Mercedes stlačil spotrebu pod 5 litrov

Nedeľa, 14 marec 2010

Mercedes predstavil v Ženeve sedany triedy C a E s kombinovanou spotrebu pod päť litrov na sto kilometrov a primerane k nej sa znížili aj emisie. Na 100 kilometrov jazdy si od jesene dodávaný Mercedes-Benz C 220 CDI má vystačiť iba s 4,5 litrami nafty a model E 250 CDI dodávaný s automatickou prevodovkou so 4,9 litrami motorovej nafty.

Mercedes triedy C a E

Príklad oboch mercedesov dokazuje, že aj pri spaľovacích motoroch sú ešte rezervy na znižovanie spotreby. Ide pritom o výkonné štvorvalcové agregáty, v prípade menšieho modelu C 220 CDI je výkon 170 koní a najvyšší krútiaci moment 400 Nm, pri väčšom modeli E 250 CDI je výkon 205 koní a krútiaci moment 500 Nm.

Kľúčom k hospodárnej a pritom temperamentnej jazde pri zachovaní trakčnej sily je vylepšený štvorvalcový turbodiesel s odľahčeným kľukovým hriadeľom, ktorý namiesto ôsmich má len štyri vyvažovacie závažia. Na menšiu spotrebu a nižšie emisie má vplyv aj optimalizovaná regulácia tlaku oleja v motore, úpravy remeňového pohonu rozvodov, ako aj vylepšené turbodúchadlo poháňané výfukovými plynmi a kompresor so samočinnou reguláciou.

Na nižšiu spotrebu vplýva aj ďalšie vylepšenie: systém automatického vypínania motora stop-štart pri státí na križovatkách alebo v kolóne. Systém sa po prvý raz použil v triede E v súčinnosti so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá dostala nový menič s redukovaným preklzom, novo vyvinutý program radenia ECO s lepším rozpätím, ako aj prídavné olejové čerpadlo, ktoré pri automatickom zastavení udrží pracovný tlak.

Spotrebu znižujú tiež komponenty s nižším trením, použitý ľahkobežný olej a dlhší stály prevod v diferenciáli zadnej nápravy, keď namiesto prevodu 2,65 je teraz prevod 2,47.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.