Kia Ray: koncept Plug-in Hybrid

Štvrtok, 11 február 2010

Ľudia chcú byť šetrnejší k životnému prostrediu, ale zároveň nechcú jazdiť v nudných, nenápaditých autách, - sú slová hlavného dizajnéra spoločnosti Kia Motors Corporation Petra Schreyera. V tomto duchu postupovali vývojári kórejskej automobilky pri tvorbe štvordverového štvormiestneho konceptu Ray, ktorý je ďalšou ukážkou toho, čo možno očakávať od automobilky Kia v oblasti automobilov a pohonov šetrných k životnému prostrediu. Koncept Ray mal premiéru v uplynulých dňoch na autosalóne v americkom Detroite.

Kia Ray
Koncept Ray je ukážkou kreatívneho a futuristického poňatia štvormiestneho sedana

Koncepčný automobil Ray predstavuje nové odvážne spojenie vrcholného dizajnu a konštruktérskej šikovnosti. Je ukážkou kreatívneho a futuristického poňatia štvormiestneho kompaktného sedanu na platforme Kia Forte. Pohon konceptu obstaráva hybridné ústrojenstvo, ktoré pozostáva z benzínového štvorvalcového motora, elektromotora a lítiovo-iónovej polymérovej batérie.

Koncept Ray získava energiu aj zo solárnych článkov strešného panela, ktorý dodáva elektrinu na osvetlenie auta a napája systém klimatizácie. Šetrnosti k životnému prostrediu napomáha aj fakt, že okná auta sú potiahnuté tenkou fóliou, ktorá zabraňuje otepľovaniu interiéru slnečnými lúčmi, takže potom klimatizácia nemusí pracovať naplno. Keď je vozidlo zaparkované na slnku, solárne články na streche dodávajú elektrickú energiu do ventilátora znižujúceho teplotu v interiéri.

Kia Ray má moderný aerodynamický dizajn s konštrukčnými prvkami, ktoré zaručujú maximálnu efektivitu. Karoséria má hladké tvary bez zbytočných hrán, plynulý profil a zvýraznenú zadnú bočnú líniu, ktorá sa končí na mierne vyvýšenom kryte batožinového priestoru v záujme minimálneho odporu vzduchu.

Namiesto vonkajších spätných zrkadiel a kľučiek na dverách má vozidlo kamery s detektormi pohybu, ktoré nevyčnievajú z karosérie a ktoré umožňujú bezpečné zmeny jazdného pruhu a otváranie dverí. Predné dvere majú vpredu dole výrez na nohy, ktorý uľahčuje nastupovanie. Zadné dvere s pántmi umiestnenými vzadu majú elegantný a súčasne účelný tvar, ktorý uľahčuje nastupovanie a vystupovanie.

Kia Ray
Sedadlá sú z kompozitných materiálov a vytvárajú dojem, že sa vznášajú v kabíne

V interiéri konceptu Ray sú použité ekologické, recyklované materiály v chladných bielych odtieňoch, ktoré vytvárajú pocit čistoty a zároveň odrážajú tepelné slnečné žiarenie, čo znižuje potrebu používania klimatizácie. Predné a zadné sedadlá z ľahkých kompozitných materiálov vytvárajú dojem, že sa vznášajú v kabíne.

Kia Ray má dotykový ovládací dispej, elektrický volant, izolačné sklá a lítiovo-iónovú polymérovú batériu – to všetko naznačuje, aké technológie možno v blízkej budúcnosti očakávať na automobiloch Kia. Ako vozidlo typu plug-in hybrid bol koncept Ray skonštruovaný tak, aby bol schopný prejsť na čisto elektrický pohon viac ako 80 km na jedno nabitie, pričom má spotrebu v prepočte len 1,4 l paliva na 100 km.

V duchu filozofie EcoDynamics sú vo vozidle použité ľahké pevné materiály. Príkladom je jediný kus skla, ktorý pokrýva celé veko motorového priestoru a ďalší jednoliaty kus skla tvorí čelné sklo spojené s presklenou strechou. Vďaka tomu získavajú cestujúci pocit priestrannosti a vzdušnosti. Kabína pripomína skleník klinovité tvaru a predĺžená zadná časť karosérie zlepšuje aerodynamiku. Odpor vzduchu znižuje aj jednodielny, dokonale hladký integrovaný podvozkový panel, úzke pneumatiky a kolesá s vonkajšou plochou v jednej rovine s karosériou.

Kia Ray
Kia Ray pripomína skleník klinovité tvaru a predĺžená zadná časť zlepšuje aerodynamiku

Koncept Ray dlhý 4,4 metra poháňa celohliníkový 1,4-litrový zážihový motorom s priamym vstrekovaním (GDI) s výkonom 153 koní v kombinácii s elektromotorom s výkonom 106 koní, takže celkový výkon pohonnej sústavy je 259 koní. Pohonná sústava spolupracuje s prevodovkou CVT s plynule meniteľným prevodom. Koncept je schopný vyvinúť najvyššiu rýchlosť 175 km/h. Zaujímavá je spotreba len 3,6 l/100 l/km, a tiež to, že na jednu nádrž prejde až 1200 km.

Špecifikácia konceptu Ray

Motor1,4 GDI /153 k/elektrický motor 106 k
PrevodovkaCVT
Dĺžka4,400 mm
Šírka1,850 mm
Výška1,360 mm
Rázvor2,700 mm
Pneumatiky195/50 R20 s nízkym valivým odporom
BatérieLithium-ion polymer
Najvyššia rýchlosť175 km/h
Spotreba paliva3,6 l/100 km

Autor: J. Goldberger
Foto: Kia
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.