Nissan Micra: je tu štvrtá generácia

Piatok, 26 november 2010

Pred takmer tridsiatimi rokmi sme spoznali prvý Nissan Micra. Teraz prichádza už štvrtá generácia. Tri predchádzajúce uvádzala japonská automobilka ako štandardy mestského vozidla. V tomto duchu bola aj najnovšia Micra od samého začiatku navrhovaná. Konkrétnym cieľom konštruktérov bolo uľahčiť jazdu po meste so zámerom definovať Micru ako nový štandard európskeho mestského vozidla.

Nissan Micra
Globálny model Nissan Micra sa bude vyrábať na štyroch miestach sveta, len v päťdverovej verzii a s trojvalcovým motorom 1,2 litra s výkonmi 80 a 98 koní

Nová Micra je založená na novej globálnej platforme "V". Navrhli ju tak, aby dobre slúžila v náročnom mestskom prostredí. Má byť jedným zo základných modelov, na ktorom automobilka stojí. Prvá Micra sa do Európy začala dovážať v roku 1983 ako 3dverový hatchback. O pár rokov pribudla aj päťdverová verzia. Druhá generácia začala písať svoju históriu v roku v roku 1993 a páčila sa tak, že získala titul európskeho Auta roka. Tretia generácia pochádza z roku 2002 a pred dvoma rokmi podstúpila exteriérový facelift.

Novú generáciu modelu Micra pripravil Nissan ako globálny model. Má sa predávať v 160 štátoch sveta a vyrábať sa bude v Indii, Číne, Mexiku a Thajsku. Nissan vypustil z programu trojdverovú verziu, takže nová Micra bude len ako päťdverový hatchback. Z redukoval sa aj počet pohonných jednotiek na dve. Ponúkať sa bude len jeden trojvalcový motor s objemom 1,2 litra v dvoch benzínových výkonových verziách. Slabší má 80 koní , výkonnejší, prepĺňaný s priamym vstrekovaním má 98 koní. Silnou stránkou oboch má byť nízka spotreba i emisie. Práve preto Nissan dieselový motor neplánuje.

Globálna platforma aliancie Nissan/Renault, na ktorej Micra stojí, je úplne nová a tak Nissan ako aj Renault plánujú na nej postaviť rad ďalších modelov. Nová platforma je ľahšia, riešenie exteriéru i interiéru je celkom nové a úplne nový je aj motor. V porovnaní s prežívajúcim modelom je nová Micra dlhá 3780 mm (+ 61 mm), široká 1665 mm (+ 5 mm) a vysoká 1520 mm (- 10 mm). Rázvor náprav narástol o 20 mm na terajších 2450 mm. Batožinový priestor má v základe 265 litrov, po sklopení zadných sedadiel ponúka 511 litrov.

Nissan Micra
Nová Micra narástla do dĺžky i šírky, väčší je rázvor náprav, je však o centimeter nižšia

Karoséria má oproti predchodcovi kompaktnejšie vonkajšie rozmery, vďaka čomu je väčší aj vnútorný priestor novej Micry. Základom k obom motorom je päťstupňová mechanická prevodovka s ručným radením, k obom verziám je voliteľná aj nová automatická bezstupňová prevodovka CVT.

Nová Micra ponúka tri stupne výbavy – od základnej Visia cez strednú Acenta po najvyššiu Tecna. Na prvý pohľad ich možno rozpoznať napríklad podľa toho, že Visia má 14palcové kolesá s oceľovými ráfikmi, Acenta 15palcové oceľové a Tecna 15palcové z hliníkovej zliatiny.

Samozrejmosťou každej výbavy sú prvky aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Štandardom všetkých výbav sú čelné, bočné a hlavové airbagy, protiblokovací systém ABS, opierky hláv aj na zadných sedadlách a stabilizačný systém ESP. Ale aj palubný počítač, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané okná vpredu, výškovo nastaviteľný volant a elektrický posilňovač bŕzd.

Nissan Micra
Interiér novej Micry je priestrannejší, kvalitnejší a elegantnejší ako mal predchodca

Úroveň Acenta ponúka okrem iných prvkov vylepšený audiosystém, automatickú klimatizáciu a tempomat. Najvyššia výbava Tecna poskytuje technológie, ktoré nie sú bežné v mnohých väčších vozidlách. Okrem systému Nissan Connect, integrovaného systému satelitnej navigácie a zábavy, ponúka Micra štandardne parkovací asistent, resp. merač parkovacieho miesta. Ten automaticky meria potenciálne parkovacie miesto a ukáže na displeji vodičovi, či sa tam Micra vojde bez problémov, s problémami a či sa tam nevojde vôbec. Parkovací asistent si možno doobjednať aj k prostrednej výbave Acenta za 300 eur.

S akými cenami útočí nový Nissan Micra na zákazníka? Prvá cena základného modelu s motorom 1,2/80 k je 8600 eur, v najvyššej výbave s motorom 1,2/98 k si vypýta 12 500 eur.

Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra Nissan Micra
Autor: J. Goldberger
Foto: autor a Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.