Nissan Juke-R: malý divoch

Streda, 18 január 2012

Takýto crossover tu ešte nebol. S rýchlosťou 257 km/h je najrýchlejší na svete a z nuly na stovku zrýchľuje za 3,7 sekundy. Nissan Juke-R je súrodencom staršieho a silnejšieho brata, resp. skôr krížencom so superšportom GT-R. Spojením modelov Juke a GT-R tak vznikol kompaktný crossover schopný jazdiť rýchlo ako vychýrené športové autá prémiových značiek.

Nissan Juke-R
Diabol v tele malého crossovera: 485 koní, 588 Nm, 257 km/h a stovka za 3,7 sekundy

Spoločnosť Nissan oficiálnym zverejnením technických údajov o modeli Juke-R potvrdila, čo pred časom sľúbila a do extravagantného modelu Juke transplantovala orgány výkonného superšportu. Práca je dielom inžinierov britského technologického centra Nissanu a firmy Ray Mallock Limited, ktorá pripravuje autá rôznych značiek na pretekárske účely.

Za 22 týždňov vznikli dva modely, jeden s pravostranným riadením a druhý s riadením na ľavej strane – pre britské pomery, kde sa jazdí vľavo. Konečnú fázu vývoja projektu nazvaného Super Juke-R zavŕšilo rozsiahle testovanie oboch prototypov.

Juke-R , štúdia superšportového crossoveru, spája výkon a ovládateľnosť legendárneho modelu GT-R s odvážnym dizajnom vozidla Juke. Techniku modelu GT-R prevzal Juke-R vrátane pohonu všetkých štyroch kolies. Podobne prevzal kompletnú pohonnú jednotku, teda vidlicový šesťvalec s objemom 3,8 litra, ktorý v GT-R s dvoma turbodúchadlami produkuje 530 koní, vďaka ktorým zrýchľuje na stovku pod štyri sekundy. V Juke-R však výkon šesťvalca znížili na 485 koní a krútiaci moment na 588 Nm.

Rozmery vozidla Juke-R sú rovnaké na dĺžku (4135 mm) a výšku (1575 mm) ako má sériový Juke, rovnaký je aj rázvor (2530 mm), len šírka narástla z 1765 mm na 1910 mm a klenuté podbehy kolies skrývajú 20palcové kované zliatinové disky Rays. Napriek týmto úpravám Juke-R viac pripomína sériový Juke ako GT-R.

V interiéri sú pre vodiča a spolujazdca pripravené pretekárske sedadlá OMP a na dosah ruky majú všetky ovládacie prvky a prístroje z vozidla GT-R. V strede prístrojovej dosky sa nachádza 7palcová dotyková obrazovka, ktorú poznajú majitelia vozidla GT-R.

Testovanie ukázalo, že crossover Juke-R ponúka ovládateľnosť typickú pre superauto, a to vďaka použitiu zavesenia kolies a pohonnej sústavy z modelu Nissan GT-R, ochrannému rámu, ktorý vyhovuje bezpečnostným štandardom FIA a unikátnemu rozdeleniu zadného krídla.

V priamom porovnaní má model GT-R vyššiu maximálnu rýchlosť vďaka aerodynamickejšiemu tvaru, aj keď pohonná jednotka je rovnaká. Vozidlo GT-R je taktiež ľahšie než Juke-R kvôli ochrannému rámu a doplnkovému zosilneniu podvozku, ktoré bolo potrebné pre zabudovanie komponentov superauta do tela crossoveru Juke.

Nissan Juke-R Nissan Juke-R Nissan Juke-R Nissan Juke-R
Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.