Mini E: jazda bez emisií

Utorok, 28 október 2008

Mini má svoj elektromobil. Predstaví ho na novembrovom autosalóne v Los Angeles. Mini E, ako pomenovali nový automobil schovaný do kabáta známeho Mini, bude poháňať výlučne elektromotor z lítiovo-iónových akumulátorov, bude mať nulové emisie, výkon 204 koní a dojazd 240 km.

Mini E Mini E

BMW Group ako prvý prémiový výrobca automobilov na svete pripravuje flotilu 500 automobilov na čistý elektrický pohon pre bežné použitie v dennej premávke. Mini E bude poháňať elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) napájaný z vysokovýkonných lítiovo-iónových akumulátorov, ktorého krútiaci moment sa bude prenášať na zadné kolesá cez jednostupňovú prevodovku s čelným súkolesím takmer nehlučne.

Mini E bude na začiatok v rámci pilotného programu sprístupnené pre vybrané súkromné osoby a spoločnosti v USA. Podobná ponuka pre Európu sa v súčasnosti zvažuje.

Mini E má maximálny krútiaci moment 220 Nm, dodáva autu zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 8,5 s a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 152 km/h. Systém pruženia je nastavený podľa nového rozloženia zaťaženia, čo značke so športovým puncom zabezpečuje agilnosť a výbornú ovládateľnosť.

Automobil bude spočiatku dvojsedadlový. Priestor zadných sedadiel sa využije na uloženie lítiovo-iónových akumulátorov. Energetická jednotka zabezpečí pre Mini nulové emisie. Akumulátory spájajú v sebe vysoký výkon s veľkou kapacitou, čo je v tomto segmente doposiaľ bezkonkurenčné. Lítiovo-iónová energetická jednotka bude mať maximálnu kapacitu 35 kWh a elektromotoru bude dodávať jednosmerný prúd s napätím 380 V.

Na plné dobitie akumulátorov je potrebných maximálne 28 kilowatthodín z elektrickej rozvodnej siete. Vychádzajúc z dojazdu, pripadá na jednu kilowatthodinu okolo 8,7 kilometrov. Okrem nulových emisii tak Mini E ponúka aj významné ekonomické výhody oproti vozidlu poháňanému konvenčným spaľovacím motorom.

Pri ubratí plynu počas jazdy funguje elektromotor ako generátor elektrickej energie, čo má za následok značnú brzdnú silu a rekuperovaná energia sa odvádza späť do akumulátorov. Zvlášť v strednom rozsahu rýchlostí poskytuje tento systém neobyčajne pokojný pohon. V mestskej premávke až 75 percent zo všetkých spomalení sa dá vykonať bez použitia bŕzd. Navyše rekuperácia elektrickej energie predlžuje dojazd automobilu o 20 percent.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.