Kia ekologicky: Forte LPI Hybrid

Utorok, 21 júl 2009

Spoločnosť Kia Motors predstavila svoj prvý komerčný hybridný elektromobil. Je ním model Forte LPI (Liquid Petroleum Injection) Hybrid.

Kia Forte LPI Hybrid

Forte LPI Hybrid je najnovší prírastok do rodiny modelov Kia. Ide o štvordverový sedan poháňaný zážihovým motorom. Do vývoja tohto ekologického modelu Kia počas 25 mesiacov investovala 240 miliárd juhokórejských wonov, čo je približne 180 miliónov amerických dolárov.

Forte LPI Hybrid poháňa 1,6litrový spaľovací motor typu Gamma LPI na skvapalnený plyn a elektromotor, ktorému energiu dodáva 180voltová lítiovo-iónová batéria. Krútiaci moment sa na kolesá prenáša pomocou špeciálne vyvinutej prevodovky s plynulou zmenou prevodového pomeru (CVT). Má navyše režim "E" (eko-jazda), v ktorom sa prevod automaticky nastavuje tak, aby vozidlo jazdilo s minimálnou spotrebou.

Forte LPI Hybrid má veľmi dobré výkonové parametre a výnimočne nízku spotrebu 5,6 l/100 km a množstvo emisií CO2 len 99 g/km. Pohonná jednotka má funkciu Kia Idle Stop and Go (ISG), ktorá automaticky vypína spaľovací motor po zastavení vozidla a znižuje neefektívnu spotrebu paliva i množstvo emisií.

Kia Forte LPI Hybrid

Ako Forte LPI Hybrid pracuje? Po zapnutí zapaľovania sa aktivuje spaľovací motor aj elektromotor, no pri jazde konštantnou rýchlosťou ostane v prevádzke len spaľovací motor. Pri spomaľovaní vozidlo pomocou rekuperačného brzdenia premieňa svoju pohybovú energiu, ktorá by sa inak stratila ako teplo, na elektrickú energiu, a tá sa ukladá do batérie.

Vozidlo Forte LPI Hybrid je zatiaľ k dispozícii len na kórejskom trhu, pričom sa už pracuje na plánoch uvedenia tohto vozidla aj na iné trhy. Ide najmä o štáty s infraštruktúrou čerpacích staníc, ktoré ponúkajú skvapalnený plyn.

Technické parametre modelu Forte LPI Hybrid

ParameterForte LPI Hybrid
1,6-litrový I4 LPI
Dĺžka x šírka x výška (mm)4 550 x 1 775 x 1 460
Rázvor náprav (mm)2 650
Spaľovací motorZdvihový objem (cm3)1 591
Max. výkon (k)114
Max. krútiaci moment (Nm)151
PrevodovkaCVT
BatériaTypLítiovo-iónová polymérová
Kapacita/napätie5,3 Ah/180 V
ElektromotorMax. výkon (k)20
Max. krútiaci moment (Nm)107
Hmotnosť (kg)1 297
Spotreba paliva (l/100 km)5,6
Emisie CO2 (g/km)99
Palivová nádrž (l)53
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.