Nissan: Juke-R ako superšportový crossover

Štvrtok, 20 október 2011

Nissan by sme mohli označiť za stvoriteľa crossoverov. Jeho model Qashqai je hitom a skvele sa predáva. Na podobnú cestu sa dostáva aj menší Juke s trošku zvláštnym dizajnom. Aby ho Nissan ešte viac ozvláštnil, pridal mu písmenko R. Najmä však novú silu, keď tento kompaktný crossover skrížil so superšportom GT-R.

Nissan Juke

Nový kompaktný crossover vznikol spojením modelov Juke a GT-R. Nissan to odôvodňuje tak, že účelom tohto jednorazového konceptu je otestovať reakciu verejnosti na čisto športovú verziu vozidla Juke. Pohonnú sústavu si Juke-R vypožičal od superšportu GT-R. Práce spojené s prestavbou malého crossovera na výkonného a rýchleho divočiaka vykonala pre Nissan britská firma RML, ktorá je popredným špecialistom na úpravy pre motoršport, v spolupráci s európskym technickým centrom Nissanu.

Unikátny crossover od Nissana je ešte stále vo fáze vývoja a prvé testovacie jazdy by mal absolvovať pravdepodobne v novembri. Juke-R už má homologizáciu pre bežnú cestnú premávku. V Nissane tak vznikol skrížením modelu Juke s GT-R najrýchlejší, najvzrušujúcejší a najodvážnejší kompaktný crossover na svete, zároveň historicky prvý superšportový crossover. Nemal by vzniknúť len v jedinom exemplári, ale vyrobiť by sa mali dva.

Aj keď je Nissan Juke-R zatiaľ len vo fáze vývoja, jeho odvážny dizajn je na ňom zjavný. Pridanie klenutých blatníkov kolies, úprava predného i zadného nárazníka a unikátne rozdelené zadné krídlo sú dôkazom, že nejde o bežný crossover. Toto je Juke so srdcom GT-R, nie je však určený do sériovej výroby. Ide o jednorazový koncept s cestnou homologizáciou.

Nissan Juke

Nissan Juke-R má pod kapotou 3,8litrový šesťvalcový motor s dvomi turbodúchadlami s výkonom približne 530 koní, ktorý zdolá stovku pod štyri sekundy. Pod podlahou batožinového priestoru je šesťstupňová prevodovka GT-R. Modifikovaný systém pohonu všetkých kolies a kardanový hriadeľ sú tiež z modelu GT-R, spájajú integrovanú prevodovku s prednou a zadnou nápravou. Podbehy kolies vypĺňajú robustné 20palcové kované zliatinové disky RAYS.

Palubná doska nového Juke-R bola upravená tak, aby vyhovovala prístrojom a nastaviteľnému sedempalcovému LCD displeju z GT-R. Stredová konzola Juke zostala zachovaná, ale ostatné časti interiéru získali vzhľad stroja, ktorý sa zrodil pre automobilový šport. Dvojica pretekárskych sedadiel je opatrená päťbodovými bezpečnostnými pásmi. Nechýba ochranný rám v súlade s predpismi FIA, ktorý zvyšuje tuhosť karosérie a prispieva tak k špičkovým jazdným vlastnostiam.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.