Nissan Juke-R: malý divoch

Streda, 18 január 2012

Takýto crossover tu ešte nebol. S rýchlosťou 257 km/h je najrýchlejší na svete a z nuly na stovku zrýchľuje za 3,7 sekundy. Nissan Juke-R je súrodencom staršieho a silnejšieho brata, resp. skôr krížencom so superšportom GT-R. Spojením modelov Juke a GT-R tak vznikol kompaktný crossover schopný jazdiť rýchlo ako vychýrené športové autá prémiových značiek.

Nissan Juke-R
Diabol v tele malého crossovera: 485 koní, 588 Nm, 257 km/h a stovka za 3,7 sekundy

Spoločnosť Nissan oficiálnym zverejnením technických údajov o modeli Juke-R potvrdila, čo pred časom sľúbila a do extravagantného modelu Juke transplantovala orgány výkonného superšportu. Práca je dielom inžinierov britského technologického centra Nissanu a firmy Ray Mallock Limited, ktorá pripravuje autá rôznych značiek na pretekárske účely.

Za 22 týždňov vznikli dva modely, jeden s pravostranným riadením a druhý s riadením na ľavej strane – pre britské pomery, kde sa jazdí vľavo. Konečnú fázu vývoja projektu nazvaného Super Juke-R zavŕšilo rozsiahle testovanie oboch prototypov.

Juke-R , štúdia superšportového crossoveru, spája výkon a ovládateľnosť legendárneho modelu GT-R s odvážnym dizajnom vozidla Juke. Techniku modelu GT-R prevzal Juke-R vrátane pohonu všetkých štyroch kolies. Podobne prevzal kompletnú pohonnú jednotku, teda vidlicový šesťvalec s objemom 3,8 litra, ktorý v GT-R s dvoma turbodúchadlami produkuje 530 koní, vďaka ktorým zrýchľuje na stovku pod štyri sekundy. V Juke-R však výkon šesťvalca znížili na 485 koní a krútiaci moment na 588 Nm.

Rozmery vozidla Juke-R sú rovnaké na dĺžku (4135 mm) a výšku (1575 mm) ako má sériový Juke, rovnaký je aj rázvor (2530 mm), len šírka narástla z 1765 mm na 1910 mm a klenuté podbehy kolies skrývajú 20palcové kované zliatinové disky Rays. Napriek týmto úpravám Juke-R viac pripomína sériový Juke ako GT-R.

V interiéri sú pre vodiča a spolujazdca pripravené pretekárske sedadlá OMP a na dosah ruky majú všetky ovládacie prvky a prístroje z vozidla GT-R. V strede prístrojovej dosky sa nachádza 7palcová dotyková obrazovka, ktorú poznajú majitelia vozidla GT-R.

Testovanie ukázalo, že crossover Juke-R ponúka ovládateľnosť typickú pre superauto, a to vďaka použitiu zavesenia kolies a pohonnej sústavy z modelu Nissan GT-R, ochrannému rámu, ktorý vyhovuje bezpečnostným štandardom FIA a unikátnemu rozdeleniu zadného krídla.

V priamom porovnaní má model GT-R vyššiu maximálnu rýchlosť vďaka aerodynamickejšiemu tvaru, aj keď pohonná jednotka je rovnaká. Vozidlo GT-R je taktiež ľahšie než Juke-R kvôli ochrannému rámu a doplnkovému zosilneniu podvozku, ktoré bolo potrebné pre zabudovanie komponentov superauta do tela crossoveru Juke.

Nissan Juke-R Nissan Juke-R Nissan Juke-R Nissan Juke-R
Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.