Kia Ray: koncept Plug-in Hybrid

Štvrtok, 11 február 2010

Ľudia chcú byť šetrnejší k životnému prostrediu, ale zároveň nechcú jazdiť v nudných, nenápaditých autách, - sú slová hlavného dizajnéra spoločnosti Kia Motors Corporation Petra Schreyera. V tomto duchu postupovali vývojári kórejskej automobilky pri tvorbe štvordverového štvormiestneho konceptu Ray, ktorý je ďalšou ukážkou toho, čo možno očakávať od automobilky Kia v oblasti automobilov a pohonov šetrných k životnému prostrediu. Koncept Ray mal premiéru v uplynulých dňoch na autosalóne v americkom Detroite.

Kia Ray
Koncept Ray je ukážkou kreatívneho a futuristického poňatia štvormiestneho sedana

Koncepčný automobil Ray predstavuje nové odvážne spojenie vrcholného dizajnu a konštruktérskej šikovnosti. Je ukážkou kreatívneho a futuristického poňatia štvormiestneho kompaktného sedanu na platforme Kia Forte. Pohon konceptu obstaráva hybridné ústrojenstvo, ktoré pozostáva z benzínového štvorvalcového motora, elektromotora a lítiovo-iónovej polymérovej batérie.

Koncept Ray získava energiu aj zo solárnych článkov strešného panela, ktorý dodáva elektrinu na osvetlenie auta a napája systém klimatizácie. Šetrnosti k životnému prostrediu napomáha aj fakt, že okná auta sú potiahnuté tenkou fóliou, ktorá zabraňuje otepľovaniu interiéru slnečnými lúčmi, takže potom klimatizácia nemusí pracovať naplno. Keď je vozidlo zaparkované na slnku, solárne články na streche dodávajú elektrickú energiu do ventilátora znižujúceho teplotu v interiéri.

Kia Ray má moderný aerodynamický dizajn s konštrukčnými prvkami, ktoré zaručujú maximálnu efektivitu. Karoséria má hladké tvary bez zbytočných hrán, plynulý profil a zvýraznenú zadnú bočnú líniu, ktorá sa končí na mierne vyvýšenom kryte batožinového priestoru v záujme minimálneho odporu vzduchu.

Namiesto vonkajších spätných zrkadiel a kľučiek na dverách má vozidlo kamery s detektormi pohybu, ktoré nevyčnievajú z karosérie a ktoré umožňujú bezpečné zmeny jazdného pruhu a otváranie dverí. Predné dvere majú vpredu dole výrez na nohy, ktorý uľahčuje nastupovanie. Zadné dvere s pántmi umiestnenými vzadu majú elegantný a súčasne účelný tvar, ktorý uľahčuje nastupovanie a vystupovanie.

Kia Ray
Sedadlá sú z kompozitných materiálov a vytvárajú dojem, že sa vznášajú v kabíne

V interiéri konceptu Ray sú použité ekologické, recyklované materiály v chladných bielych odtieňoch, ktoré vytvárajú pocit čistoty a zároveň odrážajú tepelné slnečné žiarenie, čo znižuje potrebu používania klimatizácie. Predné a zadné sedadlá z ľahkých kompozitných materiálov vytvárajú dojem, že sa vznášajú v kabíne.

Kia Ray má dotykový ovládací dispej, elektrický volant, izolačné sklá a lítiovo-iónovú polymérovú batériu – to všetko naznačuje, aké technológie možno v blízkej budúcnosti očakávať na automobiloch Kia. Ako vozidlo typu plug-in hybrid bol koncept Ray skonštruovaný tak, aby bol schopný prejsť na čisto elektrický pohon viac ako 80 km na jedno nabitie, pričom má spotrebu v prepočte len 1,4 l paliva na 100 km.

V duchu filozofie EcoDynamics sú vo vozidle použité ľahké pevné materiály. Príkladom je jediný kus skla, ktorý pokrýva celé veko motorového priestoru a ďalší jednoliaty kus skla tvorí čelné sklo spojené s presklenou strechou. Vďaka tomu získavajú cestujúci pocit priestrannosti a vzdušnosti. Kabína pripomína skleník klinovité tvaru a predĺžená zadná časť karosérie zlepšuje aerodynamiku. Odpor vzduchu znižuje aj jednodielny, dokonale hladký integrovaný podvozkový panel, úzke pneumatiky a kolesá s vonkajšou plochou v jednej rovine s karosériou.

Kia Ray
Kia Ray pripomína skleník klinovité tvaru a predĺžená zadná časť zlepšuje aerodynamiku

Koncept Ray dlhý 4,4 metra poháňa celohliníkový 1,4-litrový zážihový motorom s priamym vstrekovaním (GDI) s výkonom 153 koní v kombinácii s elektromotorom s výkonom 106 koní, takže celkový výkon pohonnej sústavy je 259 koní. Pohonná sústava spolupracuje s prevodovkou CVT s plynule meniteľným prevodom. Koncept je schopný vyvinúť najvyššiu rýchlosť 175 km/h. Zaujímavá je spotreba len 3,6 l/100 l/km, a tiež to, že na jednu nádrž prejde až 1200 km.

Špecifikácia konceptu Ray

Motor1,4 GDI /153 k/elektrický motor 106 k
PrevodovkaCVT
Dĺžka4,400 mm
Šírka1,850 mm
Výška1,360 mm
Rázvor2,700 mm
Pneumatiky195/50 R20 s nízkym valivým odporom
BatérieLithium-ion polymer
Najvyššia rýchlosť175 km/h
Spotreba paliva3,6 l/100 km

Autor: J. Goldberger
Foto: Kia
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."