Nissan: Juke-R ako superšportový crossover

Štvrtok, 20 október 2011

Nissan by sme mohli označiť za stvoriteľa crossoverov. Jeho model Qashqai je hitom a skvele sa predáva. Na podobnú cestu sa dostáva aj menší Juke s trošku zvláštnym dizajnom. Aby ho Nissan ešte viac ozvláštnil, pridal mu písmenko R. Najmä však novú silu, keď tento kompaktný crossover skrížil so superšportom GT-R.

Nissan Juke

Nový kompaktný crossover vznikol spojením modelov Juke a GT-R. Nissan to odôvodňuje tak, že účelom tohto jednorazového konceptu je otestovať reakciu verejnosti na čisto športovú verziu vozidla Juke. Pohonnú sústavu si Juke-R vypožičal od superšportu GT-R. Práce spojené s prestavbou malého crossovera na výkonného a rýchleho divočiaka vykonala pre Nissan britská firma RML, ktorá je popredným špecialistom na úpravy pre motoršport, v spolupráci s európskym technickým centrom Nissanu.

Unikátny crossover od Nissana je ešte stále vo fáze vývoja a prvé testovacie jazdy by mal absolvovať pravdepodobne v novembri. Juke-R už má homologizáciu pre bežnú cestnú premávku. V Nissane tak vznikol skrížením modelu Juke s GT-R najrýchlejší, najvzrušujúcejší a najodvážnejší kompaktný crossover na svete, zároveň historicky prvý superšportový crossover. Nemal by vzniknúť len v jedinom exemplári, ale vyrobiť by sa mali dva.

Aj keď je Nissan Juke-R zatiaľ len vo fáze vývoja, jeho odvážny dizajn je na ňom zjavný. Pridanie klenutých blatníkov kolies, úprava predného i zadného nárazníka a unikátne rozdelené zadné krídlo sú dôkazom, že nejde o bežný crossover. Toto je Juke so srdcom GT-R, nie je však určený do sériovej výroby. Ide o jednorazový koncept s cestnou homologizáciou.

Nissan Juke

Nissan Juke-R má pod kapotou 3,8litrový šesťvalcový motor s dvomi turbodúchadlami s výkonom približne 530 koní, ktorý zdolá stovku pod štyri sekundy. Pod podlahou batožinového priestoru je šesťstupňová prevodovka GT-R. Modifikovaný systém pohonu všetkých kolies a kardanový hriadeľ sú tiež z modelu GT-R, spájajú integrovanú prevodovku s prednou a zadnou nápravou. Podbehy kolies vypĺňajú robustné 20palcové kované zliatinové disky RAYS.

Palubná doska nového Juke-R bola upravená tak, aby vyhovovala prístrojom a nastaviteľnému sedempalcovému LCD displeju z GT-R. Stredová konzola Juke zostala zachovaná, ale ostatné časti interiéru získali vzhľad stroja, ktorý sa zrodil pre automobilový šport. Dvojica pretekárskych sedadiel je opatrená päťbodovými bezpečnostnými pásmi. Nechýba ochranný rám v súlade s predpismi FIA, ktorý zvyšuje tuhosť karosérie a prispieva tak k špičkovým jazdným vlastnostiam.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Seat-eScooter-concept
Seat bude prvým európskym automobilovým výrobcom, ktorý rozbehne výrobu vlastného elektrického skútra s parametrami motocykla s objemom motora 125 cm3. Koncept Seat eScooter mal oficiálnu premiéru 19. novembra na veľtrhu Smart City Expo World Congress v Barcelone. Bude prvým elektrickým skútrom vyrábaným európskym automobilovým výrobcom. Jeho predaj sa rozbehne v roku 2020 zákazníkom a spoločnostiam, ktoré poskytujú zdieľanie dopravných prostriedkov. Seat už dávnejšie oznámil, že preberá rolu lídra stratégie mikromobility v rámci koncernu Volkswagen. Tá zahŕňa štúdiu mestského vozidla Minimó, čo je štvorkolesové dvojmiestne vozidlo kombinujúce najvýhodnejšie prvky automobilu a motocykla. Súčasťou stratégie je aj elektrická kolobežka eXS Kickscooter powered by Segway, ktorú Seat predstavil v roku 2018 a ktorá sa už bežne predáva.
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.