Mini už aj s hybridným pohonom

Pondelok, 17 október 2016

Expanzia elektromobily zasiahla v skupine BMW okrem divízie BMWi aj značku Mini. Proces vývoja prvého plug-in hybridného modelu Mini je už takmer ukončený. Pod jeho kapotou je ukrytý spaľovací agregát aj elektromotor, ktorý po prvýkrát v histórii Mini umožní aj jazdu výlučne na elektrický pohon.

1 Mini hybrid
Mini s kamuflážnou fóliou s riaditeľom značky Sebastianom Mackensenom a riaditeľom modelových radov Petrom Wolfom v skúšobnom vozidle nového hybridného modelu

Novým modelom chce Mini presvedčiť svojich zákazníkov o výhodách hybridného pohonu a zapôsobiť na každého, kto už jazdil s hybridným automobilom. Aj s hybridným Mini budete mať pocit ako z jazdy na motokáre. Kľúč k tomu je v inteligentnom riadení energie, ktoré zaisťuje bezchybná spolupráca spaľovacieho a elektrického motora. Preto sa prvý plug-in hybridný model Mini nezameriava len na efektívnosť, ale aj na zábavu z jazdy.

Pohon hybridného Mini obstaráva spaľovací agregát a elektromotor. Elektromotor prenáša výkon na zadné kolesá, spaľovací agregát poháňa kolesá predné. Systém inteligentného riadenia energie je napojený na systém dynamickej kontroly stability (DSC) a tak riadiaci systém optimalizuje trakciu a stabilizuje jazdu. Ak hrozí nebezpečenstvo šmyku, aktivuje sa druhá hnacia sústava, aby vozidlo získalo lepšiu trakciu.

Skúšobné Mini na prvý pohľad ničím nepripomína hybridný model. Zásuvka na nabíjanie vysokonapäťovej batérie je diskrétne umiestnená pod viečkom v ľavom prednom blatníku. Aj v priestore pre vodiča vyzerá všetko ako v doterajších modeloch. Tlačidlo start/stop v strede prístrojovej dosky svieti nažlto namiesto načerveno. Na naštartovanie stačí iba stlačiť tlačidlo, neozve sa však žiadny zvuk, pretože hybridný model vždy štartuje v elektrickom režime.

Otáčkomer na prístrojovom paneli umiestnenom na stĺpiku riadenia nahradil displej. Vodič ho má sledovať najmä počas prvých kilometrov po štarte, pretože ho informuje o stave batérie elektromotora pred spustením spaľovacieho agregátu. Spustenie spaľovacieho motora závisí od rýchlosti vozidla a od toho ako silne sa šliape na plynový pedál.

Hybridné Mini naplno využíva maximálny krútiaci moment elektromotora, ktorý je k dispozícii ihneď po štarte. Vďaka tomu dokáže vyraziť ako strela. Aj po tom ako sa vymaní z pomalšej mestskej premávky, naďalej jazdí v elektrickom režime a zachováva si nulové emisie. Vysokonapäťová batéria pod zadnými sedadlami má dostatok energie na dlhú jazdu na čisto elektrický pohon.

2 Mini hybrid
Nabíjanie hybridného Mini: zásuvka na nabíjanie vysokonapäťovej batérie skúšobného hybridného Mini je diskrétne ukrytá pod viečkom v ľavom prednom blatníku

Režim Auto eDrive umožňuje ísť rýchlosťou až 80 km/h a v režime Max eDrive dosiahnuť rýchlosť až 125 km/h. Spaľovací motor sa spustí až vtedy, keď vodič rázne šliapne na plynový pedál. Vďaka kombinovanému výkonu oboch pohonov sa prvé hybridné Mini môže pýšiť jedinečným zrýchlením, ktorému modely s výlučne spaľovacím pohonom nemôžu stačiť.

Systém inteligentného riadenia energie ponúka aj ďalšiu možnosť efektívnej spolupráce oboch pohonov. Pri jazde po diaľnici sa prepnutím spínača eDrive aktivuje tretí jazdný režim Save battery. V tomto režime vozidlo poháňa spaľovací motor, pričom vysokonapäťová batéria si môže udržiavať konštantnú úroveň nabitia, prípadne ju pomocou generátora ešte zvyšovať.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mini
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.