Kia Soul Flex jazdí aj na etanol

Utorok, 16 november 2010

Prvý agregát z Korey, ktorý spaľuje striedavo benzín a etanol, vystavovala spoločnosť Kia na autosalóne v brazílskom Sao Paulo. Išlo o svetovú premiéru prvého takto kombinovaného agregátu v dejinách značky. Soul Flex oslávila v Brazílii svoj svetový debut na poli ekologických modelov budúcnosti.

Kia Soul Flex
Nový Soul Flex, ktorý alternatívne spaľuje benzín i etanol, mal svetovú premiéru v Brazílii

Kia Soul Flex ako prvý kórejský model FFV (Flexibile Fuel Vehicle) môže spaľovať buď 100 % etanolu alebo 100 % benzínu. Tento model je špeciálne navrhnutý pre brazílsky trh, keďže práve tu tvoria "flex" modely viac ako 85 % predaja nových automobilov.

V súčasnosti patrí Brazílii druhá priečka svetovej výroby etanolu, a tak motoristi radi využívajú túto alternatívnu formu pohonu, najmä kvôli jeho nízkej cene. Etanol je totiž až o 40 % lacnejší ako klasický benzín. Svoju úlohu zohráva aj daň z predaja nových vozidiel. Kým pri klasických autách tvorí 13 % z ceny auta, za vozidlo s pohonom "flex" zaplatí brazílsky zákazník o 2 % menej.

Nový Soul Flex s jedinečnými prvkami exteriéru sa môže podľa výrobcu pochváliť až o 44 % nižšou spotrebou paliva v porovnaní so súčasnou benzínovou verziou pri zachovaní výkonu 128 koní a krútiaceho momentu 165 Nm. To predstavuje o 3,2 % vyššiu hodnotu v oblasti výkonu a zlepšenú hodnotu krútiaceho momentu až o 3,7 % v porovnaní s klasickým modelom.

Na rozdiel od klasických benzínových verzií musel nový agregát prejsť inováciami v systéme vstrekovania, úpravou katalyzátora a zmenené sú aj hodnoty kompresného pomeru - kombinácia týchto zmien priniesla vynikajúce hodnoty ekonomickej prevádzky.

Viaceré zmeny bolo nutné vykonať najmä z dôvodu rozdielnych vlastností etanolu - oproti benzínu je etanol abrazívnejší, a tak muselo byť upravené predovšetkým palivové čerpadlo, uzáver palivovej nádrže a celý palivový systém, ako aj pomocný systém palivového čerpania tak, aby motor spoľahlivo naštartoval aj pri nízkych teplotách.

Kia Motors začne s exportom Soul Flex do Brazílie už tento mesiac, prvé modely by sa mali v predajniach dealerov objaviť začiatkom budúceho roka. Automobilka plánuje uviesť aj nový Sportage Flex model, a to koncom budúceho roka. Tým chce výrazne posilniť svoje postavenie "flex" verzií na brazílskom trhu.

Autor: J. Goldberger
Foto: Kia
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.