Koleos: prvý crossover Renaultu

Streda, 13 február 2008

Renault dlho odolával pokušeniu vstúpiť do sveta pseudoterénnych automobilov. Nový crossover Koleos však tomuto pokušeniu neodolal.

Renault Koleos Renault Koleos

Už aj Renault má svoj crossover, Koleos. Premiéru bude mať na ženevskom autosalóne začiatkom marca tohto roku. Koncipovali ho ako viacúčelový automobil, vďaka čomu je vhodný rovnako do mesta, na bežné cesty, na diaľnice a tiež do terénu. Koleos je pohodlný ako hatchback (batožinový priestor má 450 alebo 1380 litrov – pri sklopení zadných sedadiel) a vyznačuje sa aj vlastnosťami kompaktného jednopriestorového automobilu. Ponúka tiež vysokú úroveň bezpečnosti a komfortu.

Koleos naplánoval a navrhol Renault, vyvinul Nissan a vyrobila ho fabrika Renault Samsung Motors v Kórei. Je dielom spolupráce tímov troch značiek aliancie Renault-Nissan. Svojim prvým crossoverom s pohonom 4x4 dokázal Renault svoju schopnosť aj v segmente, v ktorom doteraz nemal tradíciu. Ide o pohodlný a ľahko ovládateľný automobil, ktorý bude môcť aj do terénu. Koleos má striedme rozmery: dĺžku 4,52 m a šírku 1,85 m. Využíva štylistické prvky automobilov 4x4, zachováva si dynamicky vyvážené línie a nechýbajú mu ani atribúty terénneho vozidla ako väčšia svetlá výška a robustnosnosť.

Renault Koleos

Renault sa na vstup do segmentu SUV pripravoval dlhší čas. Už v roku 2000 pripravil štúdiu a v roku 2006 v Paríži predstavený koncept už s menom Koleos predstavoval základ nového modelu. Stojí na platforme 4x4 s pohonom všetkých kolies od Nissanu, zatiaľ čo karoséria je bližšia Renaultu. Podvozok pochádza z X-Trailu, predná náprava je typu McPherson a zadná viacprvková. Pri pohone 4x4 za normálnych okolností sa krútiaci moment prenáša na predné kolesá, pri strate adhézie až 50 % aj na zadné. Priechodnosť v teréne limitujú nasledovné hodnoty: svetlá výška 188 mm až 206 mm (turbodiesel a benzín), a nájazdové uhly vpredu/vzadu 27 a 31 stupňov.

Koleos sa bude dodávať v dvoch vyhotoveniach hnacieho ústrojenstva. Pre pohon iba prednej nápravy budú pohonnými jednotkami benzínový štvorvalec 2,5 l (170 k, 226 Nm) od Nissanu, alebo francúzsky turbodiesel 2,0 dCi (150 k, 320 Nm) v spojení so 6stupňovou manuálnou prevodovkou alebo prevodovkou CVT od Nissana. Táto jednotka bude poháňať aj Koleos 4x4. Silnejší turbodiesel 2,0 dCi (172 k, 360 Nm) bude výhradne pre Koleos 4x4 v spojení so 6stupňovým manuálom.

Záruka na crossover Renault Koleos bude 3 roky alebo 150 tisíc km. Renault by sa ním rád dostal do spoločnosti najlepších v tejto kategórii. Predaj sa má začať v polovici tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.