Mini E: jazda bez emisií

Utorok, 28 október 2008

Mini má svoj elektromobil. Predstaví ho na novembrovom autosalóne v Los Angeles. Mini E, ako pomenovali nový automobil schovaný do kabáta známeho Mini, bude poháňať výlučne elektromotor z lítiovo-iónových akumulátorov, bude mať nulové emisie, výkon 204 koní a dojazd 240 km.

Mini E Mini E

BMW Group ako prvý prémiový výrobca automobilov na svete pripravuje flotilu 500 automobilov na čistý elektrický pohon pre bežné použitie v dennej premávke. Mini E bude poháňať elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) napájaný z vysokovýkonných lítiovo-iónových akumulátorov, ktorého krútiaci moment sa bude prenášať na zadné kolesá cez jednostupňovú prevodovku s čelným súkolesím takmer nehlučne.

Mini E bude na začiatok v rámci pilotného programu sprístupnené pre vybrané súkromné osoby a spoločnosti v USA. Podobná ponuka pre Európu sa v súčasnosti zvažuje.

Mini E má maximálny krútiaci moment 220 Nm, dodáva autu zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,5 s a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 152 km/h. Systém pruženia je nastavený podľa nového rozloženia zaťaženia, čo značke so športovým puncom zabezpečuje agilnosť a výbornú ovládateľnosť.

Automobil bude spočiatku dvojsedadlový. Priestor zadných sedadiel sa využije na uloženie lítiovo-iónových akumulátorov. Energetická jednotka zabezpečí pre Mini nulové emisie. Akumulátory spájajú v sebe vysoký výkon s veľkou kapacitou, čo je v tomto segmente doposiaľ bezkonkurenčné. Lítiovo-iónová energetická jednotka bude mať maximálnu kapacitu 35 kWh a elektromotoru bude dodávať jednosmerný prúd s napätím 380 V.

Na plné dobitie akumulátorov je potrebných maximálne 28 kilowatthodín z elektrickej rozvodnej siete. Vychádzajúc z dojazdu, pripadá na jednu kilowatthodinu okolo 8,7 kilometrov. Okrem nulových emisii tak Mini E ponúka aj významné ekonomické výhody oproti vozidlu poháňanému konvenčným spaľovacím motorom.

Pri ubratí plynu počas jazdy funguje elektromotor ako generátor elektrickej energie, čo má za následok značnú brzdnú silu a rekuperovaná energia sa odvádza späť do akumulátorov. Zvlášť v strednom rozsahu rýchlostí poskytuje tento systém neobyčajne pokojný pohon. V mestskej premávke až 75 percent zo všetkých spomalení sa dá vykonať bez použitia bŕzd. Navyše rekuperácia elektrickej energie predlžuje dojazd automobilu o 20 percent.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.