Mitsubishi i-MiEV do sériovej výroby

Utorok, 09 jún 2009

Spoločnosť Mitsubishi predstavila sériovú verziu automobilu i-MiEV, novú generáciu elektromobilu, ktorý má byť "priekopníkom otvárajúcim dvere k nasledujúcej stovke rokov našej motoristickej spoločnosti". Stalo sa tak 5. júna tohto roku, práve v svetový deň životného prostredia. Elektromobil i-MiEV sa už koncom júla tohto roku začne predávať na japonskom trhu.

Mitsubishi i-MiEV
Kompaktný elektromobil i-MiEV je dlhý len 3395 mm, široký 1475 mm a vysoký 1600 mm. Rázvor má 2550 mm, čo vytvára v interiéri dostatočný priestor pre štyri osoby.

Do marca 2010 plánuje Mitsubishi Motors predať formou tzv. servisného lízingu 1400 vozidiel i-MiEV. V budúcom roku sa výroba zvýši na päť tisíc vozidiel a v roku 2011 je v pláne vyrobiť 15 000 vozidiel i-MiEV. Predaj podnikom, vládnym a miestnym organizáciám sa začne koncom júla 2009 a s predajom elektromobilu i-MiEV súkromným osobám sa počíta od apríla 2010, pričom prijímanie objednávok začne sa začne už koncom júla tohto roku.

Nový i-MiEV je vozidlo s nulovými emisiami, pri jazde neprodukuje žiadne emisie CO2. Je ekonomický, pretože ako jediný zdroj pohonu využíva elektrickú energiu. Aj v závislosti od cien jednotlivých energetických spoločností možno prevádzkové náklady v niektorých štátoch znížiť dobíjaním batérií mimo energetickú špičku, napríklad nočným prúdom.

I-MiEV je tichý v prevádzke a agilný, má pomerne vysoký výkon a ponúka zážitok z jazdy, aký možno okrem elektromobilu dosiahnuť iba pomocou motora s vnútorným spaľovaním. Vzhľadom na vysoký krútiaci moment už od nízkych otáčok, ktorý je elektromotoru vlastný, vozidlo i-MiEV dosahuje vynikajúce parametre akcelerácie. Dojazd na jedno nabitie je 160 km, vďaka čomu má dostatočne veľký akčný rádius pre každodenné využívanie. Skutočný dojazd sa môže odchyľovať v závislosti od poveternostných podmienok, hustoty premávky a jazdných návykov vodiča, používania klimatizácie a podobne.

Mitsubishi i-MiEV
Pri normálnom nabíjaní sa i-MiEV pripojí na štandardnú elektrickú prípojku. Nabíjanie batérie i-MiEV možno urýchliť v sieti rýchlonabíjacích staníc

Na pohon i-MiEV slúžia líthium-iónové batérie s vysokou energetickou hustotou. Vysokokapacitná pohonná batéria sa skladá z 88 líthium-iónových článkov spojených do série a je umiestnená pod podlahou v strednej časti vozidla. Táto konfigurácia prispieva k vynikajúcim jazdným vlastnostiam a stabilite vozidla, ktoré sú dané jeho nízkym ťažiskom. Vozidlo i-MiEV využíva spôsoby nabíjania batérie či už doma alebo na cestách. Pri normálnom nabíjaní je vozidlo i-MiEV pripojené na štandardnú elektrickú prípojku. Batériu i-MiEV umožňujú aj rýchlonabíjanie v rýchlonabíjacích staniciach, ktoré v súčasnosti budujú v Japonsku.

Vozidlo i-MiEV využíva kompaktný, ľahký synchrónny elektromotor, ktorý vyvíja maximálny krútiaci moment pri nízkych otáčkach, čo prispieva k lepšej akcelerácii a komfortu jazdy. Pri brzdení rekuperatívny brzdný systém zabezpečuje, že sa motor správa ako generátor a získanou elektrickou energiou sa dobíja pohonná batéria. Kompaktná jednostupňová redukčná prevodovka zužitkováva vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach typický pre elektromotory, pričom odstraňuje potrebu zložitého prevodového mechanizmu.

Technické údaje i-MiEV

Systém pohonu 2WD (zadný)
Hmotnosť vozidla/rozmery D x Š x V 3395mm x 1475mm x 1600mm
Rázvor 2550mm
Hmotnosť vozidla 1100kg
Počet miest 4
Výkon / Spotreba energie (jazdný vzorec 10-15) 125Wh/km
Dojazd/dobíjanie (jazdný vzorec 10-15) 160km
Pohonná batéria Typ Líhtium-ionová
Menovité napätie 330V
Menovitá kapacita 16 kWh
Motor Typ Permanentný synchrónny magnet
Model Y4F1
Max. výkon 47kW (64PS) / 3000 - 6000 ot./min.
Max. krútiaci moment 180 Nm (18.4 kgf-m) / 0 - 2000 ot./min

Autor: J. Goldberger
Foto: Mitsubishi
Pridať komentár
Bleskovky
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.
vw-id3
Podľa zahraničných médií sa nemecký koncern Volkswagen chystá vyrábať elektrické modely, ktoré by svojou nízkou cenou mohli v Európe pre európskych zákazníkov konkurovať čínskym modelom, alebo aj modelom ako Dacia Spring. Nové cenovo prístupnejšie elektromobily by sa na trh mohli dostať v roku 2027. Volkswagen na túto cestu nastupuje sám, bez kooperácie s inou automobilkou, aj keď pôvodne ako o partnerovi uvažoval, že by ním mohol byť francúzsky Renault. Už základný model uvažovaného elektromobilu od Volkswagenu bude obsahovať štandardy používaných technológií, kvalitu a dizajn, ktoré nemecký výrobca aplikuje na svojich modeloch.
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring