Nová Honda Jazz: evolúcia i revolúcia

Streda, 27 august 2008

Najmenšia u nás známa Honda Jazz mala nápaditý kabát, priestranný a variabilný interiér, kultivovaný, tichý a úsporný motor a bezproblémové jazdné vlastnosti. Navyše podľa prieskumu spokojnosti zákazníkov spoločnosťou J. D. Power bol Jazz najspoľahlivejším automobilom kategórie supermini.

Honda Jazz Honda Jazz

Jazz získal od svojho uvedenia v roku 2001 viac ako päťdesiat ocenení a aj vďaka tomu, no najmä svojej praktickosti a spoľahlivosti, si našiel cestu k viac ako dvom miliónom spokojných majiteľov. Aj preto nová generácia Hondy Jazz vyzerá na prvý pohľad, že zmeny vonkajšieho vzhľadu sú skôr evolučné ako revolučné. Zmeny na dizajne sú však len štipkou z toho, čo posúva nový Jazz vpred.

Tak ako každý nástupca, aj nový Jazz narástol. Do dĺžky o 50 mm (na 3900 mm), do šírky o 20 mm (1695 mm), iba výška sa nezmenila (1525 mm). Rázvor je väčší o 50 mm, takže teraz má 2500 mm a cestujúci na zadných sedadlách viac priestoru pre nohy. Väčší je však aj batožinový priestor – teraz má rekordných 399 litrov.

Honda Jazz Honda Jazz

Nový päťdverový Jazz si zachoval tiež koncepciu predchádzajúceho modelu s nádržou umiestnenou pod stredom vozidla, tiež sedadlá Magic Seats, ktoré umožňujú skvelú flexibilitu interiéru. Aj napriek väčším rozmerom zostal nezmenený priemer otáčania predchádzajúcej verzie (9,8 metra) a vďaka lepšiemu výhľadu je nový model do mestskej prevádzky ešte vhodnejší.

Nový Jazz ponúka lepšiu bezpečnostnú výbavu, vrátane novej karosérie s technológiou nárazovej kompatibility Honda Advanced Compatibility Engineering (ACE), aktívnych opierok hlavy na predných sedadlách a stabilizačného systému VSA. Väčšie kolesá, upravené odpruženie, dlhší rázvor náprav i širší rozchod kolies prispievajú k väčšej stabilite a zároveň zlepšujú komfort jazdy.

Nové štvorvalcové motory i-VTEC 1,2 l (90 k, pôvodný 78 k) a 1,4 l (100 k, pôvodný 83 k) ponúkajú lepšie výkonnostné charakteristiky a posúvajú hospodárnosť prevádzky na mimoriadnu úroveň – 5,1 a 5,3 l/100 km pri kombinovanej spotrebe. Podobne emisie CO2 sú pri oboch motoroch výrazne nižšie – 1,2litrový produkuje s manuálnou prevodovkou len 120 g/km a 1,4litrový 123 g/km.

Honda Jazz

Oba štvorvalcové motory sú vybavené technológiou elektronicky riadeného premenlivého časovania a zdvihu ventilov VTEC a spojené sú buď s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo v prípade motora 1,4 aj so šesťstupňovou automatizovanou prevodovkou Honda i-Shift s ručným radením páčkami pod volantom. Navyše modely s manuálnou prevodovkou sú vybavené indikátorom radenia SIL (Shift Indicator Light), ktorý bol prvýkrát predstavený pri novom modeli Accord a ktorý poskytuje vizuálnu indikáciu najvhodnejšieho okamihu preradenia, čím sa ešte viac znižuje spotreba paliva.

Vyššia bezpečnosť je výsledkom zavedenia nového konštrukčného riešenia karosérie ACE (Advanced Compatibility Engineering), ktoré pomáha znižovať nepriaznivý dopad vyosenia pri kolízii vozidiel rôznych veľkostí a konštrukcií. Zvýšený počet trás pre pohlcovanie energie nárazu zabraňuje deformácii priestoru pre cestujúcich. Model Jazz je štandardne vybavený dvojstupňovými prednými a bočnými airbagmi, okennými airbagmi, trojbodovými bezpečnostnými pásmi na všetkých piatich sedadlách, vpredu s dvojstupňovými predpínačmi. Pre bezpečné upevnenie detských sedačiek je model Jazz vybavený kotevnými úchytmi ISOFIX.

Nová Honda Jazz bude mať svoju európsku premiéru na autosalóne v Paríži začiatkom októbra tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.