Kia CUB: štúdia malého kupé

Piatok, 05 apríl 2013

Koncept Kia CUB vytvorila kórejská automobilka ako kompaktné, štvordverové kupé – vraj so zameraním na výkon a praktickosť. Takto to zdôvodnil Thomas Oh, výkonný prezident Kia Motors Corporation. Štúdia ponúka štvormiestnu kabínu, ktorá má vytvárať príjemný pocit, ale zároveň aj každodenné výhody. Svetovú premiéru má nový koncept v týchto dňoch na domácom Soul Motor Show.

Kia CUB
Kia Cub, ktorá sa vydáva za štvordverové kupé, má premiéru na autosalóne v Soule

V posledných rokoch pribúdajú karosárske verzie, ktoré automobilky pomenovávajú prívlastkom kupé. Napríklad zo štvordverového sedanu s viac sa zvažujúcou zadnou časťou karosérie je štvordverové kupé, podobne hatchback s rovnakým počtom dverí sa vydáva za kupé, ale aj trojdverový hatchback sa označuje ako kupé. Najmä týchto posledne menovaných je celý rad, minimálne každý druhý model. Keďže platí, že proti gustu žiaden dišputát, tak našu malú úvahu ukončíme konštatovaním, že "co je psáno, to je dáno".

Venujme sa však novému konceptu Kia CUB, ktorý navrhol v dizajnovom centre spoločnosti Kia Motors v Soule dizajnérsky team pod vedením prezidenta a šéfa dizajnu Petra Schreyera. Má ísť o elegantné a zaujímavé malé vozidlo. Konštrukčné vlastnosti, ktoré vytvoril Peter Schreyer pre koncept Kia Kee 2+2 už v roku 2007, sa vrátili v novej podobe.

Štúdia má extrémne hladké tvary s minimálne odstávajúcimi spätnými zrkadlami, ktoré spolu s dotykovými kľučkami dverí sľubujú veľmi nízky aerodynamický odpor. Dvojfarebné lakovanie so športovými pruhmi naznačuje vysoký výkon, zatiaľ čo široká stopa dodáva impozantný postoj. Štúdia je dlhá necelé štyri metre, má protismerne otvárané zadné dvere a interiér je bez tradičného B-stĺpika, čo umožňuje pohodlné nastupovanie na zadné sedadlá.

Svetlomety sú vybavené dvojbodovými LED svetlami, identické s tými, ktoré sa po prvý raz objavili na Kia Quoris - vlajkovej lodi značky. Blatníky dverí doslova aerodynamicky obtekajú veľké 19-palcové kolesá z ľahkých zliatin, aby ešte viac zvýraznili mohutnosť štúdie pri pohľade zboku. Aj zadné koncové LED svetlá sú odvodené zo spomínanej štúdie Kia Kee.

Pod kapotou má štúdia novú verziu motora 1,6 GDI, ktorý sa štandardne montuje aj do GT verzií Kia. Je vybavený dvojitým turbodúchadlom, ktorý má 204 koní a krútiaci moment 265 Nm. Tento motor dokáže zrýchliť už predávaný model Kia GT z nuly na 100 km za 7,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 230 km/h. Štúdia CUB používa šesťstupňovú manuálnu prevodovkou.

Či sa Kia CUB dostane do sériovej výroby, o tom automobilka zatiaľ nehovorí.

Kia CUB Kia CUB Kia CUB Kia CUB
Autor: J. Goldberger
Foto: Kia
Pridať komentár
Bleskovky
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.