Nissan Leaf: japonský elektromobil

Pondelok, 22 marec 2010

Nissan Leaf sa na prvý pohľad ničím nelíši od bežných päťdverových hatchbackov. Leaf však nepoháňa motor, na aké sme zvyknutí, ale elektromotor s výkonom 80 kW (109 k). Zdrojom energie sú lítiové batérie ukryté pod podlahou kabíny. Vďaka ním a výkonnému elektromotoru je Nissan Leaf schopný vyvinúť najvyššiu rýchlosť 140 km/h, na jedno nabitie prejde približne 160 kilometrov a dobitie batérie na 80 % kapacity trvá len 30 minút, na plnú kapacitu približne osem hodín. Na denné používanie sú to celkom vyhovujúce parametre.

Nissan Leaf

Na praktické využitie má Leaf aj správne rozmery: dĺžku 4445 mm, šírku 1770 mm a výšku 1550 mm. Cenné na ňom bude však to, že podľa Nissana bude Leaf celosvetovo prvým cenovo dostupným sériovo vyrábaným automobilom s nulovými emisiami. Sériová výroba sa rozbehne v roku 2013 v anglickom Suderlande, kde sa vybuduje aj nový závod na výrobu pokročilých lítium-iónových batérií. Počiatočná ročná výroba má byť okolo 50 tisíc vozidiel Nissan Leaf s nulovými emisiami.

Nissan Leaf
Nissan Leaf je päťmiestny hatchback, ktorý ponúka rovnaký priestor, praktickosť a výkon ako podobné automobily v jeho triede – avšak bez emisií vo výfukových plynoch

Výroba Nissanu Leaf v Sunderlande sa síce rozbehne až v roku 2013, na trh sa však prvé kusy dostanú už v priebehu tohto roka, keďže výrobu spustí závod v japonskej Oppame. V roku 2012 sa rozbehne výroba aj v americkom meste Smyrna v štáte Tennessee. Závod v Sunderlande nabehne na začiatku roka 2013 a britský závod sa tak stane tretím výrobným miestom Nissanu na výrobu bezemisných automobilov. Celková ročná výrobná kapacita Nissanu Leaf bude potom 200 000 vozidiel. Nissan Leaf sa bude uvádzať do predaja vo Veľkej Británii na začiatku roka 2011.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.