Kia Soul Flex jazdí aj na etanol

Utorok, 16 november 2010

Prvý agregát z Korey, ktorý spaľuje striedavo benzín a etanol, vystavovala spoločnosť Kia na autosalóne v brazílskom Sao Paulo. Išlo o svetovú premiéru prvého takto kombinovaného agregátu v dejinách značky. Soul Flex oslávila v Brazílii svoj svetový debut na poli ekologických modelov budúcnosti.

Kia Soul Flex
Nový Soul Flex, ktorý alternatívne spaľuje benzín i etanol, mal svetovú premiéru v Brazílii

Kia Soul Flex ako prvý kórejský model FFV (Flexibile Fuel Vehicle) môže spaľovať buď 100 % etanolu alebo 100 % benzínu. Tento model je špeciálne navrhnutý pre brazílsky trh, keďže práve tu tvoria "flex" modely viac ako 85 % predaja nových automobilov.

V súčasnosti patrí Brazílii druhá priečka svetovej výroby etanolu, a tak motoristi radi využívajú túto alternatívnu formu pohonu, najmä kvôli jeho nízkej cene. Etanol je totiž až o 40 % lacnejší ako klasický benzín. Svoju úlohu zohráva aj daň z predaja nových vozidiel. Kým pri klasických autách tvorí 13 % z ceny auta, za vozidlo s pohonom "flex" zaplatí brazílsky zákazník o 2 % menej.

Nový Soul Flex s jedinečnými prvkami exteriéru sa môže podľa výrobcu pochváliť až o 44 % nižšou spotrebou paliva v porovnaní so súčasnou benzínovou verziou pri zachovaní výkonu 128 koní a krútiaceho momentu 165 Nm. To predstavuje o 3,2 % vyššiu hodnotu v oblasti výkonu a zlepšenú hodnotu krútiaceho momentu až o 3,7 % v porovnaní s klasickým modelom.

Na rozdiel od klasických benzínových verzií musel nový agregát prejsť inováciami v systéme vstrekovania, úpravou katalyzátora a zmenené sú aj hodnoty kompresného pomeru - kombinácia týchto zmien priniesla vynikajúce hodnoty ekonomickej prevádzky.

Viaceré zmeny bolo nutné vykonať najmä z dôvodu rozdielnych vlastností etanolu - oproti benzínu je etanol abrazívnejší, a tak muselo byť upravené predovšetkým palivové čerpadlo, uzáver palivovej nádrže a celý palivový systém, ako aj pomocný systém palivového čerpania tak, aby motor spoľahlivo naštartoval aj pri nízkych teplotách.

Kia Motors začne s exportom Soul Flex do Brazílie už tento mesiac, prvé modely by sa mali v predajniach dealerov objaviť začiatkom budúceho roka. Automobilka plánuje uviesť aj nový Sportage Flex model, a to koncom budúceho roka. Tým chce výrazne posilniť svoje postavenie "flex" verzií na brazílskom trhu.

Autor: J. Goldberger
Foto: Kia
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.