Nissan LEAF navštívil Slovensko

Piatok, 07 október 2011

Nissan svoj prvý plne elektrický automobil postupne predstavuje v krajinách Európy. Slovensko prišlo na rad šiesteho októbra a tak tento deň bol pre Slovensko zoznamovacím dňom s elektrickým Nissanom. Statická i dynamická prezentácia modelu LEAF sa konala v priestoroch Slovakiaringu Orechovej Potôni.

Nissan LEAF
Nissan LEAF na ceste po Európe sa zastavil aj na Slovensku. Prvý plnohodnotný a plne elektrický automobil sa už v Európe predáva, u nás sa tak stane o necelé dva roky.

Nissan LEAF má čisto elektrický pohon s nulovými emisiami . Nie je to však žiadny hybrid, kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora na zníženie emisií. LEAF nemá spaľovací motor ani výfuk, neprodukuje teda žiadne škodliviny. Zdrojom pohonu je výkonná lítium-iónová batéria a elektromotor, vďaka čomu dosahuje LEAF bezemisnú čistotu pohonu.

Nissan LEAF nie je obyčajné mestské vozidlo, ale normálny päťdverový hatchback, plnohodnotný päťmiestny osobný automobil, držiteľ dvoch veľmi významných ocenení: je európskym i svetovým Autom roka 2011. Nissan LEAF nemá žiadne obmedzenia výkonu, je tichý v premávke, jednoduchý na údržbu, má vyspelú lítium-iónovú batériu, neprodukuje žiadne emisie a pri podpore štátu je aj finančne dostupný.

Kapacita batérie Nissanu LEAF je 24 kWh, maximálny výkon elektromotora 80 kW (110 k), najvyšší krútiaci moment 280 Nm, dosahuje najvyššiu rýchlosť 140 km/h a má regeneratívny brzdový systém. Jeho dojazd na jedno nabitie je 175 km.

Nissan zavítal s LEAFom na Slovensku po tom, čo sa predtým predstavil vo viacerých európskych štátoch, naposledy v Poľsku. Od nás putuje do Maďarska a potom do ďalších štátov bývalého východného bloku. Cieľom tejto akejsi Road show je pripraviť LEAFu v týchto štátoch pôdu pre jeho budúci predaj. Aby národ dopredu vedel, že prvý plne elektrický automobil k nám i do ostatných navštívených štátov príde, tak aby sa na jeho príchod pripravil, resp. aj tešil.

Rok 2011 je prvým rokom predaja elektrického LEAFu. Začal sa predávať vo Veľkej Británii, Holandsku a Portugalsku, kde sa mu dostalo mnohých vládnych výhod. V polovici roka pribudlo Španielsko, Francúzsko a niektoré škandinávske štáty. Koncom roka 2011 sa začína predávať aj v Nemecku, Rakúsku, Taliansku a zostávajúcich škandinávskych štátoch. Po roku 2011, pravdepodobne však až v roku 2013, prídu na rad štáty strednej a východnej Európy, medzi nimi aj Slovensko.

So začatím predaja si jednotlivé štáty upravili jeho podmienky. Tak napríklad v Holandsku má kupujúci podľa zákonného opatrenia nárok na zľavu (za ekologickú bezemisnú prevádzku) z predajnej ceny vo výške šesťtisíc eur. V meste Amsterdam išli ešte ďalej a obyvateľ mesta dostáva pri kúpe ekologického elektrického vozidla zľavu ďalších šesťtisíc eur. To na jednej strane motivuje kupujúceho, na strane druhej mesto, ale najmä štát robí úľavami pri kúpe veľa pre ochranu životného prostredia.

Na Slovensku ako prví začali predávať elektrické bezemisné autá Peugeot a Citroën. Prvý má model iOn, druhý predáva C-Zero (slovenská cena oboch je 35 460 eur). Do dovozu Nissana LEAF zostávajú približne dva roky, takže by bolo na čase, aby sa aj u nás pripravili podmienky na zvýhodnenú kúpu ekologických elektrických vozidiel. Aj keď je málo pravdepodobné, že Slovensko k takémuto riešeniu pristúpi, opak by bol tým správnym a ústretovým krokom na podporu globálnej ekologickej situácie.

Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF Nissan LEAF
Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.