Nissan Leaf: japonský elektromobil

Pondelok, 22 marec 2010

Nissan Leaf sa na prvý pohľad ničím nelíši od bežných päťdverových hatchbackov. Leaf však nepoháňa motor, na aké sme zvyknutí, ale elektromotor s výkonom 80 kW (109 k). Zdrojom energie sú lítiové batérie ukryté pod podlahou kabíny. Vďaka ním a výkonnému elektromotoru je Nissan Leaf schopný vyvinúť najvyššiu rýchlosť 140 km/h, na jedno nabitie prejde približne 160 kilometrov a dobitie batérie na 80 % kapacity trvá len 30 minút, na plnú kapacitu približne osem hodín. Na denné používanie sú to celkom vyhovujúce parametre.

Nissan Leaf

Na praktické využitie má Leaf aj správne rozmery: dĺžku 4445 mm, šírku 1770 mm a výšku 1550 mm. Cenné na ňom bude však to, že podľa Nissana bude Leaf celosvetovo prvým cenovo dostupným sériovo vyrábaným automobilom s nulovými emisiami. Sériová výroba sa rozbehne v roku 2013 v anglickom Suderlande, kde sa vybuduje aj nový závod na výrobu pokročilých lítium-iónových batérií. Počiatočná ročná výroba má byť okolo 50 tisíc vozidiel Nissan Leaf s nulovými emisiami.

Nissan Leaf
Nissan Leaf je päťmiestny hatchback, ktorý ponúka rovnaký priestor, praktickosť a výkon ako podobné automobily v jeho triede – avšak bez emisií vo výfukových plynoch

Výroba Nissanu Leaf v Sunderlande sa síce rozbehne až v roku 2013, na trh sa však prvé kusy dostanú už v priebehu tohto roka, keďže výrobu spustí závod v japonskej Oppame. V roku 2012 sa rozbehne výroba aj v americkom meste Smyrna v štáte Tennessee. Závod v Sunderlande nabehne na začiatku roka 2013 a britský závod sa tak stane tretím výrobným miestom Nissanu na výrobu bezemisných automobilov. Celková ročná výrobná kapacita Nissanu Leaf bude potom 200 000 vozidiel. Nissan Leaf sa bude uvádzať do predaja vo Veľkej Británii na začiatku roka 2011.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.