Netradičný hybrid: Smart e-bike

Streda, 20 október 2010

Na tohtoročnom parížskom autosalóne mal premiéru aj netradičný hybridný pohon, ktorý kombinuje silu ľudských svalov a elektromotora. Ide o štúdiu elektrického bicykla e-bike smart, ktorý nevyžaduje vodičské oprávnenie. U tohto zaujímavého hybridu do rýchlosti 25 km/h sú zdrojom pohonu človek i elektromotor, pri vyššej rýchlosti sa potom elektromotor odpája.

Smart e-bike
K rodine hybridov Smart po automobile a skútri pribudla štúdia bicykla vystavená v Paríži

E-bike s typickými dizajnovými prvkami smartu má odľahčenú konštrukciu z ľahkých hliníkových profilov s väčším priemerom, ktorá zabezpečuje stabilitu a odolnosť voči krúteniu. Celkový futuristický dojem zvyšujú filigránske 26palcové kolesá z ľahkej zliatiny so šiestimi zdvojenými lúčmi. Obuté sú až štyri centimetre širokými pneumatikami.

Elektrický bicykel smart využíva ako súbežný pohon na zlepšenie výkonu, akcelerácie, či pri jazde do kopca elektromotor s výkonom 0,25 kW, ktorý je integrovaný do zadného kolesa. Napája sa z lítiovo-iónového akumulátora (napätie 36 V, kapacita 9 Ah) uloženého v ráme nad nábojom pedálov. Bicyklu umožňuje 2 až 3 hodinové nabitie zo štandardnej elektrickej sieťovej zásuvky prejsť vzdialenosť od 30 do 90 km. Pri brzdení počas jazdy sa pritom získaná energia ukladá späť do akumulátora.

Smart e-bike
Malý elektromotor s výkonom 0,25 kW je integrovaný do zadného kolesa a napája ho lítiovo-iónový akumulátor s napätím 36 V a kapacitou 9 Ah uložený v ráme nad nábojom pedálov

Dojazd e-bike závisí od stupňa požadovaného výkonu, ktorý sa dá nastaviť tlačidlom na riadení. K dispozícii sú štyri stupne prídavného výkonu elektromotora: od najmenšej po najväčšiu podporu práce svalov samotného cyklistu.

Celkový dojem, praktickosť využitia a jazdnú bezpečnosť bicykla dopĺňa čelný natáčajúci svetlomet a zadné svetlo s diódami LED integrované do spodnej časti sedadla.

Bicykel e-bike počíta s použitím telefónu Smartphone, ktorý za jazdy na seba preberá viacero funkcií, napríklad tachometra alebo merača pulzu. Smartphone môže byť súčasne spúšťač i imobilizér v jednom: po jeho vložení do držiaka automaticky aktivuje pohonný systém bicykla. Ak jazdec z neho vyberie svoj Smartphone, e-bike sa automaticky zamkne a je tak zabezpečený proti krádeži.

Smart e-bike
Štúdia elektrického bicykla e-bike smart nevyžaduje od jeho jazdca vodičské oprávnenie

Smartphone sa počas jazdy dobíja. Dá sa tiež využiť ako navigačný systém alebo palubný počítač, ktorý informuje o zostávajúcej kapacite batérie, aktuálnej, či priemernej rýchlosti. Súprava smart drive kit App zasa poskytuje jazdcovi mobilný prístup na internet, internetové rádio, správu hudobných playlistov a telefónny zoznam. Smartphone svojou funkciou GPS tracking dokáže vyhľadať miesto, kde je bicykel odstavený.

Autor: J. Goldberger
Foto: smart
Komentáre
Ja mám Smarta fortwo s nosičom na bicikle a chýba mi len smart bicykel.
Kde ho kúpim? a za koľko.
Pridal Peter Dimitrov v utorok 04 septembra 2012 o 17:29
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.