Mégane RS - ďalší ostrý Renault

Nedeľa, 06 december 2009

Renault Mégane nie je v rodine ostrých hot hatchov, teda ostrých hatchbackov, neznámy objekt. K novému modelu RS sa Renault dopracovával postupne. Už pred ním zaujal každý z predchádzajúcich ostrých modelov, či už to bol model Cup alebo F1, ale najmä najostrejšia verzia Mégana, model R26R. Nová verzia ostrého hatchbacku, Mégane RS, je najostrejšia zo všetkých doterajších. Čím okrem stáda 250 koní môže učarovať?

Mégane RS
Mégane RS vyzerá skvele a tak aj jazdí. Na bežnej ceste, ale najmä na pretekárskom okruhu

Nový Mégane RS prichádza vo dvoch naladeniach podvozku – s tvrdo naladeným a dobre vybaveným Sport a tvrdším a športovejším Cup. Predáva sa vo verziách RS Luxe (podvozok Sport) a RS Chassis Cup (podvozok Cup), obe sú za rovnakú cenu 28 900 eur a k dostaniu sú aj na Slovensku. Každá má pod kapotou rovných 250 koní a 340 Nm, ktoré produkuje dvojlitrový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom Twin scroll.

Nový Mégane RS sa môže pochváliť bohatou špecifickou výbavou, ktorá ešte zvyšuje radosť z jazdy. Napríklad RS Dynamic Managementom, ktorý umožňuje výber z troch režimov ESP, alebo RS displej s prehľadom informácií o jazde. RS displej má len verzia RS Chassis Cup. Obe verzie majú plne vypínateľné ESP, výkonné brzdy so štvorpiestikovými strmeňmi Brembo a model s podvozkom Cup aj samosvorný diferenciál.

Mégane RS vychádza zo sériového modelu Mégane Coupé, má aj rovnaké štýlové črty, ale vďaka novým dizajnovým prvkom viac športového ducha. Dynamické línie kupé sa kombinujú s novými detailami. Širšie blatníky ukrývajú impozantné 18palcové kolesá (verzia Cup) alebo 19palcové (verzia Sport). Predný nárazník má vstavaný široký nasávací otvor vzduchu, aerodynamické lopatky typu formuly 1, výfukové potrubie, difúzor a zadný okrajový spojler. Predné LED svetlá, vsadené do predného spojlera, zdôrazňujú športový vzhľad auta.

Vzhľad nového Mégane RS je nekompromisne športový. Jeho dizajn je dostatočne agresívny. Z každého pohľadu, ale najmä z profilu vyzerá RS veľmi moderne, vyvážene a príťažlivo. Nový Mégane RS je nielen športové, ale aj moderné a elegantné auto. Oproti uznávanému predchodcovi R26 využíva nový Mégane RS novú tuhšiu karosériu, vylepšený a veľmi kvalitný podvozok, vyšší výkon motora (250 koní) i vyšší krútiaci moment (340 Nm – už od 1900 otáčok). Technika vychádza tiež z predchádzajúcej generácie – vzadu je relatívne jednoduchá náprava so skrutnou priečkou a vpredu unikátna konštrukcia principiálne podobná McPhersonu, má však oddelený čap riadenia, uložený v masívnom puzdre.

Mégane RS
Renault Mégane RS je z každého pohľadu moderný, vyvážený a veľmi príťažlivý automobil

Športovo-elegantný štýl exteriéru sa prenáša aj do interiéru. Tmavý obklad kontrastuje s pozadím otáčkomera a prešívaním na volante v odtieni žltá Sport. Verzia RS Chassis Cup obsahuje aj ďalšie prvky v žltej farbe – bezpečnostné pásy, dvojfarebné sivožlté poťahy a prešívanie na dverách a radiacej páke. Nekompromisne športové, zároveň však aj pohodlné, je aj sedadlo vodiča a spolujazdca. Predné operadlá a sedadlá majú bočné opory. Sedadlo vodiča je nastaviteľné výškovo (70 mm) i pozdĺžne (240 mm). Kožené sedadlá sú elektricky vyhrievané a nastaviteľné s pamäťou (verzia RS Luxe). Volant potiahnutý brúsenou kožou možno výškovo i pozdĺžne nastavovať, je športový a zároveň pohodlný. Zážitky z jazdy podčiarkujú hliníkové pedále a opierka na nohu.

Samozrejmosťou Megana RS sú kvalitné použité materiály . Špeciálnu pozornosť venovali v Renaulte montáži, ale aj takým malým detailom, akým je napríklad znak Renault Sport – je na maske chladiča, na zadných dverách, prahoch, opierkach hlavy, na pozadí otáčkomera a na palubnej doske.

Keď v Renaulte vyvíjali nový Megane RS, na porovnávanie v dynamike si vybrali napríklad Golf GTI, Ford Focus ST, ale aj Focus RS, Audi S3 a iné. Už to napovedá, že latku nastavili v Renaulte poriadne vysoko. Prvé ohlasy na RS hovoria o samých chválach na výkon, ovládateľnosť, dynamiku, jazdné vlastnosti, ale aj na komfort. Tak na bežných cestách, ako aj na pretekárskych okruhoch.

Autor: J. Goldberger
Foto: Renault
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.