Nissan LEAF navštívil Slovensko

Piatok, 07 október 2011

Nissan svoj prvý plne elektrický automobil postupne predstavuje v krajinách Európy. Slovensko prišlo na rad šiesteho októbra a tak tento deň bol pre Slovensko zoznamovacím dňom s elektrickým Nissanom. Statická i dynamická prezentácia modelu LEAF sa konala v priestoroch Slovakiaringu Orechovej Potôni.

Nissan LEAF
Nissan LEAF na ceste po Európe sa zastavil aj na Slovensku. Prvý plnohodnotný a plne elektrický automobil sa už v Európe predáva, u nás sa tak stane o necelé dva roky.

Nissan LEAF má čisto elektrický pohon s nulovými emisiami . Nie je to však žiadny hybrid, kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora na zníženie emisií. LEAF nemá spaľovací motor ani výfuk, neprodukuje teda žiadne škodliviny. Zdrojom pohonu je výkonná lítium-iónová batéria a elektromotor, vďaka čomu dosahuje LEAF bezemisnú čistotu pohonu.

Nissan LEAF nie je obyčajné mestské vozidlo, ale normálny päťdverový hatchback, plnohodnotný päťmiestny osobný automobil, držiteľ dvoch veľmi významných ocenení: je európskym i svetovým Autom roka 2011. Nissan LEAF nemá žiadne obmedzenia výkonu, je tichý v premávke, jednoduchý na údržbu, má vyspelú lítium-iónovú batériu, neprodukuje žiadne emisie a pri podpore štátu je aj finančne dostupný.

Kapacita batérie Nissanu LEAF je 24 kWh, maximálny výkon elektromotora 80 kW (110 k), najvyšší krútiaci moment 280 Nm, dosahuje najvyššiu rýchlosť 140 km/h a má regeneratívny brzdový systém. Jeho dojazd na jedno nabitie je 175 km.

Nissan zavítal s LEAFom na Slovensku po tom, čo sa predtým predstavil vo viacerých európskych štátoch, naposledy v Poľsku. Od nás putuje do Maďarska a potom do ďalších štátov bývalého východného bloku. Cieľom tejto akejsi Road show je pripraviť LEAFu v týchto štátoch pôdu pre jeho budúci predaj. Aby národ dopredu vedel, že prvý plne elektrický automobil k nám i do ostatných navštívených štátov príde, tak aby sa na jeho príchod pripravil, resp. aj tešil.

Rok 2011 je prvým rokom predaja elektrického LEAFu. Začal sa predávať vo Veľkej Británii, Holandsku a Portugalsku, kde sa mu dostalo mnohých vládnych výhod. V polovici roka pribudlo Španielsko, Francúzsko a niektoré škandinávske štáty. Koncom roka 2011 sa začína predávať aj v Nemecku, Rakúsku, Taliansku a zostávajúcich škandinávskych štátoch. Po roku 2011, pravdepodobne však až v roku 2013, prídu na rad štáty strednej a východnej Európy, medzi nimi aj Slovensko.

So začatím predaja si jednotlivé štáty upravili jeho podmienky. Tak napríklad v Holandsku má kupujúci podľa zákonného opatrenia nárok na zľavu (za ekologickú bezemisnú prevádzku) z predajnej ceny vo výške šesťtisíc eur. V meste Amsterdam išli ešte ďalej a obyvateľ mesta dostáva pri kúpe ekologického elektrického vozidla zľavu ďalších šesťtisíc eur. To na jednej strane motivuje kupujúceho, na strane druhej mesto, ale najmä štát robí úľavami pri kúpe veľa pre ochranu životného prostredia.

Na Slovensku ako prví začali predávať elektrické bezemisné autá Peugeot a Citroën. Prvý má model iOn, druhý predáva C-Zero (slovenská cena oboch je 35 460 eur). Do dovozu Nissana LEAF zostávajú približne dva roky, takže by bolo na čase, aby sa aj u nás pripravili podmienky na zvýhodnenú kúpu ekologických elektrických vozidiel. Aj keď je málo pravdepodobné, že Slovensko k takémuto riešeniu pristúpi, opak by bol tým správnym a ústretovým krokom na podporu globálnej ekologickej situácie.

Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.