Nissan Micra: je tu štvrtá generácia

Piatok, 26 november 2010

Pred takmer tridsiatimi rokmi sme spoznali prvý Nissan Micra. Teraz prichádza už štvrtá generácia. Tri predchádzajúce uvádzala japonská automobilka ako štandardy mestského vozidla. V tomto duchu bola aj najnovšia Micra od samého začiatku navrhovaná. Konkrétnym cieľom konštruktérov bolo uľahčiť jazdu po meste so zámerom definovať Micru ako nový štandard európskeho mestského vozidla.

Nissan Micra
Globálny model Nissan Micra sa bude vyrábať na štyroch miestach sveta, len v päťdverovej verzii a s trojvalcovým motorom 1,2 litra s výkonmi 80 a 98 koní

Nová Micra je založená na novej globálnej platforme "V". Navrhli ju tak, aby dobre slúžila v náročnom mestskom prostredí. Má byť jedným zo základných modelov, na ktorom automobilka stojí. Prvá Micra sa do Európy začala dovážať v roku 1983 ako 3dverový hatchback. O pár rokov pribudla aj päťdverová verzia. Druhá generácia začala písať svoju históriu v roku v roku 1993 a páčila sa tak, že získala titul európskeho Auta roka. Tretia generácia pochádza z roku 2002 a pred dvoma rokmi podstúpila exteriérový facelift.

Novú generáciu modelu Micra pripravil Nissan ako globálny model. Má sa predávať v 160 štátoch sveta a vyrábať sa bude v Indii, Číne, Mexiku a Thajsku. Nissan vypustil z programu trojdverovú verziu, takže nová Micra bude len ako päťdverový hatchback. Z redukoval sa aj počet pohonných jednotiek na dve. Ponúkať sa bude len jeden trojvalcový motor s objemom 1,2 litra v dvoch benzínových výkonových verziách. Slabší má 80 koní , výkonnejší, prepĺňaný s priamym vstrekovaním má 98 koní. Silnou stránkou oboch má byť nízka spotreba i emisie. Práve preto Nissan dieselový motor neplánuje.

Globálna platforma aliancie Nissan/Renault, na ktorej Micra stojí, je úplne nová a tak Nissan ako aj Renault plánujú na nej postaviť rad ďalších modelov. Nová platforma je ľahšia, riešenie exteriéru i interiéru je celkom nové a úplne nový je aj motor. V porovnaní s prežívajúcim modelom je nová Micra dlhá 3780 mm (+ 61 mm), široká 1665 mm (+ 5 mm) a vysoká 1520 mm (- 10 mm). Rázvor náprav narástol o 20 mm na terajších 2450 mm. Batožinový priestor má v základe 265 litrov, po sklopení zadných sedadiel ponúka 511 litrov.

Nissan Micra
Nová Micra narástla do dĺžky i šírky, väčší je rázvor náprav, je však o centimeter nižšia

Karoséria má oproti predchodcovi kompaktnejšie vonkajšie rozmery, vďaka čomu je väčší aj vnútorný priestor novej Micry. Základom k obom motorom je päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením, k obom verziám je voliteľná aj nová automatická bezstupňová prevodovka CVT.

Nová Micra ponúka tri stupne výbavy – od základnej Visia cez strednú Acenta po najvyššiu Tecna. Na prvý pohľad ich možno rozpoznať napríklad podľa toho, že Visia má 14palcové kolesá s oceľovými ráfikmi, Acenta 15palcové oceľové a Tecna 15palcové z hliníkovej zliatiny.

Samozrejmosťou každej výbavy sú prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Štandardom všetkých výbav sú čelné, bočné a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, opierky hláv aj na zadných sedadlách a stabilizačný systém ESP. Ale aj palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná vpredu, výškovo nastaviteľný volant a elektrický posilňovač bŕzd.

Nissan Micra
Interiér novej Micry je priestrannejší, kvalitnejší a elegantnejší ako mal predchodca

Úroveň Acenta ponúka okrem iných prvkov vylepšený audiosystém, automatickú klimatizáciu a tempomat. Najvyššia výbava Tecna poskytuje technológie, ktoré nie sú bežné v mnohých väčších vozidlách. Okrem systému Nissan Connect, integrovaného systému satelitnej navigácie a zábavy, ponúka Micra štandardne parkovací asistent, resp. merač parkovacieho miesta. Ten automaticky meria potenciálne parkovacie miesto a ukáže na displeji vodičovi, či sa tam Micra vojde bez problémov, s problémami a či sa tam nevojde vôbec. Parkovací asistent si možno doobjednať aj k prostrednej výbave Acenta za 300 eur.

S akými cenami útočí nový Nissan Micra na zákazníka? Prvá cena základného modelu s motorom 1,2/80 k je 8600 eur, v najvyššej výbave s motorom 1,2/98 k si vypýta 12 500 eur.

Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra
Autor: J. Goldberger
Foto: autor a Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.