Nové BMW 1: Tretia generácia s pohonom predných kolies

Streda, 29 máj 2019

Bavorská automobilka predstavuje očakávanú novinku, tretiu generáciu BMW radu 1, kompaktný hatchback uvedený pred 15 rokmi. Nové najmenšie BMW prináša teraz aj prekvapujúce zmeny.

1 BMW 1

Nová jednotka je už na prvý pohľad väčšia a bacuľatejšia, má tiež odlišnú koncepciu. Po rokoch strieda pre BMW klasický pohon zadných kolies a stáva sa predokolkou s priečne uloženým motorom,.

Tretie vydanie radu 1 je postavené na novej podvozkovej platforme, s ktorou má dĺžku 4319 mm, o 5 mm menej, než mala predošlá generácia. Na šírku pribudlo až 34 mm na celkových 1799 mm. Auto je vyššie o 13 mm, má 1434 mm a rázvor náprav sa zmenšil o 20 mm na 2670 mm. Napriek tomu je v kabíne viac miesta, najmä na zadných sedadlách. Väčší je aj kufor, ktorý má 380 litrov.

Tuhosť karosérie sa rapídne zväčšila a hmotnosť sa lepším kombinovaním hliníka a vysokopevnostnej ocele znížila o 30 kilogramov. Trojdverová verzia jednotky v ponuke končí a verzia sedan bude 5-dverové Gran Coupé.

Automobilka uisťuje prívržencov značky, ktorí sú možno sklamaní, že zadný pohon pri hatchbacku končí, že športové jazdné vlastnosti zmenou systému pohonu neutrpeli, vraj skôr naopak.

O pohodu za volantom sa postará elektronika vyvíjaná 5 rokov, ktorá potláča nedotáčavosť a systém ARB zamedzuje preklzu kolies prostredníctvom radiacej jednotky motora. Výsledkom by mala byť lepšia agilita . BMW radu 1 prevezme z väčšieho sedanu radu 3 jazdné asistenti, takže nebude chýbať inteligentný adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a po prvý raz v rade 1 aj projekčný head-up displej.

Pod kapotou bude mať nový rad 1 niektorý z piatich motorov. Dva budú benzínové a tri na naftu. Benzínový základ tvorí 1,5-litrový trojvalec s označením 118i, ktorý poskytuje výkon 140 koní a z nuly na sto zrýchli za 8,5 sekundy.

Na opačnom konci je verzia M135i xDrive s dvojlitrovým štvorvalcom a výkonom 306 koní prenášaným na obe nápravy. V prípade balíka M Performance s ním jednotka dosiahne stovku za 4,7 sekundy.

Dieselový základ tvorí trojvalcová 1,5-litrová verzia 116d, ktorá má aj reálne 116 koní. Výkonnejší štvorvalec s označením 118d má už 150 koní a spotrebu 4,4 litra nafty na 100 km. Naftový vrchol 120d xDrive je opäť kombinovaný s pohonom všetkých kolies a má výkon 190 koní.

Tri najslabšie motory budú štandardne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo aj sedemstupňovým dvojspojkovým automatom Streptronic. Pri vrcholných motorizáciách má automat osem stupňov.

1 BMW 1 2 BMW 1 3 BMW 1 4 BMW 1
Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5