Lexus chystá nový systém pohonu

Piatok, 28 máj 2021

Vyšším výkonom a lepšou jazdnou dynamikou sa budú vyznačovať budúce modely značky Lexus s novým systémom pohonu Direct4.Už ukázal prvé detaily a technické údaje nového pohonu 4x4, ktorým budú vybavené elektrické, ale aj hybridné autá tejto japonskej značky.

1-lexus-prototypes

Systém Direct4 Wheel Drive Force Control umožňuje ovplyvňovať pohyb vozidla nezávislým riadením krútiaceho momentu, ktorý prichádza na každé zo štyroch kolies. Použitím podobných riešení chce automobilka využiť vynikajúcu odozvu elektromotorov na zvýšenie jazdnej dynamiky pri zachovaní komfortu a úrovne riadenia aké má mať prémiová trieda.

Lexus predstavil fungovanie systému v maskovanom prototype elektrického SUV. Neprezradil, aký model auta sa skrýval pod kamuflážou. Vie sa len, že auto bolo vybavené samostatnými elektromotormi nad nápravami, oba s výkonom 150 kW (204 k) a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm.

Výhody nového pohonu budú môcť využívať aj zákazníci, ktorí si kúpia niektorý z pripravovaných hybridov Lexusu. Japonci predstavili fungovanie systému v ďalšom maskovanom aute. Išlo o hybridný sedan, pravdepodobne model ES. Automobil bol vybavený spaľovacím motorom s výkonom 177 koní a krútiacim momentom 220 Nm a dvomi elektromotormi. Oba s výkonom 109 kW, ale rozličným krútiacim momentom - predný s 330 Nm a zadný 240 Nm.

Systém Direct4 ponúka dva režimy pohonu 4x4. V prvom prípade krútiaci moment ide na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50, v druhom prípade sa prenáša v pomere 80 % na zadné kolesá a 20 % na predné, vďaka čomu sa z auta stáva vozidlo s takmer zadným pohonom. Kombinácia troch motorov predznamenáva aj vysokú dynamiku, aj keď Lexus zatiaľ neposkytol žiadne údaje o celkovom výkone systému.

Tajomstvom hybridu so systémom Direct4 je tzv. E-náprava, ktorá spája diferenciál a elektromotor do jednej jednotky, a tá potom priamo poháňa kolesá tejto nápravy. Toto riešenie nevyžaduje použitie prídavného hriadeľa, ktorý prenáša krútiaci moment zo spaľovacieho motora. K elektrickej jednotke stačí iba priviesť energiu. Lexus podobné usporiadanie využíva aj pri pohone E-Four vo svojich hybridných SUV. Použitie sedanu ako vývojového vozidla naznačuje, že bude k dispozícii vo viacerých modeloch.

1-lexus-prototypes 2-lexus-prototypes
Autor: J. Goldberger, Zdroj: Lexus
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
VW-Slovakia
Volkswagen Slovakia avizuje v tejto náročnej koronavírusovej situácii sto voľných pracovných miest. Nových zamestnancov hľadá na montážne linky vozidiel pre svoj výrobný závod v Devínskej Novej Vsi. Dopyt po nových zamestnancoch súvisí s dynamickým vývojom výrobného plánu, ktorý je podmienený aktuálnym nárastom dopytu nových automobilov na svetových trhoch. Volkswagen Slovakia tak potvrdzuje pozíciu podniku ako stabilného a spoľahlivého zamestnávateľa, v ktorom vyše 40 % zamestnancov pracuje nepretržite viac ako 10 rokov. V horizonte najbližších rokov očakáva podnik v súvislosti s príchodom nových generácií modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb vytvorenie ďalších približne dvetisíc nových pracovných miest.
1-Eli-Tomac
Pneumatiky Dunlop Geomax MX53 pre motokros dostali ocenenie Výrobok roka 2020. Po rozsiahlom testovaní je to výraz uznania za ich úžitkové vlastností a dlhú životnosť. Testy organizoval špecializovaný Cross Magazin. Ocenenie sa motokrosovým pneumatikám dostalo za vlastnosti na stredne tvrdom až tvrdom teréne a za životnosť, ktorú preukázali v testoch. Dunlop Geomax MX53 nielen že predstavujú pokrok v porovnaní s predchádzajúcou generáciou Geomax MX52, ale sú kompromis medzi úžitkovými vlastnosťami a dlhou životnosťou. Pneumatikám Dunlop Geomax dôverujú poprední motocykloví výrobcovia, ktorí ich používajú na prvotnú výbavu svojich motocyklov, ale aj víťazní jazdci a tímy z majstrovstiev sveta v motokrose MXGP a Monster Energy Supercross.
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.