Land Rover Discovery: Z off-roadu na SUV

Pondelok, 03 apríl 2017

Premiéru si nový Land Rover Discovery piatej generácie odbil vlani na jeseň na autosalóne v Paríži a v týchto dňoch už vstúpil na slovenský trh. Vieme, že jeho cena sa začína na 51 698 eurách, že sa už dá objednať a do garáže si ho nový majitelia budú môcť zaparkovať v priebehu mája, kedy na Slovensko zavítajú prvé kusy tohto extrémneho SUV.

1 Land Rover Discovery
Land Rover Discovery piatej generácie uvedený v Paríži 2016 prichádza teraz do predaja

Vráťme sa krátko histórie: Prvý Discovery uviedla automobilka ešte v septembri roku 1989 na autosalóne vo Frankfurte. Rovnako na jeseň, ale v roku 1998 mal premiéru Discovery2. Začiatkom roku 2004, tentoraz v New Yorku, sa predstavil Discovery3. Potom prišiel facelift označený ako Discovery4 s novým turbodieselom 3,0 TDV6 a benzínovým 5,0 V8.

Dva roky nato pribudol naftový motor a 8stupňová automatická prevodovka a koncom roka 2013 tu bol ďalší facelift a nový benzínový motor 3,0 V8 s kompresorom. V Paríži v septembri 2016 predstavil potom Land Rover novú generáciu Discovery5/LD5, ktorú teraz uvádza do predaja.

Po 28 rokoch od uvedenia prvej generácie je tu úplne nový model, ktorý predstavuje odklon od nekompromisného off-roadu k excelentnému SUV, ktoré nemá žiadne zbytočné dizajnové kudrlinky a jeho karoséria s oblými tvarmi pôsobí čisto. Za povšimnutie stojí unikátny predný nárazník, ozdobné prvky na predných blatníkoch, úzke zvislé otvory na prívod vzduchu k predným brzdám alebo charakteristická "vlnka" strechy na prostredným B-stĺpikom. Postupne a len evolučne upravovaná karoséria novinky vyzerá veľmi dobre a auto má majestátny postoj.

Novinka svojim vzhľadom nadväzuje na predchádzajúci model, pričom si zachováva jeho charakteristické detaily ako už spomínanú vlnku či zvýšenú časť strechy nad zadnými sedadlami. Charakteristické pre nový model je riešené zadné čelo a asymetricky umiestnená registračná značka.

Nová generácia Discovery5 automobilky Land Rover je oproti predchodcovi značne zmenená. Nielen dizajnovo oblými tvarmi, ale aj novou technikou. Veľkou zmenou nového Discovery5 je, že oceľový rám nahradila hliníková samonosná karoséria a platforma prevzatá z väčších Range Roverov. Došlo aj k nárastu vonkajších rozmerov. Novinka je dlhá 4970 mm, čo je o 140 mm viac ako mal predchodca. Rázvor náprav je dlhší o 40 mm, takže teraz meria 2923 mm. Väčšia je aj svetlá výška auta, tá má teraz 283 milimetrami.

Prechodom z oceľového rámu na samonosnú karosériu ubudlo novému Discovery5 až 451 kilogramov, keď predchodca vážil 2550 kg a novinka má 2099 kg. Niektoré zdroje uvádzajú úbytok hmotnosti nového modelu až 480 kg, čo však zrejme súvisí s tým, aký motor sa použil a zvolená výbava. Zväčšenie vonkajších rozmerov prispelo k zmenám a úpravám vnútorného priestoru, ktorý je teraz väčší.

Zmeny vonkajších rozmerov umožnili konštruktérom navrhnúť interiér s dvomi i tromi radmi sedadiel. V usporiadaní s tromi radmi sedadiel je priestor pre batožiny dosť obmedzený. Prístup k tretiemu radu je však celkom dobrý. Druhý a tretí rad má elektromechanické nastavovanie a ovládať sa dajú aj unikátnym spôsobom pomocou mobilnej aplikácie Land Rover. Ovládať sedadlá je možné aj pomocou tlačidla z batožinového priestoru. Druhý a tretí rad sedadiel sa dá sklopiť do roviny.

Z pohonných jednotiek ponúka Land Rover pre nový Discovery5 benzínové i naftové, štvor- i šesťvalce a pred všetky výlučne len osemstupňový automat ZF. Samozrejmý je pohon všetkých kolies. Zo štvorvalcových motorov je na výber turbodiesel 2,0 Td4/180k (132 kW), alebo benzínový Si4/233k (177 kW). Z vidlicových šesťvalcov je v ponuke naftový Td6/258k (190 kW a 600 Nm), alebo benzínový Si6/340k (250 kW, 450 Nm). Samozrejmosťou pri všetkých modeloch a verziách je pohon všetkých kolies.

Ceny Land Rover Discovery5

MotorVýbava SVýbava SEVýbava HSEVýbava HSE
2,0 Td4 132 kW51 698 €54 121 €62 566 €69 172 €
2,0 Si4 177 kW55 638 €58 060 €66 545 €73 111 €
3,0 Td6 190 kW–-60 081 €68 566 €75 132 €
3,0 Si6 250 kW–-60 081 €68 566 €75 132 €

Nový Discovery je elegantný, priestranný a moderný automobil vhodný pre rodinu aj na dobrodružné ciele. Je komfortný na asfalte, rýchly na diaľnici a spoľahlivý nielen na poľných cestách, ale v zložitom a ťažšom teréne. Už samotný údaj so svetlou výškou 283 mm (+ 43 mm oproti predchodcovi) a brodivosť 900 mm (doterajší model mal 700 mm) je rešpektovania hodný. Kabína je veľmi prakticky riešená pre piatich cestujúcich alebo siedmich dospelých cestujúcich, v tomto prípade však nie ako konfigurácia 5+2.

1 Land Rover Discovery 2 Land Rover Discovery 3 Land Rover Discovery 4 Land Rover Discovery 5 Land Rover Discovery 6 Land Rover Discovery 7 Land Rover Discovery 8 Land Rover Discovery 9 Land Rover Discovery
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.