Nissan GT-R po najväčšom facelifte

Sobota, 11 jún 2016

Superšport Nissan GT-R pre rok 2017 v modernizovanej podobe mal svetovú premiéru na newyorskom autosalóne v marci tohto roku. Má nový vzhľad interiéru i exteriéru a dočkal sa významných vylepšení a jazdných vlastností.

1 Nissan GT-R 2017
Nissan GT-R 2017 v modernizovanej podobe. Premiéru mal v marci v New Yorku.

Vylepšený Nissan GT-R má zosilnený podvozok a silnejší motor V6 s objemom 3,8 litra s 24 ventilmi a dvomi turbodúchadlami. Oproti minulému modelu je výkon modernizovaného Nissanu GT-R vyšší o 20 koní. Teraz má 570 koní (419 kW) pri 6800 ot./min, najvyšší krútiaci moment 635 Nm, to vďaka zvýšeniu tlaku turbodúchadla a tiež systému časovania zapaľovania, ktorý je teraz riadený na úrovni jednotlivých valcov. Táto technológia bola predtým vyhradená len pre vozidlo GT-R Nismo.

Zmeny v úprave motora priniesli lepšiu akceleráciu v strednom pásme otáčok (3200 ot. / min) a maximálny krútiaci moment dostupný v širšom pásme výkonového spektra. Podobne ako pri vozidle GT-R Nismo sa navyše vďaka presnejšiemu riadeniu časovania zapaľovania pri jednotlivých valcoch dosiahlo značné obmedzenie klepania motora. Účinnejšie spaľovanie paliva prispieva tiež k zlepšeniu jeho emisných parametrov.

Systém správy radenia bol pri šesťstupňovej sekvenčnej dvojspojkovej prevodovke modernizovaný pre väčšiu uhladenosť a výkon v najrôznejších jazdných situáciách. Keď sa začne vozidlo napríklad pomaly rozbiehať z pokoja, je teraz preradenie medzi prvým a druhým rýchlostným stupňom oveľa plynulejšie než predtým.

Pri predchádzajúcom modeli GT-R sa pri rozjazde z pokoja s ľahkým plynom znížil krútiaci moment, čo spôsobovalo tak trochu lenivejšiu reakciu. Pri GT-R model 2017 sa v podobnej situácii krútiaci moment motora nezníži, čo zvyšuje plynulosť po počiatočnej akcelerácii, a to i pri pomalšom pridávaní plynu. Navyše zvuk z výfuku je teraz znateľne tichší pre oveľa príjemnejšiu jazdu pri bežnom každodennom jazdení. Nový je aj titánový výfukový systém, ktorý lepšie znáša vysoké teploty výfukových plynov z motora.

Výkon motora modelu GT-R 2017 sa prenáša na všetky štyri kolesá vozidla pomocou systému vzadu umiestnenej prevodovky Attesa E-TS. Pri bežnej jazde sa GT-R správa ako vozidlo s pohonom zadnej nápravy a rozdelením krútiaceho momentu 0 : 100, ale rozdelenie výkonu je možné nastaviť až na 50 : 50 v závislosti od rýchlosti, bočného zrýchlenia, uhla natočenia volantu, prekĺzavania pneumatík, povrchu vozovky a uhlovej rýchlosti.

Podvozková platforma Premium Midship modelu GT-R umiestňuje prevodovku i rozvodovku do zadnej časti vozidla, takže nie je treba využívať tradičný kardanový hriadeľ. Zavesenie môže fungovať nezávisle a dochádza k optimalizácii rozloženia hmotnosti a maximalizácii priľnavosti pneumatík v zákrutách. Špeciálny systém tlmičov Bilstein® DampTronic vozidla GT-R je nastaviteľný vodičom a využíva údaje z viacerých informačných systémov vozidla na zaistenie primeranej tlmiacej sily a vysokej úrovne ovládateľnosti.

Riadenie modelu GT-R je hrebeňové s posilňovačom, závislé od rýchlosti vozidla, má štvorbodové upevnenie tuhými izolátormi a tak poskytuje ostrejšiu reakciu pri divokejšej jazde, menšiu námahu pri jazde v meste a mimoriadne dobrú reakciu na diaľnici.

2 Nissan GT-R 2017
Špičkový Nissan GT-R je využiteľný na každodenné používanie, ale aj na preteky

Podobne ako súčasný model ponúka aj GT-R 2017 vodičovi systém DampTronic výber troch nastavení: Normal, Comfort a "R". Výber z troch možností nastavenia je k dispozícii aj pre systém VDC a radenie prevodových stupňov. Pri modeli 2017 nastavenia "R" a Comfort poskytujú vodičovi športovejší charakter alebo plynulejší jazdný štýl.

Súčasná šiesta generácia Nissanu GT-R sa po prvý raz predstavila v roku 2005 na tokijskom autosalóne ako štúdia, premiéra sériového modelu sa uskutočnila na rovnakom mieste o dva roky neskôr. Kultový vlajkový model Nissanu zostal verný svojim koreňom a vďaka najmodernejším špičkovým technológiám ponúka skvelé jazdné vlastnosti a výkon.

Pre model GT-R je charakteristický vysokovýkonný motor V-6 (namiesto skoršieho radového šesťvalca) s objemom 3,8litra s dvojitým turbodúchadlom, plazmovo ošetrené vložky valcov, sekvenčná šesťstupňová dvojspojková prevodovka s radením pádlami a vysoko vyspelé systémy Attesa E-TS 4WD a Nissan Vehicle Dynamics Control.

Práve taká má byť aj nová nastupujúca siedma generácia Nissanu GT-R modelového roku 2017.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."