karosérie je štvordverové kupé, podobne hatchback s rovnakým počtom dverí sa vydáva za kupé, ale aj trojdverový hatchback sa označuje ako kupé. Najmä týchto posledne menovaných je celý rad, minimálne každý druhý model. Keďže platí, že proti gustu žiaden dišputát, tak našu malú úvahu ukončíme konštatovaním, že "co je psáno, to je dáno".

Venujme sa však novému konceptu Kia CUB, ktorý navrhol v dizajnovom centre spoločnosti Kia Motors v Soule dizajnérsky team pod vedením prezidenta a šéfa dizajnu Petra Schreyera. Má ísť o elegantné a zaujímavé malé vozidlo. Konštrukčné vlastnosti, ktoré vytvoril Peter Schreyer pre koncept Kia Kee 2+2 už v roku 2007, sa vrátili v novej podobe.

Štúdia má extrémne hladké tvary s minimálne odstávajúcimi spätnými zrkadlami, ktoré spolu s dotykovými kľučkami dverí sľubujú veľmi nízky aerodynamický odpor. Dvojfarebné lakovanie so športovými pruhmi naznačuje vysoký výkon, zatiaľ čo široká stopa dodáva impozantný postoj. Štúdia je dlhá necelé štyri metre, má protismerne otvárané zadné dvere a interiér je bez tradičného B-stĺpika, čo umožňuje pohodlné nastupovanie na zadné sedadlá.

Svetlomety sú vybavené dvojbodovými LED svetlami, identické s tými, ktoré sa po prvý raz objavili na Kia Quoris - vlajkovej lodi značky. Blatníky dverí doslova aerodynamicky obtekajú veľké 19-palcové kolesá z ľahkých zliatin, aby ešte viac zvýraznili mohutnosť štúdie pri pohľade zboku. Aj zadné koncové LED svetlá sú odvodené zo spomínanej štúdie Kia Kee.

Pod kapotou má štúdia novú verziu motora 1,6 GDI, ktorý sa štandardne montuje aj do GT verzií Kia. Je vybavený dvojitým turbodúchadlom, ktorý má 204 koní a krútiaci moment 265 Nm. Tento motor dokáže zrýchliť už predávaný model Kia GT z nuly na 100 km za 7,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 230 km/h. Štúdia CUB používa šesťstupňovú manuálnu prevodovkou.

Či sa Kia CUB dostane do sériovej výroby, o tom automobilka zatiaľ nehovorí.

Kia CUB Kia CUB Kia CUB Kia CUB
Autor: J. Goldberger
Foto: Kia
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.