Nissan Leaf aj na pretekárske okruhy

Štvrtok, 05 máj 2011

Nissan Leaf, európske auto roka, zároveň prvý elektromobil (nulové emisie z výfuku), ktorý je plnohodnotným autom. Práve tento Nissan Leaf si vzala do parády divízia Nismo, dvorný športový úpravca automobilky. Ako to dopadlo, ukazuje fotografia, na ktorej je pretekársky Nissan Leaf Nismo RC. Na sériový päťdverový hatchback nižšej strednej triedy sa síce svojim exteriérom vôbec nepodobá (nielen kvôli chýbajúcim zadným bočným dverám), zato však pod karosériou je nezmenená technika pôvodného Nissanu Leaf.

Nissan Leaf
Nissan Leaf Nismo RC, pretekársky elektromobil, svojim exteriérom nepripomína sériový Leaf

Nissan predstavil pretekársku verziu elektromobilu Leaf Nismo RC na nedávno skončenom autosalóne v New Yorku. Na jeho dizajne si popracovalo Globálne dizajnérske stredisko Nissanu. Pohrali sa s pôvodným Leafom poriadne, pretože pretekárskemu vzhľadu ťažko niečo vyčítať. Hovoria o tom nielen jeho dokonalé aerodynamická tvary, 18palcové hliníkové disky a pretekárske pneumatiky Bridgestone veľkosti 225/40, ale aj nastaviteľný zadný prítlačný spojler.

Zásadným zmenám došlo nielen vo vzhľade Nissanu Leaf, ale aj v materiáloch nových častí karosérie (vyrobené z karbónových vlákien), ktorej predná a zadná časť sú odnímateľné a tiež rozmeroch automobilu. Pretekársky Leaf Nismo RC je dlhší síce len o 2 cm (447 cm), ale širší o 17 cm (194 cm) a nižší až o 35 cm (120 cm). Rázvor je menší o 9,9 cm (260,1 cm). Podstatné je aj zníženie svetlej výšky na 6 cm a hmotnosti z 1525 kg sériového Leafu na 938 kg pretekárskej verzie.

Nissan Leaf
Pretekársky Leaf Nismo RC má zníženú svetlú výšku na 6 cm a hmotnosť na 938 kg

Elektromotor aj v pretekárskom Nismo RC produkuje rovnaký výkon 109 koní (80 kW) ako má sériový model, nezmenený je aj krútiaci moment 280 Nm. Získavajú sa zo 48 lítium-iontových batérií, ktoré pomocou rýchlonabíjačky možno dobiť približne za 30 minút. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti sú batérie a elektromotor umiestnené v strede vozidla.

Elektromotor poháňa zadné kolesá, ktorých uloženie je teraz dvojité lichobežníkové, podobne ako vpredu. Najvyššia rýchlosť pretekárskej verzie Leaf Nismo RC je 150 km/h, akceleruje u nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy a výdrž akumulátorov (do vybitia) pri pretekárskom štýle jazdenia je 20 minút.

Nissan pripravil tento model s perspektívou, že raz vznikne šampionát elektromobilov. Zatiaľ však Nissan Leaf Nismo RC nemá súperov.

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf
Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.