Mercedes na palivové články

Pondelok, 25 január 2010

Ak by vás Mercedes zobral medzi dvesto vybraných zákazníkov, dostali by ste na testovanie tichý, kultivovaný a veľmi úsporný automobil, navyše by z jeho pohonného agregátu nevychádzali žiadne exhaláty, ale čistá voda. Ak by ste si takýto automobil obstarali neskôr natrvalo, náš štát by to určite nepovažoval za žiadny mimoriadne prínosný počin, pretože emisie zrejme budeme považovať aj v budúcnosti za artikel vhodný na slušné speňaženie, samozrejme, prostredníctvom vybranej garážovej firmy. Najskôr americkej, prípadne švajčiarskej.

Mercedes-Benz B F-CELL

Potom by aj Mercedes-Benz B s označením F-CELL (fuel cell – palivový článok), prvý elektromobil nemeckej značky s pohonom na palivové články, iba s problémami hľadal zákazníkov. Predovšetkým preto, že zákazník ani automobilka by nemali od štátu žiadny bonus či úľavu na dani, a potom preto, že takáto vecička na elektrický pohon nebude lacná.

Tentoraz však o žiadne veľké peniaze od prvých používateľov nejde, pretože všetky náklady spojené s výrobou prvých 200 kusov elektrickým prúdom poháňaných automobilov Mercedes-Benz B F-CELL – pre Európu a Spojené štáty, ktoré sa vyrábajú v podmienkach sériovej výroby a ktoré sú pre vybraných fleetových zákazníkov – znáša výrobca.

Mercedes B F-CELL poháňa kompaktný synchrónny elektromotor s výkonom 136 koní a najvyšším krútiacim momentom 290 Nm (už od voľnobežných otáčok), pričom vyvinie rýchlosť až 170 km/h. To sú parametre na úrovni dvojlitrového benzínového motora. B F-CELL by podľa prepočtu spotreboval na 100 km iba 3,3 l motorovej nafty.

Inteligentná riadiaca jednotka pripája podľa potreby elektromotor Mercedesu B F-CELL buď na palivové články (v nich sa mení energia chemická reakciou vodíka s kyslíkom na energiu elektrickú), ktoré vyrábajú elektrický prúd zo stlačeného vodíka, alebo na výkonný lítium-iónový akumulátor s kapacitou 1,4 kWh a výkonom 35 kW. Pritom nedochádza k žiadnej emisii škodlivín. Systém rekuperuje nielen teplo vznikajúce pri brzdení na elektrickú energiu, ale aj po zložení nohy z plynového pedálu. B F.CELL prejde na jedno dotankovanie vzdialenosť do 400 km, čo prevyšuje potreby bežnej mestskej prevádzky. Navyše je schopné štartovať aj pri teplotách do mínus 25 stupňov Celzia.

Hlavné prvky pohonu sú chránené v dvojitej podlahe (výhoda: nižšie ťažisko), takže interiér má štyri plnohodnotné miesta na sedenie a batožinový priestor s objemom 416 litrov možno využívať v plnom rozsahu. Okrem toho sendvičová konštrukcia zaručuje aj vysoký stupeň ochrany, čo potvrdili i desiatky nárazových testov, ktoré už B F-CELL absolvoval.

Kedy budú automobily na palivové články bežné na cestách? Bariérami sú vysoká cena nových technológií a nedostatočná sieť staníc na plnenie vodíka. V domovskej krajine modelu Mercedes B F-CELL by masovejšie rozšírenie pohonu s palivovými článkami mohlo byť reálne do roku 2020, kedy to bude napríklad u nás, na to dnes odpoveď rozhodne nedostaneme.

Mercedes-Benz B F-CELL Mercedes-Benz B F-CELL Mercedes-Benz B F-CELL Mercedes-Benz B F-CELL
Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5
lexus-lbx-venezia
Lexus sa už po siedmy raz vracia ako oficiálne vozidlo medzinárodného filmového festivalu v Benátkach a potvrdzuje, že je patrí k svetu svetovej kinematografie. Nový kompaktný crossover LBX bude súčasťou flotily elektrifikovaných vozidiel Lexus pre luxusnú prepravu VIP účastníkov festivalu. Medzi hercami, ktorí sa objavia na červenom koberci, budú okrem iných Zendaya (Spider Man: Bez domova), Mike Faist (West Side Story), Josh O’Connor (Koruna) či Caroline Murino (Casino Royale). V poradí 80. ročník festivalu sa bude konať na benátskom Lide od 30. augusta do 9. septembra.