Mini 5 Door: nový päťdverový malý Brit

Štvrtok, 26 jún 2014

Len niekoľko mesiacov po uvedení tretej generácie novodobého kultového trojdverového Mini pridáva teraz britský výrobca prémiovej značky ďalšiu karosársku verziu. Po základnom trojdverovom modeli to bude verzia s piatimi dverami a väčším vnútorným priestorom. Táto podobne ako základný model pokračuje v tradícii doterajšieho dizajnu, ale s paletou nových benzínových i naftových motorov.

1 Mini 5 Door
Päťdverová verzia nového Mini 5 Door a je úplnou novinkou v ponuke britskej značky

Uvedením päťdverového variantu karosérie nového Mini má tak britská prémiová značka po prvýkrát zastúpenie aj v segmente malý áut. V porovnaní s novým trojdverovým má 5dverový variant rázvor väčší o 72 milimetrov (2567 mm) a tým pre troch pasažierov vzadu viac miesta nad hlavou, ale aj pre nohy. Batožinový priestor má objem 278 litrov, čo je o 67 litrov väčší ako pri trojdverovom modeli. Po sklopení zadných operadiel sa objem zvýši na 941 litrov. Sklápateľné operadlo zadných sedadiel je delené v pomere 60:40 a nechýba variabilné dno batožinového priestoru.

Päťdverová verzia nového Mini má jednoduché pomenovanie 5 Door a je úplnou novinkou v ponuke značky. Oproti trojdverovému je podstatnou zmenou najmä pár zadných bočných dverí. Päť door je o 161 mm dlhšie, má 3982 mm (Cooper S a Cooper SD majú 4005 milimetrov), má zhodnú šírku 1727 mm a o 11 milimetrov viac na výšku – 1425 mm.

Charakteristické dizajnérske znaky Mini, ako šesťuholníková mriežka chladiča, svetlomety a zadné svetlá so širokou chrómovou obrubou, prvok smeroviek a čierne orámovanie karosérie naďalej zostali aj pre Mini 5 Door. Nový britský hatchback má vo výraznejších predných svetlometoch techniku LED, čím doteraz žiadne iné malé auto nedisponuje.

2 Mini 5 Door
Mini 5 Door je druhou verziou nového trojdverového Mini tretej novodobej generácie

Nové päťdverové Mini bude mať spočiatku štyri motory: dva benzínové a dva dieselové novej generácie s technológiou Mini Power Turbo. Základný Mini Cooper má trojvalcový benzínový motor s výkonom 136 koní, Mini Cooper S bude mať s benzínovým štvorvalcom 192 koní, Mini Cooper D s trojvalcovým turbodieselom bude disponovať výkonom 116 koní a Mini Cooper SD po prvýkrát s novým štvorvalcovým turbodieselovým motorom výkon 170 koní.

Prevodovky budú tri: 6stupňová manuálna ako sériová výbava, automatická 6stupňová Steptronic, prípadne na želanie Steptronic Sport. Mini 5 Door má v sebe aj obsiahlu technológiu Minimalism vrátane funkcie Auto Start-Stop a doplnkový režim Green.

Pocit z jazdy umocní špecifické vyladenie podvozku s prednou nápravou McPherson a viacprvkovým zavesením kolies zadnej nápravy. Nechýba elektromechanický posilňovač riadenia so sériovou funkciou Servotronic. Dynamická kontrola stability (DSC) sa sériovo dodáva s dynamickou trakčnou kontrolou (DTC) a k dispozícii je aj elektronicky riadený diferenciál (Electronic Differential Lock Control).

3 Mini 5 Door
Nové Mini 5 Door je dlhšie oproti trojdverovému hatchbacku, má väčší rázvor, väčší vnútorný aj batožinový priestor. Mini 5 Door má prísť do predaja na jeseň tohto roku.

Sériovo je nové Mini 5 Door vybavené kolesami z ľahkých zliatin vo veľkosti 15 palcov pre Cooper a Cooper D, prípadne 16palcovými pre Cooper S a Cooper SD. Na prianie môžu byť kolesá z ľahkých zliatin až do veľkosti 18 palcov.

Bohatú sériovú výbavu bude možné rozšíriť napríklad o head-up displej, parkovací asistent či parkovaciu kameru, adaptívny tempomat, systém varovania pred zrážkou a tiež systém rozpoznávania dopravných značiek.

Nové Mini 5 Door má prísť do predaja na jeseň tohto roku. Ceny sa dozvieme zrejme krátko pred začiatkom predaja. Vo Veľkej Británii ceny začínajú od 15.900 libier.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mini
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.