Nissan Micra: je tu štvrtá generácia

Piatok, 26 november 2010

Pred takmer tridsiatimi rokmi sme spoznali prvý Nissan Micra. Teraz prichádza už štvrtá generácia. Tri predchádzajúce uvádzala japonská automobilka ako štandardy mestského vozidla. V tomto duchu bola aj najnovšia Micra od samého začiatku navrhovaná. Konkrétnym cieľom konštruktérov bolo uľahčiť jazdu po meste so zámerom definovať Micru ako nový štandard európskeho mestského vozidla.

Nissan Micra
Globálny model Nissan Micra sa bude vyrábať na štyroch miestach sveta, len v päťdverovej verzii a s trojvalcovým motorom 1,2 litra s výkonmi 80 a 98 koní

Nová Micra je založená na novej globálnej platforme "V". Navrhli ju tak, aby dobre slúžila v náročnom mestskom prostredí. Má byť jedným zo základných modelov, na ktorom automobilka stojí. Prvá Micra sa do Európy začala dovážať v roku 1983 ako 3dverový hatchback. O pár rokov pribudla aj päťdverová verzia. Druhá generácia začala písať svoju históriu v roku v roku 1993 a páčila sa tak, že získala titul európskeho Auta roka. Tretia generácia pochádza z roku 2002 a pred dvoma rokmi podstúpila exteriérový facelift.

Novú generáciu modelu Micra pripravil Nissan ako globálny model. Má sa predávať v 160 štátoch sveta a vyrábať sa bude v Indii, Číne, Mexiku a Thajsku. Nissan vypustil z programu trojdverovú verziu, takže nová Micra bude len ako päťdverový hatchback. Z redukoval sa aj počet pohonných jednotiek na dve. Ponúkať sa bude len jeden trojvalcový motor s objemom 1,2 litra v dvoch benzínových výkonových verziách. Slabší má 80 koní , výkonnejší, prepĺňaný s priamym vstrekovaním má 98 koní. Silnou stránkou oboch má byť nízka spotreba i emisie. Práve preto Nissan dieselový motor neplánuje.

Globálna platforma aliancie Nissan/Renault, na ktorej Micra stojí, je úplne nová a tak Nissan ako aj Renault plánujú na nej postaviť rad ďalších modelov. Nová platforma je ľahšia, riešenie exteriéru i interiéru je celkom nové a úplne nový je aj motor. V porovnaní s prežívajúcim modelom je nová Micra dlhá 3780 mm (+ 61 mm), široká 1665 mm (+ 5 mm) a vysoká 1520 mm (- 10 mm). Rázvor náprav narástol o 20 mm na terajších 2450 mm. Batožinový priestor má v základe 265 litrov, po sklopení zadných sedadiel ponúka 511 litrov.

Nissan Micra
Nová Micra narástla do dĺžky i šírky, väčší je rázvor náprav, je však o centimeter nižšia

Karoséria má oproti predchodcovi kompaktnejšie vonkajšie rozmery, vďaka čomu je väčší aj vnútorný priestor novej Micry. Základom k obom motorom je päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením, k obom verziám je voliteľná aj nová automatická bezstupňová prevodovka CVT.

Nová Micra ponúka tri stupne výbavy – od základnej Visia cez strednú Acenta po najvyššiu Tecna. Na prvý pohľad ich možno rozpoznať napríklad podľa toho, že Visia má 14palcové kolesá s oceľovými ráfikmi, Acenta 15palcové oceľové a Tecna 15palcové z hliníkovej zliatiny.

Samozrejmosťou každej výbavy sú prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Štandardom všetkých výbav sú čelné, bočné a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, opierky hláv aj na zadných sedadlách a stabilizačný systém ESP. Ale aj palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná vpredu, výškovo nastaviteľný volant a elektrický posilňovač bŕzd.

Nissan Micra
Interiér novej Micry je priestrannejší, kvalitnejší a elegantnejší ako mal predchodca

Úroveň Acenta ponúka okrem iných prvkov vylepšený audiosystém, automatickú klimatizáciu a tempomat. Najvyššia výbava Tecna poskytuje technológie, ktoré nie sú bežné v mnohých väčších vozidlách. Okrem systému Nissan Connect, integrovaného systému satelitnej navigácie a zábavy, ponúka Micra štandardne parkovací asistent, resp. merač parkovacieho miesta. Ten automaticky meria potenciálne parkovacie miesto a ukáže na displeji vodičovi, či sa tam Micra vojde bez problémov, s problémami a či sa tam nevojde vôbec. Parkovací asistent si možno doobjednať aj k prostrednej výbave Acenta za 300 eur.

S akými cenami útočí nový Nissan Micra na zákazníka? Prvá cena základného modelu s motorom 1,2/80 k je 8600 eur, v najvyššej výbave s motorom 1,2/98 k si vypýta 12 500 eur.

Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra
Autor: J. Goldberger
Foto: autor a Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5