Kia ekologicky: Forte LPI Hybrid

Utorok, 21 júl 2009

Spoločnosť Kia Motors predstavila svoj prvý komerčný hybridný elektromobil. Je ním model Forte LPI (Liquid Petroleum Injection) Hybrid.

Kia Forte LPI Hybrid

Forte LPI Hybrid je najnovší prírastok do rodiny modelov Kia. Ide o štvordverový sedan poháňaný zážihovým motorom. Do vývoja tohto ekologického modelu Kia počas 25 mesiacov investovala 240 miliárd juhokórejských wonov, čo je približne 180 miliónov amerických dolárov.

Forte LPI Hybrid poháňa 1,6litrový spaľovací motor typu Gamma LPI na skvapalnený plyn a elektromotor, ktorému energiu dodáva 180voltová lítiovo-iónová batéria. Krútiaci moment sa na kolesá prenáša pomocou špeciálne vyvinutej prevodovky s plynulou zmenou prevodového pomeru (CVT). Má navyše režim "E" (eko-jazda), v ktorom sa prevod automaticky nastavuje tak, aby vozidlo jazdilo s minimálnou spotrebou.

Forte LPI Hybrid má veľmi dobré výkonové parametre a výnimočne nízku spotrebu 5,6 l/100 km a množstvo emisií CO2 len 99 g/km. Pohonná jednotka má funkciu Kia Idle Stop and Go (ISG), ktorá automaticky vypína spaľovací motor po zastavení vozidla a znižuje neefektívnu spotrebu paliva i množstvo emisií.

Kia Forte LPI Hybrid

Ako Forte LPI Hybrid pracuje? Po zapnutí zapaľovania sa aktivuje spaľovací motor aj elektromotor, no pri jazde konštantnou rýchlosťou ostane v prevádzke len spaľovací motor. Pri spomaľovaní vozidlo pomocou rekuperačného brzdenia premieňa svoju pohybovú energiu, ktorá by sa inak stratila ako teplo, na elektrickú energiu, a tá sa ukladá do batérie.

Vozidlo Forte LPI Hybrid je zatiaľ k dispozícii len na kórejskom trhu, pričom sa už pracuje na plánoch uvedenia tohto vozidla aj na iné trhy. Ide najmä o štáty s infraštruktúrou čerpacích staníc, ktoré ponúkajú skvapalnený plyn.

Technické parametre modelu Forte LPI Hybrid

ParameterForte LPI Hybrid
1,6-litrový I4 LPI
Dĺžka x šírka x výška (mm)4 550 x 1 775 x 1 460
Rázvor náprav (mm)2 650
Spaľovací motorZdvihový objem (cm3)1 591
Max. výkon (k)114
Max. krútiaci moment (Nm)151
PrevodovkaCVT
BatériaTypLítiovo-iónová polymérová
Kapacita/napätie5,3 Ah/180 V
ElektromotorMax. výkon (k)20
Max. krútiaci moment (Nm)107
Hmotnosť (kg)1 297
Spotreba paliva (l/100 km)5,6
Emisie CO2 (g/km)99
Palivová nádrž (l)53
Pridať komentár
Bleskovky
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."
Sikyna
Posledné podujatie série troch pretekov majstrovstiev sveta v motokrose v talianskej Mantove dopadlo pre slovenského reprezentanta Richarda Šikyňu lepšie ako tie predchádzajúce. V meranom tréningu zajazdil 18. najrýchlejší čas a v popoludňajších pretekoch si potom vyjazdil 6 bodov do hodnotenia svetového šampionátu, keď v dvoch po sebe idúcich pretekoch bodoval na 17. a 19. mieste. Vynieslo mu to celkové 21. miesto a v priebežnom hodnotení seriálu je so ziskom 58 bobov na 26. pozícii.