Mitsubishi i-MiEV do sériovej výroby

Utorok, 09 jún 2009

Spoločnosť Mitsubishi predstavila sériovú verziu automobilu i-MiEV, novú generáciu elektromobilu, ktorý má byť "priekopníkom otvárajúcim dvere k nasledujúcej stovke rokov našej motoristickej spoločnosti". Stalo sa tak 5. júna tohto roku, práve v svetový deň životného prostredia. Elektromobil i-MiEV sa už koncom júla tohto roku začne predávať na japonskom trhu.

Mitsubishi i-MiEV
Kompaktný elektromobil i-MiEV je dlhý len 3395 mm, široký 1475 mm a vysoký 1600 mm. Rázvor má 2550 mm, čo vytvára v interiéri dostatočný priestor pre štyri osoby.

Do marca 2010 plánuje Mitsubishi Motors predať formou tzv. servisného lízingu 1400 vozidiel i-MiEV. V budúcom roku sa výroba zvýši na päť tisíc vozidiel a v roku 2011 je v pláne vyrobiť 15 000 vozidiel i-MiEV. Predaj podnikom, vládnym a miestnym organizáciám sa začne koncom júla 2009 a s predajom elektromobilu i-MiEV súkromným osobám sa počíta od apríla 2010, pričom prijímanie objednávok začne sa začne už koncom júla tohto roku.

Nový i-MiEV je vozidlo s nulovými emisiami, pri jazde neprodukuje žiadne emisie CO2. Je ekonomický, pretože ako jediný zdroj pohonu využíva elektrickú energiu. Aj v závislosti od cien jednotlivých energetických spoločností možno prevádzkové náklady v niektorých štátoch znížiť dobíjaním batérií mimo energetickú špičku, napríklad nočným prúdom.

I-MiEV je tichý v prevádzke a agilný, má pomerne vysoký výkon a ponúka zážitok z jazdy, aký možno okrem elektromobilu dosiahnuť iba pomocou motora s vnútorným spaľovaním. Vzhľadom na vysoký krútiaci moment už od nízkych otáčok, ktorý je elektromotoru vlastný, vozidlo i-MiEV dosahuje vynikajúce parametre akcelerácie. Dojazd na jedno nabitie je 160 km, vďaka čomu má dostatočne veľký akčný rádius pre každodenné využívanie. Skutočný dojazd sa môže odchyľovať v závislosti od poveternostných podmienok, hustoty premávky a jazdných návykov vodiča, používania klimatizácie a podobne.

Mitsubishi i-MiEV
Pri normálnom nabíjaní sa i-MiEV pripojí na štandardnú elektrickú prípojku. Nabíjanie batérie i-MiEV možno urýchliť v sieti rýchlonabíjacích staníc

Na pohon i-MiEV slúžia líthium-iónové batérie s vysokou energetickou hustotou. Vysokokapacitná pohonná batéria sa skladá z 88 líthium-iónových článkov spojených do série a je umiestnená pod podlahou v strednej časti vozidla. Táto konfigurácia prispieva k vynikajúcim jazdným vlastnostiam a stabilite vozidla, ktoré sú dané jeho nízkym ťažiskom. Vozidlo i-MiEV využíva spôsoby nabíjania batérie či už doma alebo na cestách. Pri normálnom nabíjaní je vozidlo i-MiEV pripojené na štandardnú elektrickú prípojku. Batériu i-MiEV umožňujú aj rýchlonabíjanie v rýchlonabíjacích staniciach, ktoré v súčasnosti budujú v Japonsku.

Vozidlo i-MiEV využíva kompaktný, ľahký synchrónny elektromotor, ktorý vyvíja maximálny krútiaci moment pri nízkych otáčkach, čo prispieva k lepšej akcelerácii a komfortu jazdy. Pri brzdení rekuperatívny brzdný systém zabezpečuje, že sa motor správa ako generátor a získanou elektrickou energiou sa dobíja pohonná batéria. Kompaktná jednostupňová redukčná prevodovka zužitkováva vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach typický pre elektromotory, pričom odstraňuje potrebu zložitého prevodového mechanizmu.

Technické údaje i-MiEV

Systém pohonu 2WD (zadný)
Hmotnosť vozidla/rozmery D x Š x V 3395mm x 1475mm x 1600mm
Rázvor 2550mm
Hmotnosť vozidla 1100kg
Počet miest 4
Výkon / Spotreba energie (jazdný vzorec 10-15) 125Wh/km
Dojazd/dobíjanie (jazdný vzorec 10-15) 160km
Pohonná batéria Typ Líhtium-ionová
Menovité napätie 330V
Menovitá kapacita 16 kWh
Motor Typ Permanentný synchrónny magnet
Model Y4F1
Max. výkon 47kW (64PS) / 3000 - 6000 ot./min.
Max. krútiaci moment 180 Nm (18.4 kgf-m) / 0 - 2000 ot./min

Autor: J. Goldberger
Foto: Mitsubishi
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.