Mercedes na palivové články

Pondelok, 25 január 2010

Ak by vás Mercedes zobral medzi dvesto vybraných zákazníkov, dostali by ste na testovanie tichý, kultivovaný a veľmi úsporný automobil, navyše by z jeho pohonného agregátu nevychádzali žiadne exhaláty, ale čistá voda. Ak by ste si takýto automobil obstarali neskôr natrvalo, náš štát by to určite nepovažoval za žiadny mimoriadne prínosný počin, pretože emisie zrejme budeme považovať aj v budúcnosti za artikel vhodný na slušné speňaženie, samozrejme, prostredníctvom vybranej garážovej firmy. Najskôr americkej, prípadne švajčiarskej.

Mercedes-Benz B F-CELL

Potom by aj Mercedes-Benz B s označením F-CELL (fuel cell – palivový článok), prvý elektromobil nemeckej značky s pohonom na palivové články, iba s problémami hľadal zákazníkov. Predovšetkým preto, že zákazník ani automobilka by nemali od štátu žiadny bonus či úľavu na dani, a potom preto, že takáto vecička na elektrický pohon nebude lacná.

Tentoraz však o žiadne veľké peniaze od prvých používateľov nejde, pretože všetky náklady spojené s výrobou prvých 200 kusov elektrickým prúdom poháňaných automobilov Mercedes-Benz B F-CELL – pre Európu a Spojené štáty, ktoré sa vyrábajú v podmienkach sériovej výroby a ktoré sú pre vybraných fleetových zákazníkov – znáša výrobca.

Mercedes B F-CELL poháňa kompaktný synchrónny elektromotor s výkonom 136 koní a najvyšším krútiacim momentom 290 Nm (už od voľnobežných otáčok), pričom vyvinie rýchlosť až 170 km/h. To sú parametre na úrovni dvojlitrového benzínového motora. B F-CELL by podľa prepočtu spotreboval na 100 km iba 3,3 l motorovej nafty.

Inteligentná riadiaca jednotka pripája podľa potreby elektromotor Mercedesu B F-CELL buď na palivové články (v nich sa mení energia chemická reakciou vodíka s kyslíkom na energiu elektrickú), ktoré vyrábajú elektrický prúd zo stlačeného vodíka, alebo na výkonný lítium-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh a výkonom 35 kW. Pritom nedochádza k žiadnej emisii škodlivín. Systém rekuperuje nielen teplo vznikajúce pri brzdení na elektrickú energiu, ale aj po zložení nohy z plynového pedálu. B F.CELL prejde na jedno dotankovanie vzdialenosť do 400 km, čo prevyšuje potreby bežnej mestskej prevádzky. Navyše je schopné štartovať aj pri teplotách do mínus 25 stupňov Celzia.

Hlavné prvky pohonu sú chránené v dvojitej podlahe (výhoda: nižšie ťažisko), takže interiér má štyri plnohodnotné miesta na sedenie a batožinový priestor s objemom 416 litrov možno využívať v plnom rozsahu. Okrem toho sendvičová konštrukcia zaručuje aj vysoký stupeň ochrany, čo potvrdili i desiatky nárazových testov, ktoré už B F-CELL absolvoval.

Kedy budú automobily na palivové články bežné na cestách? Bariérami sú vysoká cena nových technológií a nedostatočná sieť staníc na plnenie vodíka. V domovskej krajine modelu Mercedes B F-CELL by masovejšie rozšírenie pohonu s palivovými článkami mohlo byť reálne do roku 2020, kedy to bude napríklad u nás, na to dnes odpoveď rozhodne nedostaneme.

Mercedes-Benz B F-CELL Mercedes-Benz B F-CELL Mercedes-Benz B F-CELL Mercedes-Benz B F-CELL
Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.