Nissan GT-R po najväčšom facelifte

Sobota, 11 jún 2016

Superšport Nissan GT-R pre rok 2017 v modernizovanej podobe mal svetovú premiéru na newyorskom autosalóne v marci tohto roku. Má nový vzhľad interiéru i exteriéru a dočkal sa významných vylepšení a jazdných vlastností.

1 Nissan GT-R 2017
Nissan GT-R 2017 v modernizovanej podobe. Premiéru mal v marci v New Yorku.

Vylepšený Nissan GT-R má zosilnený podvozok a silnejší motor V6 s objemom 3,8 litra s 24 ventilmi a dvomi turbodúchadlami. Oproti minulému modelu je výkon modernizovaného Nissanu GT-R vyšší o 20 koní. Teraz má 570 koní (419 kW) pri 6800 ot./min, najvyšší krútiaci moment 635 Nm, to vďaka zvýšeniu tlaku turbodúchadla a tiež systému časovania zapaľovania, ktorý je teraz riadený na úrovni jednotlivých valcov. Táto technológia bola predtým vyhradená len pre vozidlo GT-R Nismo.

Zmeny v úprave motora priniesli lepšiu akceleráciu v strednom pásme otáčok (3200 ot. / min) a maximálny krútiaci moment dostupný v širšom pásme výkonového spektra. Podobne ako pri vozidle GT-R Nismo sa navyše vďaka presnejšiemu riadeniu časovania zapaľovania pri jednotlivých valcoch dosiahlo značné obmedzenie klepania motora. Účinnejšie spaľovanie paliva prispieva tiež k zlepšeniu jeho emisných parametrov.

Systém správy radenia bol pri šesťstupňovej sekvenčnej dvojspojkovej prevodovke modernizovaný pre väčšiu uhladenosť a výkon v najrôznejších jazdných situáciách. Keď sa začne vozidlo napríklad pomaly rozbiehať z pokoja, je teraz preradenie medzi prvým a druhým rýchlostným stupňom oveľa plynulejšie než predtým.

Pri predchádzajúcom modeli GT-R sa pri rozjazde z pokoja s ľahkým plynom znížil krútiaci moment, čo spôsobovalo tak trochu lenivejšiu reakciu. Pri GT-R model 2017 sa v podobnej situácii krútiaci moment motora nezníži, čo zvyšuje plynulosť po počiatočnej akcelerácii, a to i pri pomalšom pridávaní plynu. Navyše zvuk z výfuku je teraz znateľne tichší pre oveľa príjemnejšiu jazdu pri bežnom každodennom jazdení. Nový je aj titánový výfukový systém, ktorý lepšie znáša vysoké teploty výfukových plynov z motora.

Výkon motora modelu GT-R 2017 sa prenáša na všetky štyri kolesá vozidla pomocou systému vzadu umiestnenej prevodovky Attesa E-TS. Pri bežnej jazde sa GT-R správa ako vozidlo s pohonom zadnej nápravy a rozdelením krútiaceho momentu 0 : 100, ale rozdelenie výkonu je možné nastaviť až na 50 : 50 v závislosti od rýchlosti, bočného zrýchlenia, uhla natočenia volantu, prekĺzavania pneumatík, povrchu vozovky a uhlovej rýchlosti.

Podvozková platforma Premium Midship modelu GT-R umiestňuje prevodovku i rozvodovku do zadnej časti vozidla, takže nie je treba využívať tradičný kardanový hriadeľ. Zavesenie môže fungovať nezávisle a dochádza k optimalizácii rozloženia hmotnosti a maximalizácii priľnavosti pneumatík v zákrutách. Špeciálny systém tlmičov Bilstein® DampTronic vozidla GT-R je nastaviteľný vodičom a využíva údaje z viacerých informačných systémov vozidla na zaistenie primeranej tlmiacej sily a vysokej úrovne ovládateľnosti.

Riadenie modelu GT-R je hrebeňové s posilňovačom, závislé od rýchlosti vozidla, má štvorbodové upevnenie tuhými izolátormi a tak poskytuje ostrejšiu reakciu pri divokejšej jazde, menšiu námahu pri jazde v meste a mimoriadne dobrú reakciu na diaľnici.

2 Nissan GT-R 2017
Špičkový Nissan GT-R je využiteľný na každodenné používanie, ale aj na preteky

Podobne ako súčasný model ponúka aj GT-R 2017 vodičovi systém DampTronic výber troch nastavení: Normal, Comfort a "R". Výber z troch možností nastavenia je k dispozícii aj pre systém VDC a radenie prevodových stupňov. Pri modeli 2017 nastavenia "R" a Comfort poskytujú vodičovi športovejší charakter alebo plynulejší jazdný štýl.

Súčasná šiesta generácia Nissanu GT-R sa po prvý raz predstavila v roku 2005 na tokijskom autosalóne ako štúdia, premiéra sériového modelu sa uskutočnila na rovnakom mieste o dva roky neskôr. Kultový vlajkový model Nissanu zostal verný svojim koreňom a vďaka najmodernejším špičkovým technológiám ponúka skvelé jazdné vlastnosti a výkon.

Pre model GT-R je charakteristický vysokovýkonný motor V-6 (namiesto skoršieho radového šesťvalca) s objemom 3,8litra s dvojitým turbodúchadlom, plazmovo ošetrené vložky valcov, sekvenčná šesťstupňová dvojspojková prevodovka s radením pádlami a vysoko vyspelé systémy Attesa E-TS 4WD a Nissan Vehicle Dynamics Control.

Práve taká má byť aj nová nastupujúca siedma generácia Nissanu GT-R modelového roku 2017.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.