Mini už aj s hybridným pohonom

Pondelok, 17 október 2016

Expanzia elektromobily zasiahla v skupine BMW okrem divízie BMWi aj značku Mini. Proces vývoja prvého plug-in hybridného modelu Mini je už takmer ukončený. Pod jeho kapotou je ukrytý spaľovací agregát aj elektromotor, ktorý po prvýkrát v histórii Mini umožní aj jazdu výlučne na elektrický pohon.

1 Mini hybrid
Mini s kamuflážnou fóliou s riaditeľom značky Sebastianom Mackensenom a riaditeľom modelových radov Petrom Wolfom v skúšobnom vozidle nového hybridného modelu

Novým modelom chce Mini presvedčiť svojich zákazníkov o výhodách hybridného pohonu a zapôsobiť na každého, kto už jazdil s hybridným automobilom. Aj s hybridným Mini budete mať pocit ako z jazdy na motokáre. Kľúč k tomu je v inteligentnom riadení energie, ktoré zaisťuje bezchybná spolupráca spaľovacieho a elektrického motora. Preto sa prvý plug-in hybridný model Mini nezameriava len na efektívnosť, ale aj na zábavu z jazdy.

Pohon hybridného Mini obstaráva spaľovací agregát a elektromotor. Elektromotor prenáša výkon na zadné kolesá, spaľovací agregát poháňa kolesá predné. Systém inteligentného riadenia energie je napojený na systém dynamickej kontroly stability (DSC) a tak riadiaci systém optimalizuje trakciu a stabilizuje jazdu. Ak hrozí nebezpečenstvo šmyku, aktivuje sa druhá hnacia sústava, aby vozidlo získalo lepšiu trakciu.

Skúšobné Mini na prvý pohľad ničím nepripomína hybridný model. Zásuvka na nabíjanie vysokonapäťovej batérie je diskrétne umiestnená pod viečkom v ľavom prednom blatníku. Aj v priestore pre vodiča vyzerá všetko ako v doterajších modeloch. Tlačidlo start/stop v strede prístrojovej dosky svieti nažlto namiesto načerveno. Na naštartovanie stačí iba stlačiť tlačidlo, neozve sa však žiadny zvuk, pretože hybridný model vždy štartuje v elektrickom režime.

Otáčkomer na prístrojovom paneli umiestnenom na stĺpiku riadenia nahradil displej. Vodič ho má sledovať najmä počas prvých kilometrov po štarte, pretože ho informuje o stave batérie elektromotora pred spustením spaľovacieho agregátu. Spustenie spaľovacieho motora závisí od rýchlosti vozidla a od toho ako silne sa šliape na plynový pedál.

Hybridné Mini naplno využíva maximálny krútiaci moment elektromotora, ktorý je k dispozícii ihneď po štarte. Vďaka tomu dokáže vyraziť ako strela. Aj po tom ako sa vymaní z pomalšej mestskej premávky, naďalej jazdí v elektrickom režime a zachováva si nulové emisie. Vysokonapäťová batéria pod zadnými sedadlami má dostatok energie na dlhú jazdu na čisto elektrický pohon.

2 Mini hybrid
Nabíjanie hybridného Mini: zásuvka na nabíjanie vysokonapäťovej batérie skúšobného hybridného Mini je diskrétne ukrytá pod viečkom v ľavom prednom blatníku

Režim Auto eDrive umožňuje ísť rýchlosťou až 80 km/h a v režime Max eDrive dosiahnuť rýchlosť až 125 km/h. Spaľovací motor sa spustí až vtedy, keď vodič rázne šliapne na plynový pedál. Vďaka kombinovanému výkonu oboch pohonov sa prvé hybridné Mini môže pýšiť jedinečným zrýchlením, ktorému modely s výlučne spaľovacím pohonom nemôžu stačiť.

Systém inteligentného riadenia energie ponúka aj ďalšiu možnosť efektívnej spolupráce oboch pohonov. Pri jazde po diaľnici sa prepnutím spínača eDrive aktivuje tretí jazdný režim Save battery. V tomto režime vozidlo poháňa spaľovací motor, pričom vysokonapäťová batéria si môže udržiavať konštantnú úroveň nabitia, prípadne ju pomocou generátora ešte zvyšovať.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mini
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.