Koleos: crossover Renaulta

Piatok, 19 september 2008

Trieda automobilov SUV sa už dlhší čas teší veľkej popularite. Ich predaj z roka na rok narastá. K tradičným výrobcom pristupujú noví, pretože z boja o zákazníka nechcú vypadnúť. Pozadu nechcel zostať ani Renault a tak teraz prichádza s modelom Koleos.

Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos

Cieľom Koleosu bude odkrojiť pre Renault kus koláča v podobe čo najviac predaných exemplárov nového crossoveru, modelu, ktorý je niečím medzi SUV a minivanom. Po prvých skúsenostiach s týmto automobilom, ktorý francúzska automobilka vyslala do tvrdého súperenia na trhu aj k nám, si myslíme, že napriek preplnenému trhu ten koláč môže byť pre Francúzov celkom slušný. Koleos má k tomu všetky predpoklady. Veľmi dobre vyzerá, má vzácne gény po predkoch i solídnu továreň, v ktorej sa bude vyrábať. Kabát mu ušili návrhári Renaultu, podvozok a terénne vlohy pre pohon štyroch kolies mu vdýchol partner Nissan a výrobné kapacity nachystal ďalší spojenec Samsung.

Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos

Aby Renault nič neskrýval a odkryl všetky karty, prvé predstavenie pre slovenských novinárov nachystal do prostredia, kde sa Koleos môže predviesť v plnej paráde. Našiel ho kúsok od našich hraníc, za obcou Pachfurth v susednom Rakúsku, kde pred pár rokmi vyrástol krásny areál na tréning a výcvik vodičov tak na ceste, ako aj v náročnom teréne. Tu sme si na vlastnej koži mohli odskúšať, čo Koleos s pohonom štyroch kolies dokáže.

Automobil s rázvorom náprav 269 cm má dĺžku 452 cm, široký je 186,5 a vysoký 269 cm. Nový crossover stojí na platforme známeho Nissanu X-Trailu II. Z neho pochádza riešenie prednej nápravy so zavesením na vzperách McPherson i uchytenie viacprvkovej zadnej nápravy. Krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu rozdeľuje elektronicky riadená medzinápravová spojka. Vodič si môže ručne na stredovom tuneli voliť jeden z troch režimov jazdy – pohon iba predných kolies 2WD, pohon štyroch kolies AUTO alebo LOCK.

Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos

Režim AUTO pripája k pohonu predných kolies aj kolesá zadnej nápravy v pomere 100:0 až 50:50, čo sa deje automaticky podľa režimu jazdy a podkladu, po ktorom sa jazdí. Tretí režim LOCK prepojí obe nápravy napevno a krútiaci moment sa prenáša na nápravy v pomere 50:50. Tento režim možno aplikovať iba do rýchlosti jazdy 40 km/h, po jej prekročení sa systém automaticky sám vypne. Pre jazdu do prudkých kopcov alebo zjazd prudkého klesania má Koleos asistent rozjazdu HSA (do kopca), alebo asistent zjazdu HDC (z kopca). Svetlá výška benzínovej verzie 206 mm a naftovej 188 mm je pre ľahší terén dostatočná a Koleos by s týmito výškami mal zvládnuť prebrodenie do výšky hladiny 45 centimetrov.

Koleos ponúka pod kapotou jeden benzínový štvorvalcový agregát s objemom 2,5 litra a výkonom 170 koní alebo dve výkonové verzie turbodieselového motora s výkonmi 150 koní a 175 koní. Pohon iba predných kolies (2WD) sa ponúka s benzínovým motorom a so 6stupňovým manuálom. Slabší turbodiesel môže byť s pohonom predných kolies, ale aj všetkých štyroch (4WD) - táto verzia aj so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Výkonnejší turbodiesel sa dodáva iba s pohonom štyroch kolies (4WD) a 6stupňovým manuálom.

Renault Koleos Renault Koleos Renault Koleos

Koleos bude k dostaniu vo výbavách Expression, Dynamique a Dynamique Luxe. V základnej Expression sa Koleos dodáva s benzínovým 2,5litrovým motorom (170 k) a s pohonom predných kolies alebo s motorom 2,0 dCi (150 k). Už v tejto základnej výbave mu nechýbajú čelné, bočné a hlavové airbagy, manuálna klimatizácia, rádio s CD prehrávačom, elektronická karta namiesto kľúča, v dvoch smeroch nastaviteľný volant, predné hmlovky a 17palcové disky kolies z ľahkých zliatin. Druhý stupeň Dynamique má navyše dvojzónovú automatickú klimatizáciu, elektrické ovládanie predných o zadných okien, parkovacie senzory vpredu i vzadu, elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších zrkadiel, kožou obšitý volant a ďalšie. Najvyšší stupeň Dynamique Luxe má okrem iného aj stabilizačný systém ESP, ASR, Bi xenónové svetlomety a vývody klimatizácie pre zadné sedadlá.

Koleos má priestranný a variabilný interiér, pohodlné sedadlá a na crossover pomerne veľký 450litrový batožinový priestor. Cestujúci na predných aj zadných sedadlách majú dosť miesta pre nohy i nad hlavou. Jazda s Koleosom je na asfalte príjemne pohodlná, vyššie položené sedadlá a väčšie zasklené plochy umožňujú dobrý výhľad dopredu i do strán. Pri cúvaní sa možno spoliehať aj na parkovacie senzory.

Renault Koleos Renault Koleos

Prekvapením prezentácie bolo, čo Koleos dokázal na terénnych trasách, ktoré pre nás vybrali inštruktori z Pachfurthu. Trasa, ktorá by vyľakala nielen SUV, ale možno aj pravý off-road, bola pre crossover ľahko stráviteľným sústom. Bez problémov zvládal prudké stúpania, ale aj strmé klesania. Pri rozjazde sme chválili asistent rozjazdu HSA, pri zjazdoch zasa asistent HDC. Skvele zvládal aj bočné náklony. Koleos obstál ako profík vo všetkých skúškach, dokázal rozhodne viac, ako sme od neho očakávali.

Renault Koleos – parametre a ceny

Motor2,5 16V2,0 dCi2,0 dCi2,0 dCi
Pohon2WD2WD4WD4WD
Objem (cm³)2488199519951995
Výkon (koní)170150150175
Krút. moment (Nm)226/4400320/2000320/2000360/2000
Max. rýchlosť (km/h)191183182 (177)191
Komb. spotr. (l/100 km)9,67,27,4 (8,3)7,9
Cena
Expression (Sk)647 408695 609
Dynamique (Sk)764 899816 113861 302
Dynamique Aut (Sk)861 302
Dynamique Luxe (Sk)876 365921 554
Dynamique Luxe Aut (Sk)921 554

Špecificky riešené sú zadné dvere batožinového priestoru s dvojitým otváraním. Ich horná presklená časť sa otvára klasicky hore, spodná sa vyklopí dozadu dolu a znesie záťaž až 200 kg. Táto časť dverí po sklopení je 75 cm nad úrovňou terénu, čo uľahčuje nakladanie batožín. Ozdobou Koleosu je jeho príplatkový autodiosystém Bose, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre tento model automobilu.

Renault Koleos sa na Slovensku predáva od 15. septembra

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.