Mini Countryman: štvrtý do rodiny

Nedeľa, 31 január 2010

Ak sa vám vidí každé Mini malé, tak onedlho bude šanca dostať sa k najväčšiemu doteraz vyrábanému, pretože v týchto dňoch pridáva Mini do rodiny štvrtý model s menom Countryman. Už názov nového modelu naznačuje, že ide o novú kategóriu, ktorá by sa nemala báť ani ľahšieho terénu. Najväčšie mini sa bude vyrábať s pohonom predných alebo všetkých štyroch kolies, s 5dverovou karosériou pre štyroch lebo piatich cestujúcich.

Mini Countryman
Najväčší Mini, ktorý sa bude vyrábať aj s pohonom 4x4, sa možno predstaví už v Ženeve

Countryman je prvý model v ponuke Mini s dvoma pármi bočných dverí a doširoka sa otvárajúcimi piatymi dverami batožinového priestoru. Oproti doterajším modelom ponúka viac vnútorného priestoru, všestrannejšie využitie, mierne zvýšenú pozíciu sedenia a optimalizovaný komfort jazdy. Zároveň by Countryman mal poskytovať pocit jazdy charakteristický pre značku Mini. Doplnkový pohon všetkých kolies Mini All4 pridáva nové možnosti pre jazdu mimo spevnených ciest a zachováva si prémiovú kvalitu, jazdné vlastnosti a úspornosť doterajších modelov.

Countryman prináša typický dizajn značky v kombinácii väčších rozmerov karosérie, väčšej svetlej výšky a dvoch párov bočných dverí. Krátke previsy, vysoká línia okna, sebavedomý postoj na kolesách a grafika okien vytvárajú typické proporcie Mini. Zároveň reinterpretuje novým štýlom charakteristické prvky ako sú strešná línia, šesťuholníková maska chladiča, veľké predné svetlá integrované v kapote motora, lemovanie bočných smeroviek, robustné lemy blatníkov a zvislé zadné svetlá.

Päťdverový Countryman je štandardne vybavený štyrmi sedadlami, pričom zadný rad môže mať alternatívne aj trojmiestne celistvé sedadlo. Interiér by mal poskytovať vysoký komfort aj na dlhé cesty, dostatok priestoru pre nohy, hlavy, aj ramená cestujúcich. Zadné sedadlá sú pozdĺžne posúvateľné, delené v pomere 60:40. Po sklopení zadných operadiel je možné základný batožinový priestor s objemom 350 litrov zväčšiť na 1170 litrov.

V ponuke pre nový model budú tri benzínové a dva naftové motory. Každý z nich bude spĺňať emisnú normu Euro 5. Výkonové rozpätie siaha od 90 koní pre model Mini One D až do 184 pre Cooper S. Benzínový 1,6-litrový štvorvalec špičkovej verzie je vybavený okrem turbodúchadla typu twin-scroll a priameho vstrekovania paliva teraz aj systémom plne variabilného manažmentu ventilov, čo mu v súčte dáva najlepší pomer výkonu a spotreby paliva vo svojej triede.

Mini Countryman
Nové Mini má väčšie rozmery karosérie, väčšiu svetlú výšku a dva páry bočných dverí.

V rámci koncepcie Minimalism zameranej na zvyšovanie efektivity prevádzky bude každý model štandardne vybavený kombináciou prvkov, ktoré znižujú spotrebu a emisie, napríklad Brake Energy Regeneration, Auto Start Stop, indikátor preradenia alebo inteligentný manažment pomocných agregátov motora. Okrem štandardnej manuálnej šesťstupňovej prevodovky pre všetky motorizácie bude pre benzínové verzie k dispozícii aj doplnková automatická šesťstupňová prevodovka s možnosťou manuálneho radenia Steptronic.

Pre modely s pohonom všetkých kolies Mini All4 rozdelenie pohonu medzi prednú a zadnú nápravu zabezpečí elektrohydraulický medzinápravový diferenciál. Za normálnych okolností môže byť na zadnú nápravu presmerovaných 50 percent pohonu, v extrémnej situácii dokonca až 100 percent, čo má zaistiť dokonalú trakciu. Predná náprava má pružiace vzpery typu McPherson a kované priečne ramená, zadná náprava je viacprvková a riadenie je vybavené elektrickým posilňovačom s premenlivým účinkom. Countryman je štandardne vybavený aj dynamickou kontrolou stability DSC, doplnkovo aj dynamickou kontrolou trakcie DTC, ktorá je štandardom pre Mini Cooper S a Mini Cooper D s pohonom All4, podobne ako funkcia elektronickej uzávierky diferenciálu prednej nápravy.

V štandardnej výbave sú čelné a bočné airbagy, závesové airbagy pozdĺž oboch radov sedadiel, trojbodové samonavíjacie bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách, napínače a obmedzovače ťahu predných pásov, ako aj úchytky detských sedačiek ISOFIX na zadných sedadlách. Štandardným prvkom je aj indikátor defektu pneumatiky, ako doplnok sú k dispozícii pneumatiky runflat.

Countryman s pohonom všetkých kolies sofistikovane využíva elektrohydraulicky ovládaný medzinápravový diferenciál, rozdeľujúci pohonnú silu plynulo a variabilne medzi predné a zadné kolesá. Spolu s väčšou svetlou výškou poskytuje pohon všetkých kolies ideálne podmienky pre vychutnávanie si pôžitku z jazdy aj mimo spevnených ciest. Zároveň Mini All4 podstatne zlepšuje dynamický potenciál vozidla a poskytuje športovejší zážitok z jazdy a zvýšenú bezpečnosť predovšetkým v kritických situáciách.

Mini Countryman
Pohon všetkých kolies je ideálny na vychutnanie si pôžitku z jazdy aj mimo spevnených ciest

Samozrejmosťou je klimatizácia, rádio s CD prehrávačom, možnosť pripojenia mobilných telefónov a výber viacerých špecifických farieb interiéru a čalúnenia. Na výber je aj panoramatická strecha, adaptívne predné xenónové svetlomety, vyhrievané čelné sklo a ďalšie doplnky.

Aj keď dátum oficiálneho predstavenie modelu Mini Countryman určený nebol, s najväčšou pravdepodobnosťou by k nemu mohlo dôjsť na marcovom autosalóne v Ženeve.

Autor: J. Goldberger
Foto: MINI
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.