Nové BMW 1: Tretia generácia s pohonom predných kolies

Streda, 29 máj 2019

Bavorská automobilka predstavuje očakávanú novinku, tretiu generáciu BMW radu 1, kompaktný hatchback uvedený pred 15 rokmi. Nové najmenšie BMW prináša teraz aj prekvapujúce zmeny.

1 BMW 1

Nová jednotka je už na prvý pohľad väčšia a bacuľatejšia, má tiež odlišnú koncepciu. Po rokoch strieda pre BMW klasický pohon zadných kolies a stáva sa predokolkou s priečne uloženým motorom,.

Tretie vydanie radu 1 je postavené na novej podvozkovej platforme, s ktorou má dĺžku 4319 mm, o 5 mm menej, než mala predošlá generácia. Na šírku pribudlo až 34 mm na celkových 1799 mm. Auto je vyššie o 13 mm, má 1434 mm a rázvor náprav sa zmenšil o 20 mm na 2670 mm. Napriek tomu je v kabíne viac miesta, najmä na zadných sedadlách. Väčší je aj kufor, ktorý má 380 litrov.

Tuhosť karosérie sa rapídne zväčšila a hmotnosť sa lepším kombinovaním hliníka a vysokopevnostnej ocele znížila o 30 kilogramov. Trojdverová verzia jednotky v ponuke končí a verzia sedan bude 5-dverové Gran Coupé.

Automobilka uisťuje prívržencov značky, ktorí sú možno sklamaní, že zadný pohon pri hatchbacku končí, že športové jazdné vlastnosti zmenou systému pohonu neutrpeli, vraj skôr naopak.

O pohodu za volantom sa postará elektronika vyvíjaná 5 rokov, ktorá potláča nedotáčavosť a systém ARB zamedzuje preklzu kolies prostredníctvom radiacej jednotky motora. Výsledkom by mala byť lepšia agilita . BMW radu 1 prevezme z väčšieho sedanu radu 3 jazdné asistenti, takže nebude chýbať inteligentný adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a po prvý raz v rade 1 aj projekčný head-up displej.

Pod kapotou bude mať nový rad 1 niektorý z piatich motorov. Dva budú benzínové a tri na naftu. Benzínový základ tvorí 1,5-litrový trojvalec s označením 118i, ktorý poskytuje výkon 140 koní a z nuly na sto zrýchli za 8,5 sekundy.

Na opačnom konci je verzia M135i xDrive s dvojlitrovým štvorvalcom a výkonom 306 koní prenášaným na obe nápravy. V prípade balíka M Performance s ním jednotka dosiahne stovku za 4,7 sekundy.

Dieselový základ tvorí trojvalcová 1,5-litrová verzia 116d, ktorá má aj reálne 116 koní. Výkonnejší štvorvalec s označením 118d má už 150 koní a spotrebu 4,4 litra nafty na 100 km. Naftový vrchol 120d xDrive je opäť kombinovaný s pohonom všetkých kolies a má výkon 190 koní.

Tri najslabšie motory budú štandardne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo aj sedemstupňovým dvojspojkovým automatom Streptronic. Pri vrcholných motorizáciách má automat osem stupňov.

1 BMW 1 2 BMW 1 3 BMW 1 4 BMW 1
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
registraciezap
V máji 2019 sme na Slovensku zaznamenali registrácie nových osobných automobilov s celkovým počtom 9888 automobilov, čo oproti minulému roku s počtom 9674 registrovaných nových osobných automobilov predstavuje nárast o 2,21 %. Registrácie malých úžitkových automobilov kategórie N1dosiahli v máji 2019 počet 858 vozidiel, čo oproti rovnakému mesiacu minulého roka s počtom vozidiel 838 predstavuje nárast o 2,39 % . Po prijatí akčného plánu elektromobility a znovuzavedení podpory na kúpu elektrických a plug-in hybridných automobilov zaznamenali predajcovia zvýšený záujem zákazníkov o tento segment automobilov. Predaj je podmienený reštartom podpory, ktorý zatiaľ detailne ešte nie je známy.
VW a deti
Aj v tomto roku Volkswagen Slovakia prispeje deťom svojich zamestnancov na prázdninové letné tábory. Príspevok na tábor podľa vlastného výberu na Slovensku aj v zahraničí dostane aj tento rok viac ako 600 detí. Vlani takto VW Slovakia odľahčil rozpočty vyše 450 rodinám svojich zamestnancov. Výška príspevku sa pohybuje od 70 do 120 eur pri pobytových táboroch a 10 eur na deň pri denných táboroch. Deti zamestnancov VW Slovakia najčastejšie trávia prázdniny v táboroch na Slovensku. Tradíciou je Volkswagen Slovakia Sommer Camp, ktorý v tomto roku organizuje Nadácia VW Slovakia pre deti zamestnancov v blízkosti bratislavského závodu.Ilustračná snímka – autor VW
Sikyna Kegums 2019
Účastníci seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa z Ruska presťahovali do Lotyšska, kde sa konalo deviate podujatie seriálu a jazdci tak majú za sebou prvú polovicu tohtoročných pretekov. V Lotyšsku sa pretekalo na ich tradičnej pieskovej trati v Kegumse. Slovenský reprezentant Richard Šikyňa jazdiaci v triede MX2 na stroji KTM 250 SFX vo farbách českého JD Gunex si po tomto podujatí pripísal ďalšie 3 body za 18. miesto v prvej jazde. V druhej jazde po páde v úvodnom kole skončil nakoniec 23. Celkovo sa umiestnil na 22. mieste a rovnaká priečka mu patrí so ziskom 49 bodov aj priebežnom hodnotení seriálu. Manažér Peter Kolek: "Richard mal v Kegumse trochu smolu. Nevyhol sa pádu v sobotu v meranom tréningu, ani v nedeľu v druhej jazde. Potom musel sťahovať stratu. Dokázal sa posunúť z posledného na 23. miesto. Škoda, nebyť toho pádu v prvom kole, mohol zabodovať aj v druhej jazde."