Nissan Leaf aj na pretekárske okruhy

Štvrtok, 05 máj 2011

Nissan Leaf, európske auto roka, zároveň prvý elektromobil (nulové emisie z výfuku), ktorý je plnohodnotným autom. Práve tento Nissan Leaf si vzala do parády divízia Nismo, dvorný športový úpravca automobilky. Ako to dopadlo, ukazuje fotografia, na ktorej je pretekársky Nissan Leaf Nismo RC. Na sériový päťdverový hatchback nižšej strednej triedy sa síce svojim exteriérom vôbec nepodobá (nielen kvôli chýbajúcim zadným bočným dverám), zato však pod karosériou je nezmenená technika pôvodného Nissanu Leaf.

Nissan Leaf
Nissan Leaf Nismo RC, pretekársky elektromobil, svojim exteriérom nepripomína sériový Leaf

Nissan predstavil pretekársku verziu elektromobilu Leaf Nismo RC na nedávno skončenom autosalóne v New Yorku. Na jeho dizajne si popracovalo Globálne dizajnérske stredisko Nissanu. Pohrali sa s pôvodným Leafom poriadne, pretože pretekárskemu vzhľadu ťažko niečo vyčítať. Hovoria o tom nielen jeho dokonalé aerodynamická tvary, 18palcové hliníkové disky a pretekárske pneumatiky Bridgestone veľkosti 225/40, ale aj nastaviteľný zadný prítlačný spojler.

Zásadným zmenám došlo nielen vo vzhľade Nissanu Leaf, ale aj v materiáloch nových častí karosérie (vyrobené z karbónových vlákien), ktorej predná a zadná časť sú odnímateľné a tiež rozmeroch automobilu. Pretekársky Leaf Nismo RC je dlhší síce len o 2 cm (447 cm), ale širší o 17 cm (194 cm) a nižší až o 35 cm (120 cm). Rázvor je menší o 9,9 cm (260,1 cm). Podstatné je aj zníženie svetlej výšky na 6 cm a hmotnosti z 1525 kg sériového Leafu na 938 kg pretekárskej verzie.

Nissan Leaf
Pretekársky Leaf Nismo RC má zníženú svetlú výšku na 6 cm a hmotnosť na 938 kg

Elektromotor aj v pretekárskom Nismo RC produkuje rovnaký výkon 109 koní (80 kW) ako má sériový model, nezmenený je aj krútiaci moment 280 Nm. Získavajú sa zo 48 lítium-iontových batérií, ktoré pomocou rýchlonabíjačky možno dobiť približne za 30 minút. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti sú batérie a elektromotor umiestnené v strede vozidla.

Elektromotor poháňa zadné kolesá, ktorých uloženie je teraz dvojité lichobežníkové, podobne ako vpredu. Najvyššia rýchlosť pretekárskej verzie Leaf Nismo RC je 150 km/h, akceleruje u nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy a výdrž akumulátorov (do vybitia) pri pretekárskom štýle jazdenia je 20 minút.

Nissan pripravil tento model s perspektívou, že raz vznikne šampionát elektromobilov. Zatiaľ však Nissan Leaf Nismo RC nemá súperov.

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf
Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.