Mini už aj s hybridným pohonom

Pondelok, 17 október 2016

Expanzia elektromobily zasiahla v skupine BMW okrem divízie BMWi aj značku Mini. Proces vývoja prvého plug-in hybridného modelu Mini je už takmer ukončený. Pod jeho kapotou je ukrytý spaľovací agregát aj elektromotor, ktorý po prvýkrát v histórii Mini umožní aj jazdu výlučne na elektrický pohon.

1 Mini hybrid
Mini s kamuflážnou fóliou s riaditeľom značky Sebastianom Mackensenom a riaditeľom modelových radov Petrom Wolfom v skúšobnom vozidle nového hybridného modelu

Novým modelom chce Mini presvedčiť svojich zákazníkov o výhodách hybridného pohonu a zapôsobiť na každého, kto už jazdil s hybridným automobilom. Aj s hybridným Mini budete mať pocit ako z jazdy na motokáre. Kľúč k tomu je v inteligentnom riadení energie, ktoré zaisťuje bezchybná spolupráca spaľovacieho a elektrického motora. Preto sa prvý plug-in hybridný model Mini nezameriava len na efektívnosť, ale aj na zábavu z jazdy.

Pohon hybridného Mini obstaráva spaľovací agregát a elektromotor. Elektromotor prenáša výkon na zadné kolesá, spaľovací agregát poháňa kolesá predné. Systém inteligentného riadenia energie je napojený na systém dynamickej kontroly stability (DSC) a tak riadiaci systém optimalizuje trakciu a stabilizuje jazdu. Ak hrozí nebezpečenstvo šmyku, aktivuje sa druhá hnacia sústava, aby vozidlo získalo lepšiu trakciu.

Skúšobné Mini na prvý pohľad ničím nepripomína hybridný model. Zásuvka na nabíjanie vysokonapäťovej batérie je diskrétne umiestnená pod viečkom v ľavom prednom blatníku. Aj v priestore pre vodiča vyzerá všetko ako v doterajších modeloch. Tlačidlo start/stop v strede prístrojovej dosky svieti nažlto namiesto načerveno. Na naštartovanie stačí iba stlačiť tlačidlo, neozve sa však žiadny zvuk, pretože hybridný model vždy štartuje v elektrickom režime.

Otáčkomer na prístrojovom paneli umiestnenom na stĺpiku riadenia nahradil displej. Vodič ho má sledovať najmä počas prvých kilometrov po štarte, pretože ho informuje o stave batérie elektromotora pred spustením spaľovacieho agregátu. Spustenie spaľovacieho motora závisí od rýchlosti vozidla a od toho ako silne sa šliape na plynový pedál.

Hybridné Mini naplno využíva maximálny krútiaci moment elektromotora, ktorý je k dispozícii ihneď po štarte. Vďaka tomu dokáže vyraziť ako strela. Aj po tom ako sa vymaní z pomalšej mestskej premávky, naďalej jazdí v elektrickom režime a zachováva si nulové emisie. Vysokonapäťová batéria pod zadnými sedadlami má dostatok energie na dlhú jazdu na čisto elektrický pohon.

2 Mini hybrid
Nabíjanie hybridného Mini: zásuvka na nabíjanie vysokonapäťovej batérie skúšobného hybridného Mini je diskrétne ukrytá pod viečkom v ľavom prednom blatníku

Režim Auto eDrive umožňuje ísť rýchlosťou až 80 km/h a v režime Max eDrive dosiahnuť rýchlosť až 125 km/h. Spaľovací motor sa spustí až vtedy, keď vodič rázne šliapne na plynový pedál. Vďaka kombinovanému výkonu oboch pohonov sa prvé hybridné Mini môže pýšiť jedinečným zrýchlením, ktorému modely s výlučne spaľovacím pohonom nemôžu stačiť.

Systém inteligentného riadenia energie ponúka aj ďalšiu možnosť efektívnej spolupráce oboch pohonov. Pri jazde po diaľnici sa prepnutím spínača eDrive aktivuje tretí jazdný režim Save battery. V tomto režime vozidlo poháňa spaľovací motor, pričom vysokonapäťová batéria si môže udržiavať konštantnú úroveň nabitia, prípadne ju pomocou generátora ešte zvyšovať.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mini
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.