MINI: nové motory, výhodnejšie ceny

Streda, 25 február 2009

Svetová premiéra nového základného modelu MINI One a MINI One Clubman bude na autosalóne v Ženeve. Oba modely sa tu predstavia s novými štvorvalcovými motormi 1,4 litra, novou výbavovou líniou a oproti súčasným základným modelom aj s cenovým zvýhodnením.

MINI One

Základný variant modelu MINI One dostáva nový motor so zdvihovým objemom 1,4 litra a výkonom 55 kW/75 k. Motor je dielom motorárov BMW. Najvyšší výkon 75 koní sa dosiahne už pri 4000 otáčkach a krútiaci moment 120 Nm už pri 2500 otáčkach. Zníži sa tým rozpätie pracovných otáčok motora a motor tak pri nižších otáčkach bude úspornejší. Výsledkom je, že MINI One s novým 75 koňovým motorom spotrebuje len 5,3 l/100 km a emisie CO2 klesnú na 128 g/km.

MINI One bude mať sériovo zabudovaný systém pre rekuperáciu brzdnej energie a funkciu Auto Start-Stop. Cez šesťstupňovú manuálnu prevodovku bude prenášať svoj výkon na predné kolesá. MINI One so 75 koňovým motorom zrýchli na stovku za 13,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 175 km/h.

Aj MINI One Clubman má v základe benzínový štvorvalec, ale s výkonom 95 koní. Motor v MINI One Clubman má objem 1,4 litra a bol odvodený od známeho 1,6-litrového štvorvalca, z ktorého prebral aj variabilný ventilový rozvod s jedinečnou technológiou Valvetronic. Efektivitu hliníkového motora zvyšuje elektricky poháňané olejové čerpadlo a odpojiteľné vodné čerpadlo, ktoré sa spúšťa až vtedy, keď sa motor zahreje. Maximálny výkon 95 koní dosahuje pri 6000 ot/min a maximálny krútiaci moment 140 Nm pri 4000 ot/min.

MINI One Clubman má aj ďalšie opatrenia pre zníženie spotreby, ako rekuperácia brzdnej energie či Auto Start-Stop funkcia pre vypnutie motora pri zastavení. One Clubman zrýchli z nuly na 100 km/h za 11,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 183 km/h. Sériovo sa bude dodávať so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, na želanie bude dostupná aj šesťstupňová automatická prevodovka s režimom manuálneho radenia. Pri testoch dosiahol podľa výrobcu MINI One Clubman spotrebu 5,4 l/100 km a emisie CO2 len 130 g/km.

MINI One Clubman bude uvedený na trh v marci 2009 a spolu s ním bude predstavený aj nový balík výbavy pod názvom Earl Grey Paket. Ten bude obsahovať metalický lak vo farebnom tóne Dark Silver, športový dekoračný pruh na boku karosérie, špeciálne tvarované ozdobné kryty kolies a biele smerovky. Tento balík bude dostupný aj pre ostatné verzie vozidiel MINI.

MINI One

Novinky MINI One a MINI One Clubman sa predstavia na autosalóne v Ženeve a vstup do sveta MINI bude s nimi atraktívnejší. Oba modely kombinujú typické vlastnosti značky: agilné jazdné vlastnosti a maximálnu úspornosť.

Ceny nových základných modelov by podľa zahraničných správ mali byť nižšie oproti cenám súčasných základných modelov približne o tisíc eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: MINI
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.