Leon Cupra: najostrejší Seat

Sobota, 16 máj 2009

V pôvodnej koncepcii koncern Volkswagen pridelil španielskemu Seatu výrobu automobilov dostupnej športovej značky. Jedným z najnovších modelov je Leon Cupra. Po facelifte sériového modelu, ktorý len prednedávnom obohatil aj náš trh, predstavuje sa teraz aj najostrejšia verzia tohto hatchbacku nižšej strednej triedy.

Seat Leon Cupra
Najostrejšiu verziu Seatu poháňa dvojlitrový benzínový motor s výkonom 240 koní

Novinka má premiéru v týchto dňoch na autosalóne v Barcelone (od 9. do 17. mája), podobne ako menší ostrý model Ibiza FR. Pripomeňme, že pretekárska verzia Leonu Cupra získala v minulom roku titul majstra sveta WTCC tak v kategórii jednotlivcov ako aj značiek a sériový model by na tieto úspechy rád nadviazal. Pod kapotou má Leon Cupra benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 240 koní pri 5700 otáčkach a krútiaci moment 330 Nm od 2200 do 5500 otáčok.

Seat Leon Cupra
Zmeny na karosériu sa nesú v duchu novonastúpenej dizajnovej línie Seatu

Nový Leon Cupra podobne ako bežný Leon má zmeny na exteriéri i v interiéri. Nové sú oba nárazníky, maska chladiča má na rozdiel od predchodcu vzor včelieho plastu a pod ňou tri nové vstupy pre vzduch a nápis Cupra. Väčšie s novým dizajnom sú vonkajšie spätné zrkadlá, aj u nového modelu ako u predchodcu majú čiernu farbu. Interiér zdobia dekoratívne prvky z hliníka – nájdeme ho napríklad na volante, ale z hliníka sú aj ovládacie pedále. Sedadlá, ktoré môžu byť na prianie kožené alebo prešívané bielou niťou, majú výrazne športové tvarovanie a opatrené sú logami Cupra.

Rovnako ako predchádzajúca verzia aj nový Leon Cupra má pod kapotou už spomínaný motor 2,0 TSI/240k. Dosahuje s ním maximálnu rýchlosť 247 km/h, zrýchlenie z 0-100 km/h trvá len 6,4 sekundy a kilometer s pevným štartom zvládne za 26,4 sekundy. Priemerná kombinovaná spotreba paliva je 8,3 litra na 100 km.

Seat Leon Cupra
Interiér zdobia dekoratívne prvky z hliníka – nájdeme ho napríklad na volante, stredovom paneli a z hliníka sú aj pedále a opierka ľavej nohy

Nový Leon Cupra má v štandardnej výbave systémy ako ABS a TCS, ESP s EBA, XDS, kontrolku zmenu tlaku v pneumatikách, osem airbagov, automatickú klimatizáciu, predné hmlovky s natáčacou funkciou, palubný počítač, tempomat, športové odpruženie a rádio s CD + MP3 s ôsmimi reproduktormi + Aux-in a mnohé ďalšie.

Autor: J. Goldberger
Foto: Seat
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.